Digital Practices, Leisure and Adolescence

An Ethnography

Authors

  • Guilherme Carvalho Franco da Silveira Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2018.1937

Keywords:

Leisure Activities, Adolescent, Digital Media

Abstract

The present text presents results of a research whose objective is to understand uses and meanings that emerge from practices mediated by digital media in the daily life of adolescents of an elementary school. The research methodology, from the perspective of ethnography, involved the following procedures: a) participant observation of adolescents' digital practices in school; b) digital practices workshop in the school. The main questions that emerged from the field research concern: digital natives; digital practices and gender; digital practices and sociability. It concludes by criticizing the notion of digital natives and by understanding digital practices as important leisure activities for adolescents, which blur the boundaries between leisure, obligation and study and which are more a means of sociability and sharing of life experiences than of social isolation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOYD, Danah. Making sense of teen life: strategies for capturing ethnographic data in a networked era. In: HARGITTAI, Eszter.; SANDVIG, Christian. Digital research confidential: the secrets of studying behavior online. Cambridge: The MIT Press, 2015.

BOYD, Danah. It’s complicated: the social lives of networked teens. New Haven: Yale University Press, 2014.

BUCKINGHAM, David. Introducing identity. In.: BUCKINGHAM, David (Org.). Youth, identity, and digital media. Cambridge: The MIT Press, 2008.

BUCKINGHAM, David. Cultura digital, educação midiática e o lugar da escolarização. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 35, n. 3, p. 37-58, set./dez., 2010. Disponível em: https://www.ufrgs.br/edu_realidade. Acesso em: 15 nov 2015.

BUCKINGHAM, David; BURN, Andrew. Game literacy in theory and paractice. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, v. 16, n. 3, p. 323, 2007.

CARVALHO, Olívia Bandeira de Melo. Jogar, encontrar amigos ou espalhar o currículo por aí: uma etnografia na Lan House e no Telecentro. 2010. 180 f. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal Fluminense. Niterói, 2010.

CINTRA, Hermano. De nativos digitais a fluentes digitais. In: ROCHA, Cleomar; SANTAELLA, Lúcia (Org.). A onipresença dos jovens nas redes. Goiânia: Gráfica UFG, 2015.

COLEMAN, Gabriella. Ethnographic approaches to digital media. Annu. Rev. Anthropol. v. 39, p.487-505, 2010. Disponível em: www.annualreviews.org . Acesso em 24 mai 2016.

COMITÉ GESTOR DA INTERNET NO BRASIL (CGI.Br). Pesquisa sobre o uso da internet por crianças e adolescentes no Brasil. TIC Kids Online Brasil 2015. São Paulo: CGI.Br, 2016.

DAYRELL, Juarez. A escola “faz” as juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educação e sociedade, v. 28, n. 100, p. 1105-1128, 2007.

FINNEMANN, Neil O. Digitization: New Trajectories of Mediatization. In: LUNDBY, K. (ed.) Handbook of Communications. v. 21, p. 297-322, 2014.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 1989.

GIL, Adriana et al. ¿Nuevas tecnologías de la información y la comunicación o nuevas tecnologías de relación? Niños, jóvenes y cultura digital [artigo online]. Revista Online da Universitat Oberta de Catalunya. s.v., s.n., 2003. Disponível em: http://www.uoc.edu/dt/20347/index.html Acesso em: 26 out. 2015.

GOMES, Christianne Luce. O direito ao lazer de crianças e adolescentes: problematização e desafios. In: SILVA, Fernando; GUIMARÃES, Beatriz (Orgs.). Nas trilhas da proteção integral: 25 anos do Estatuto da Criança e do Adolescente. Recife: Instituto Brasileiro Pró-Cidadania, 2015.

KELLNER, Douglas; SHARE, Jeff. Educação para a leitura crítica da mídia, democracia radical e a reconstrução da educação. Educação & Sociedade, v. 29, n. 104, 2008.

LEVY, Pierre. Cibercultura. Editora 34, 2010.

MAGNANI, José Guilherme Cantor. DE PERTO E DE DENTRO: notas para uma etnografia urbana. Revista Brasileira de Ciências Sociais. v. 17, n. 49, p. 11-29, jun. 2002

MARTINO, Luís Mauro Sá. Teoria das Mídias Digitais: linguagens, ambientes e redes. Petrópolis: Vozes, 2015.

PALFREY, John. Digital natives and the three divides to bridge. In: UNICEF. The state of the world’s children. Adolescence: an age of opportunity. New York: Unicef, 2011. Disponível em: www.unicef.org . Acesso em 23/10/2016.

PRENSKY, Marc. Digital Natives, Digital Immigrants, Part II: Do they really think differently? On the Horizon, v. 6, p. 1-9, dez 2001.

RODE, Jennifer A. Reflexivity in Digital Anthropology. In: SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 2011, Vancouver. Anais... Vancouver: ACM, 2011, p. 123-132.

SAMPAIO, Tania M. V. Lazer e gênero: um binômio instigante. In. MARCELLINO, Nelson Carvalho. Lazer e Sociedade: múltiplas relações. Campinas: Alínea, 2008.

SAVAZONI, Rodrigo; COHN, Sergio. Cultura digital.br. Rio de janeiro: Beco do Azougue, 2009.

SILVA, Carla Regina; LOPES, Roseli esquerdo. Adolescência e juventude: entre conceitos e políticas públicas. Cadernos de Terapia Ocupacional da UFSCar, São Carlos, v. 17, n. 2, jul-dez 2009, p. 87-106.

STERNE, Jonathan. The computer race goes to class: how computers in schools helped shape the racial topography of the Internet.. In: KOLKO, Beth E.; NAKAMURA, Lisa; RODMAN, Gilbert B. (eds.) Race in Cyberspace. New York: Routledge, 2000.

UNICEF. The state of the world’s children. Adolescence: an age of opportunity. New York: Unicef, 2011. Disponível em: www.unicef.org . Acesso em 23/10/2016.

VELHO, Gilberto. Observando o familiar. In: NUNES, Edson de Oliveira. A aventura sociológica. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1978. cap. 2, p. 36-46.

Published

2018-12-23

How to Cite

Silveira, G. C. F. da. (2018). Digital Practices, Leisure and Adolescence: An Ethnography. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 21(4), 218–258. https://doi.org/10.35699/1981-3171.2018.1937

Issue

Section

Artigos Originais