Between Free Time and Education

Considerations about Youth, Media and Leisure

Authors

  • Gilson Cruz Junior Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
  • Gabriel Carvalho Bungenstab Universidade Estadual de Goiás (UEG)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2018.1951

Keywords:

Adolescent, Media, Leisure Activities

Abstract

This essay reflects about the relationships between youth, media and leisure, seeking to identify the main training demands arising from this relationship, as well as to present some of the answers given to them. The relevance of the media in the field of leisure is old and goes back to a not so recent past in which mass media such as TV occupied a significant part of the free time of the masses. With the rise of digital media, new information resources are emerging, whose potentialities have been widely recognized and disseminated. In this sense, the appropriations of young people are the object of intense debates, sometimes for the originality and avant-gardism presented by  them, or for the determinist and essentialist discourses that have hidden their contradictions and insufficiencies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRAMO, H. W. Considerações sobre a tematização social da juventude no Brasil. In: PERALVA, Angelina Teixeira; SPÓSITO, Marília Pontes (Org.). Revista Brasileira de Educação, n. 5-6, p. 25-36. 1997.

BAUMAN, Z. Sobre educação e juventude: conversas com RiccardoMazzeo/Zygmunt Bauman. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2013. 131 p.

______. 44 cartas do mundo líquido moderno. Rio de Janeiro: J. Zahar, 2010. 228 p.

BOURDIEU, P. A Escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio (Org.). Escritos de Educação. 15. ed. Petrópolis: Vozes, 2012. p. 39-64.

BUCKINGHAM, D. Precisamos realmente pensar uma educação para os meios? Comunicação & Educação, São Paulo, ano. 20, n. 1, 2015. p. 41-60.

CASTELLS, M. A sociedade em rede. São Paulo: Paz & Terra, 1999.

CANCLINI, N. G. Diferentes, desiguais e desconectados: mapas da interculturalidade. Rio de Janeiro: Editoria UFRJ, 2009. 283 p.

CAPRINO, M. P.; MARTINEZ-CERDÁ, J. Media literacy in Brazil: experiences and models in non-formal education. Revista Comunicar, Huelva, v. 24, n. 49, 2016. p. 39-48, 2016.

DAYRELL, J. O Jovem Como Sujeito Social. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro. n. 24, 2003. p. 4-13.

______. Por uma sociologia da juventude. Centro de referencia virtual do professor, p.1-14, Set. 2010. Disponível em: < https://crv.educacao.mg.gov.br/sistema_crv/banco_objetos_crv/%7BD6965967-E284-4B3C-B005-A28EBBBE3B35%7D_Sociologia%20da%20Juventude.pdf>. Acesso em: 6 jun. 2017.

EISENSTADT, S. N. De geração a geração. São Paulo: Perspectiva, 1956. 305 p.

FERRÉS, J; PISCITELLI, A. Competência midiática: proposta articulada a dimensões e indicadores. Lumina, Juiz de Fora, v. 9, n. 1, 2015. p. 1-16.

GROPPO, L. A. Juventude: ensaios sobre sociologia e história das juventudes modernas. Rio de Janeiro: Difel, 2000. 301 p.

HALL, S. Identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2005. 102 p.

IANNI, O. Teorias da globalização. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001. 228 p.

LEVY, P. O que é virtual. São Paulo: Ed. 34, 1996.

LEVY, P. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, 1999.

MAFFESOLI, M. O tempo das tribos: o declínio do individualismo nas sociedades de massa. 4. ed. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 2010. 299 p.

MANEVY, A. Política da cultura digital. In: SAVAZONI, R.; COHN, S. (Org.). Cultura Digital.br. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2010.

MARCASSA, L. Lazer. In: GONZÁLES, F. J.; FENSTERSEIFER, P. E. (Org.). Dicionário crítico da Educação Física. Ijuí: Editora Unijuí, 2005.

MARTIN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 2009.

RIVOLTELLA, P. C. A formação da consciência civil entre o "real" e o "virtual" In: FANTIN, Monica; GIRARDELLO, Gilka. (Org.). Liga, roda, clica: estudos em mídia, cultura e infância. Campinas: Papirus, 2008. p. 41-56.

______. Knowledge, culture, and society in the information age. In: RAHMAN, Hakikur (Org.). Selected Readings on global information technology: contemporary Readings. Herschey: IGI, 2009.

PAIS, J. M. A construção sociológica da juventude – alguns contributos. Análise Social, Lisboa, Vol. 25, n. 105-106, 1990. p. 139-165.

______. Culturas juvenis. Lisboa: Imprensa Nacional Casa da Moeda, 1993. 430 p.

PAIS, J. M. Jovens e cidadania. Sociologia, Problemas e Práticas. n. 49, 2005. p. 53-70.

PARSONS, T. Sociedades: perspectivas evolutivas e comparativas. São Paulo, Livraria Pioneira, 1984. 191 p.

PÉREZ, M. A.; DELGADO, A. Da competência digital e audiovisual à competência midiática: dimensões e indicadores. Lumina, Juiz de Fora, v. 11, n. 1, 2017. p.1-21.

POSTMAN, N. O Desaparecimento da Infância. Rio de Janeiro: Grafhia Editorial, 1999. 190 p.

PRENSKY, M. Digital Natives, digital Immigrants. On the Horizon, v. 9, n. 5, p. 1–6, 2001. Disponível em: <http://www.emeraldinsight.com/10.1108/10748120110424816>. Acesso em: 12 out. 2016.

REGUILLO, R. Jóvenes y esfera pública. In: PÉREZ ISLAS, J. A. (Org.). Jóvenes mexicanos del siglo XXI. Encuesta Nacional Juventud 2000. Cidade do México: Instituto Mexicano de la Juventud-Centro de Investigación y Estudios sobre la Juventud-Secretaría de Educación Pública, 2002.

SILVERSTONE, R. Por que estudar a mídia? São Paulo: Edições Loyola, 2005.

SHIRKY, C. A cultura da participação: criatividade e generosidade no mundo conectado. Rio de Janeiro: Zahar, 2011. 210 p.

WILLIS, Paul. Aprendendo a ser trabalhador: escola, resistência e reprodução social. Porto Alegre: Artes Médicas, 1991. 241 p.

WHYTE, W. F. Sociedade de esquina. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005. 390 p.

Published

2018-12-23

How to Cite

Cruz Junior, G., & Bungenstab, G. C. (2018). Between Free Time and Education: Considerations about Youth, Media and Leisure. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 21(4), 502–528. https://doi.org/10.35699/1981-3171.2018.1951

Issue

Section

Artigos de Revisão