The Contributions from the “Luce – Ludicity, Culture and Education” Research Group for Leisure Knowledge Production 

Authors

  • Juliara Lopes da Fonseca Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
  • Eduardo Penna de Sá Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2018.1943

Keywords:

Leisure Activities, Research Group, knowledge Production

Abstract

Leisure is an interdisciplinary field of study, attribute that helps amplifying and potentiating the discussion about this theme. The construction of academic knowledge finds in the Universities a source for new ideas and points of view, according to the themes studied by research groups. This study presents a knowledge production mapping conducted by the research group Ludicity, Culture and Education - LUCE / UFMG. The methodology chosen for the study was descriptive, using quantitative-qualitative instruments, in order to identify and measure, based on textual analysis, the main themes of interest in the group's productions, within the four-year period 2014-2017. The results show the main contributions and characteristics given by the group, bringing the ludicity as important subject in its publications, reinforcing the leisure studies area in Brazil and Latin America.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, T. W.; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.

ANDER-EGG, E. Técnicas de investigación social. Editora Lumen, 2013.

BICKEL, M. C. P. O Serviço Social do Comércio e a produção de conhecimentos sobre o lazer no Brasil: década de 1970. 2013. Dissertação (Mestrado) - UFMG/EEFFTO, Belo Horizonte, 2013.

CNPQ. Diretórios dos grupos de pesquisa no Brasil. Lattes. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/web/dgp/faq?p_p_id=54_INSTANCE_39Zlb9kA3d0e&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-3&p_p_col_count=1&_54_INSTANCE_39Zlb9kA3d0e_struts_action=%2Fwiki_display%2Fview&_54_INSTANCE_39Zlb9kA3d0e_nodeName=Main&_54_INSTANCE_39Zlb9kA3d0e_title=G01.+O+que+%C3%A9%20um+grupo+de+pesquisa%3F+Como+saber+se+as+atividades+desenvolvidas+por+um+conjunto+de+pesquisadores+constituem+um+grupo+de+pesquisa%3F . Acesso em 02 jun. 2017.

CNPQ. Diretórios dos grupos de pesquisa no Brasil. Lattes. Grupo de pesquisa LUCE - Ludicidade, Cultura e Educação. Disponível em: http://dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/1712454786501131 . Acesso em 13 jun. 2017.

DUMAZEDIER, Joffre. Sociologia empírica do lazer. São Paulo: Perspectiva, 1973.

FERREIRA, A. Lazer operário: um estudo de organização social das cidades. Salvador: Livraria Progresso, 1959.

GOMES, C. L. Significados de recreação e lazer no Brasil: reflexões a partir da análise de experiências institucionais (1926 – 1964). 2003. Tese (Doutorado) - UFMG/FAE, Belo Horizonte 2003.

______. Dicionário Crítico do lazer. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2004.

______. Estudos do lazer e geopolítica do conhecimento. Licere. Belo Horizonte, v. 14, 2011.

______. Lazer como necessidade humana e dimensão da cultura. Revista Brasileira de Estudos do Lazer. Belo Horizonte, v. 1, n.1, p. 3-20, 2014.

ISAYAMA, H.F; SOUSA, A.P.T. Lazer e educação física: análise dos grupos de pesquisa em lazer cadastrados na plataforma LATTES do CNPQ. Buenos Aires, Revista Digital, Ano 11, nº 99, 2006.

LAFARGUE, P. O direito à preguiça. São Paulo: Hucitec, 1999.

LEFEBVRE, H. O direito à cidade. São Paulo: Moraes, 1991.

MARCELLINO, N. C. Contribuições de autores clássicos modernos e contemporâneos para os estudos do lazer. Licere, Belo Horizonte, v.13, n.4, dez/2010.

MEDEIROS, E. B. O lazer no planejamento urbano. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1971.

PEIXOTO, E. Levantamento do estado da arte nos estudos do lazer: (Brasil) Séculos XX e XXI – alguns apontamentos. Educ. Soc., Campinas, v.28, n. 99, p. 561-586, maio/ago. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v28n99/a14v2899.pd . Acesso em: 22 Jun 2017.

RIESMAN, D. A multidão solitária. São Paulo: Perspectiva, 1975.

RUSSEL, B. My philosophical development. 2. ed. London: Routledge, 1995.

SANTOS, B. S. Introdução a uma ciência pós-moderna. Rio de Janeiro: Graal, 1989.

______. Um discurso sobre as ciências. 16. ed. Porto: B. Sousa Santos e Edições Afrontamento, 2010. 59p.

SOUSA, P. R. Manual para Concepção e Desenvolvimento de Projetos Aplicativos: Metodologia. Belo Horizonte: FDC, 2016.

SUSSEKIND, Arnaldo. Trabalho e Recreação. Rio de Janeiro: Ministério do Trabalho, Indústria e Comércio, 1946.

WERNECK, Christianne L.G. Trajetória do primeiro Centro de Estudos de Lazer no Brasil (1973-1978): Conversando com Andréa Bonow. Licere. Belo Horizonte, v. 5. n. 1, p. 127-133, 2002.

Published

2018-12-23

How to Cite

Fonseca, J. L. da, & Sá, E. P. de. (2018). The Contributions from the “Luce – Ludicity, Culture and Education” Research Group for Leisure Knowledge Production . LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 21(4), 313–338. https://doi.org/10.35699/1981-3171.2018.1943

Issue

Section

Artigos Originais