The "Cup of the Cups"

Political-Ideological Use of Soccer in Government Advertisement

Authors

  • Ariane Boaventura da Silva Sá Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
  • Roberto Boaventura da Silva Sá Universidade Federal do Mato Grosso (UFMT)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2020.19792

Keywords:

World Cup, Advertisement, Physical Cultural Studies

Abstract

The goal of the research was to analyze, through textual strategies, how the political-ideological use of football happened in the federal government advertisement "This is to be Brazilian. This is the Cup of the Cups", conveyed on the television media in 2014. For this, was used the Physical Cultural Studies’ assumptions. The analysis showed that the sport was used by the Federal Government with political-ideological purposes. Thus, was identified the reinforcement of the sense of patriotism, the presence of intentionalities aimed at promoting the acceptation of the World Cup in Brazil and intertextual relations aimed at conveying a positive idea of the PT government, political party that was in the power of the State and would be compete for reelection in 2014.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDREWS, D. L. Kinesiology’s inconvenient truth: the physical cultural studies imperative. Quest, v. 60, n.1, p. 45–62, 2008.

______. Reflections on Communication and Sport: On Celebrity and Race. Communication & Sport, v. 1, n. 1/2, p. 151-163, 2012.

ANTUNES, S. E. O esporte na mídia durante a Copa do Mundo/2006 sob os olhares de jovens escolares: síntese conclusiva de uma estudo de recepção. Pesquisa em Educação Física e Mídia: contribuições do LaboMídia/UFSC.2007.

ASSISTA ao vídeo emocionante do PT. PT, 13 mai. 2014a. Disponível em: https://www.pt.org.br/assista-ao-video-emocionante-do-pt/ . Acesso em: 26 mai. 2014.

BAKHTIN, M. (VOLOCHINOV, V. N.) Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Trad. Michel Lahud et al. 8.ed. São Paulo : Hucitec, 1997.

______. Problemas da Poética de Dostoiévski. Trad. Paulo Bezerra. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2005.

BARROS. D. L. P. Dialogismo, polifonia e enunciação. In: BARROS, L. P.; FIORIN, J. L. (Orgs.). Dialogismo, polifonia, intertextualidade. São Paulo: Edusp, 1994.

BARROS, F. Governo divulga gastos com a Copa do Mundo: 25,6 bilhões de reais. Placar, 13 mai. 2014. Disponível em: https://placar.abril.com.br/materia/governo-divulga-gastos-com-a-copa-do-mundo-25-6-milhoes-de-reais. Acesso em: 02 jun. 2014.

BARTHES, R. A Aventura Semiológica. Trad. Maria de Santa Cruz. Lisboa: Edições 70, 1985.

BOLSA família. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome. 2014. Disponível em: https://www.mds.gov.br/bolsafamilia. Acesso em: 01 set. 2018.

BRASIL. Decreto – Lei nº 3.199, de 14 de abril de 1941. Estabelece as bases da organização dos desportos em todo o país. Rio de Janeiro: Senado, 1941.

CARRASCOZA, J. A. Processo criativo em propaganda e intertextualidade. Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, 30 Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, Santos, 29 ago./2 set. 2007.

CHAIM, A. R. M. A bola e o chumbo: futebol e política nos anos de chumbo da ditadura militar brasileira. Dissertação (Mestrado) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Departamento de Ciência Política, USP, São Paulo, 2014.

COLETIVA de imprensa concedida pela Presidenta da República, Dilma Rousseff, após reunião com representantes das empresas construtoras do Projeto de Integração do Rio São Francisco. Portal Planalto. Disponível em: https://www2.planalto.gov.br/acompanhe-o-planalto/entrevistas/entrevistas/coletiva-de-imprensa-concedida-pela-presidenta-da-republica-dilma-rousseff-apos-reuniao-com-representantes-das-empresas-construtoras-do-projeto-de-integracao-do-rio-sao-francisco. Acesso em: 27 mai. 2014.

CONFEDERAÇÃO NACIONAL DO TRANSPORTE, 117ª Pesquisa CNT/MDA. Disponível em: https://www.cnt.org.br/Imagens%20CNT/PDFs%20CNT/Pesquisa%20CNT%20MDA/Relatorio%20SINTESE%20-%20CNT%20FEVEREIRO2014%20-%20R117%20-%20FINAL.pdf. Acesso em: 26 nov. 2014.

