Educational Communication and Education for Leisure in Physical Education at School
DOI:
https://doi.org/10.35699/1981-3171.2020.19779Keywords:
Leisure Activities, Graphic Novels, CultureAbstract
The objective of this study is to discuss and analyze how close the Educational communication and education for leisure are in Physical Education classes at school. The Elementary School is where you can find the highest dropout rate in Brazil. At the Physical Education classes the students do not have an effective participation due to didactic-methodological matters and curriculum construction. So, the Educational Communication studies, based on the neuroscience assumptions, can be useful for searching solutions for this problem. This refers to a bibliographic and qualitative investigation. The Educational communication discussions and leisure studies, can make the Physical Education classes more interesting and encourage students for knowledge construction and production on their body, body practices and mass media.
Downloads
References
ALCANTARA, C. S. de; BEZERRA, J. A. B. O lúdico, a escola e a saúde: a educação alimentar no gibi. Trab. educ. saúde, Rio de Janeiro , v. 14, n. 3, p. 889-904, Dec. 2016 . Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462016000300889&lng=en&nrm=iso. access on 27 June 2018. Epub Aug 15, 2016. https://dx.doi.org/10.1590/1981-7746-sol00020.
BRASIL. 2014. Disponível em: http://www.todospelaeducacao.org.br/reportagens-tpe/32163/apenas-543-dos-jovens-concluem-o-ensino-medio-ate-os-19-ano/. Acesso em: 02 dez 2016, 2014.
BRASIL. 2017. A prática de esporte no Brasil. Disponível em: https://www.esporte.gov.br/diesporte/2.html. Acesso em: 11 maio 2017.
CARVALHO, L. A.; SILVA, C. L. da. O currículo do Estado de São Paulo - Educação Física: considerações sobre a cultura corporal de movimento e o lazer. R. bras. Ci. e Mov, v.23, n.3, 14-29. 2015.
CARVALHO, D. de; BOAS, C. A. V. Neurociências e formação de professores: reflexos na educação e economia. Ensaio: aval.pol.públ.Educ., Rio de Janeiro , v. 26, n. 98, p. 231-247, Mar. 2018 . Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40362018000100231&lng=en&nrm=iso Access on 27 June 2018. https://dx.doi.org/10.1590/s0104-40362018002601120.
CRUZ DE OLIVEIRA, R. Na “periferia” da quadra - Educação Física, cultura e sociabilidade na escola. 2010. 201 f. Tese (Doutorado em Educação Física). Curso de Educação Física, Departamento de Educação Física, UNICAMP, Campinas, 2010.
DARIDO, S. C. A educação física na escola e o processo de formação dos não praticantes de atividade física. Rev Bras Ed Fís e Esporte, São Paulo, v.18, n.1, p.61-80, jan./mar., 2004.
FERRÉS PRATS, J. Educar en una cultura del espetáculo. Barcelona: Paidós, 2000.
______. La comunicación como indústria del deseo: um nuevo estilo comunicativo. Barcelona: Editorial Gedisa, 2008.
______. Las pantallas y el cerebro emocional. Barcelona: Editorial Gedisa, 2014.
FERRÉS PRATS, J.; MASANET-JORDÁ, M-J.; MARTA-LAZO, C. Neurociencia y educación mediática: carencias en el caso Español. Historia y Comunicación Social, v. 18, n. Esp. Dic., 129-144, 2013. https://dx.doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44317
FONSECA, V. da. Importância das emoções na aprendizagem: uma abordagem neuropsicopedagógica. Rev. psicopedag., São Paulo , v. 33, n. 102, p. 365-384, 2016. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862016000300014&lng=pt&nrm=iso . Acesso em: 27 jun. 2018.
FORTES, M. de O; AZEVEDO, M. R.; KREMER, M. M.; HALLAL, P. C. A Educação Física escolar na cidade de Pelotas, RS: contexto das aulas e conteúdos - Rev. educ. fis. UEM, Maringá, vol.23, n.1, Jan./Mar., 2012.
FRONZA, M. As possibilidades investigativas da aprendizagem histórica de jovens estudantes a partir das histórias em quadrinhos. Educar em Revista, Curitiba, n. 60, p. 43-72, 2016.
GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 2011.
KAWAMOTO, E. M.; CAMPOS, L. M. L. Histórias em quadrinhos como recurso didático para o ensino do corpo humano em anos iniciais do Ensino Fundamental. Ciênc. educ. (Bauru), v. 20, n. 1, p. 147-158, Mar. 2014 . Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132014000100009&lng=en&nrm=iso access on 27 June 2018. https://dx.doi.org/10.1590/1516-731320140010009.
MARCELLINO, N. C.Lazer e Educação. Campinas: Papirus, 2007.
MASANET-JORDÁ, M. J., FERRÉS PRATS, J. La enseñanza universitaria española en materia de educación mediática. Communication papers – Media Literacy & Gender Studies, n. 2, 83-90, 2013.
MASANET-JORDÁ, M. J., FERRÉS PRATS, J. La educación mediática en la universidad española. Reseñas. Rev. complut. Educ, v. 28, n. 3, 985-992, 2017.
MINAYO, M. C. de S. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: MINAYO, M. C. de S. (Org.). Pesquisa Social. Petrópolis: Vozes, 1994.
MONEZI-ANDRADE, A. L., BEDEDENDO-DE-SOUZA, A, ROGER-SILVA, D, SOUZA-PIRES, G. N.. Ensinar neurociências em educação física no Brasil: uma proposta de integração, Educ. Educ. v. 15, n. 1, p. 13-22. 2018. Disponível em: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-12942012000100002&lng=e&nrm=iso .
TENÓRIO, J. G., SILVA, C. L. da. O desinteresse dos estudante pelas aulas de educação física em uma escola de ensino público do estado de Mato Grosso. SALUSVITA, Bauru, v. 34, n. 1, 2015. p. 27-44.
TEREZANI, D. et al. Lazer e meio ambiente: um estudo a partir dos anais do encontro nacional de recreação e lazer (ENAREL). Licere, Belo Horizonte, v.13, n.1, mar/2010, p.1-30.
SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. rev. e atual. São Paulo: Cortez, 2007.
STOPPA, E. A. et al. A Produção do Conhecimento na Área do Lazer: Uma Análise Sobre as Temáticas Formação e Atuação Profissional nos Anais do Enarel de 1997 a 2006. Licere, Belo Horizonte, v.13, n.2, jun/2010, 1-22.