COPA DO MUNDO - junho de 2014. Datafolha - instituto de pesquisa. São Paulo, 10 jun. 2014. Disponível em: https://media.folha.uol.com.br/datafolha/2014/06/10/copa-do-mundo-versao-para-o-site.pdf. Acesso em: 25 nov. 2014.

DIRETRIZES de programa de governo: um novo ciclo de mudanças - Dilma Rousseff presidente 2015/2018. 14º encontro nacional do partido dos trabalhadores. PT, 2 e 3 mai. 2014b. Disponível em: http://www.pt.org.br/wp-content/uploads/2014/05/DIRETRIZES-PROGRAMA-DE-GOVERNO-DILMA-PRESIDENTE-20141.pdf. Acesso em: 25 ago. 2014.

HOLANDA, S. B. de. O homem cordial. São Paulo: Penguin Classics Companhia das Letras, 2012.

MAINGUENEAU, D. Termos-chave da análise do discurso. Trad. Márcio Venício Barbosa e Maria Emília Amarante Torres Barbosa. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1998.

MANSO, B. P.; BURGARELLI, R. ‘Epidemia’ de manifestações tem quase 1 protesto por hora e atinge 353 cidades. Estadão, 29 jun. 2013. Disponível em: https://www.estadao.com.br/noticias/nacional,epidemia-de-manifestacoes-tem-quase-1-protesto-por-hora-e-atinge-353-cidades,1048461,0.htm. Acesso em: 07 out. 2014.

PELO menos 500 mil ingressos da Copa do Mundo estão reservados a residentes no Brasil. Portal da Copa, 19 jul. 2013. Disponível em: https://www.copa2014.gov.br/pt-br/noticia/pelo-menos-500-mil-ingressos-da-copa-do-mundo-estao-reservados-a-residentes-no-brasil. Acesso em: 02 jun. 2014.

PROGRAMA Minha Casa Minha Vida - recursos FAR. Caixa Econômica Federal. Disponível em: https://www1.caixa.gov.br/gov/gov_social/municipal/programas_habitacao/pmcmv/. Acesso em: 26 ago. 2014.

PRONI, M. W.; SILVA, L. O. Impactos econômicos da Copa do Mundo de 2014: projeções superestimadas. Instituto de Economia Unicamp, out. 2012. Disponível em: http://www.google.com.br/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&sqi=2&ved=0CB0QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.ludopedio.com.br%2Frc%2Fupload%2Ffiles%2F122700_TD211_Proni.pdf&ei=uMouVOCPE4yWgwTCroGQDg&usg=AFQjCNElPNFyNRl0-FIE5l8iA6TUr0i63Q&bvm=bv.76802529,d.eXY&cad=rja. Acesso em: 02 out. 2014.

RINALDI, W. Futebol: manifestação cultural e ideologização. Revista da Educação Física/UEM, Maringá, v. 11, n. 1, p. 167-172, 2000.

SANT'ANNA, A. R. Paródia, paráfrase & cia. 8. ed. São Paulo: Ática, 2007.

SANTOS T. R.; ALVES F. P.; FRANÇA I. S. X.; et. al. Políticas públicas direcionadas às pessoas com deficiência: uma reflexão crítica. Revista Ágora, Vitória, n.15, p. 210-219, 2012.

SILK, M. Towards a Sociological Analysis of London 2012. Sociology, v. 45, n. 5, p. 733 –748, 2011.

STAREPRAVO, F. A. Políticas públicas de esporte e lazer no Brasil: aproximações, intersecções, rupturas e distanciamentos entre os subcampos político/burocrático e científico/acadêmico. Tese (Doutorado) – Curso de Educação Física, Departamento de Educação Física, UFPR, Curitiba, 2011.

Published

2020-03-23

How to Cite

Sá, A. B. da S., & Sá, R. B. da S. (2020). The "Cup of the Cups": Political-Ideological Use of Soccer in Government Advertisement. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 23(1), 540–560. https://doi.org/10.35699/1981-3171.2020.19792

Issue

Section

Artigos Originais