Leisure and Cinema

Representations of Women in Contemporary Latin American Films

Authors

  • Christianne Luce Gomes Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2016.20042

Keywords:

Leisure Activities, Motion Pictures as Topic, Women, Latin America

Abstract

Considering the cinema as a leisure experience very widespread in the present day, this paper aims to analyze the representations of women in two Latin American films: The Club and Women in power. It seeks to verify if these films open possibilities of female empowerment. The methodology of this qualitative research involved three strategies: bibliographical research, interviews and film analysis. The results showed that the women were represented in a position of dominion, assuming the roles that they had to fulfill. They reproduce, however, the patriarchal model. While in the film Women in Power there is an inversion, not an overcoming of this model, in the film The Club these roles are reinforced. The identity markers that make up the Monica character are gender and religion, revealing practices that conflict with the precepts of the Catholic Church. The identity markers that make up the female characters in the film Women in Power are gender and profession, but the political work they carry out is portrayed in a distorted and stereotyped way. It can be seen in the two films analyzed that the film narrative is constituted from the patriarchal gaze, without contributions to the emancipatory empowerment of women.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARRUDA, Angela. Teoria das representações sociais e teorias de gênero. Rio de Janeiro. Cadernos de Pesquisa. n. 117, nov. 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/n117/15555 . Acesso em: 2 jun. 2016.

AUAD, Daniela. Feminismo: que história é essa? Rio de Janeiro: DP&A editora, 2003.

O CLUBE. Direção: Pablo Larraín. Santiago: Fabula, 2015.

FRANÇA, André R. Das teorias do cinema à análise fílmica. Dissertação. Mestrado em Comunicação e Cultura Contemporâneas. Salvador: Universidade Federal da Bahia, 2002.

GOMES, Christianne L.; MAIA, Maria de Fátima Q. C.; SANTOS, Ariane S. Poderosas ou empoderadas? Representações das mulheres no cinema latino-americano. In: Congresso Brasileiro de Estudos do Lazer, 2, Belém, 2016. Anais... Belém: NAEA/ANPEL, 2016. p.106-116.

GONÇALVES, Mariana M. Cinema na América Latina – uma breve introdução de uma trajetória em eterno recomeçar. Revista Mediação. Belo Horizonte, v.15, n.16, p.13-31, 2013.

GUARESCHI, Neuza M. F. et al. Intervenção na condição de vulnerabilidade social: um estudo sobre a produção de sentidos com adolescentes do programa do trabalho educativo. Estud. pesqui. psicol., Rio de Janeiro, v.7, n.1, jun. 2007. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S180842812007000100003&lng=pt&nrm=iso . Acesso em: 2 jun. 2016.

HALL, Stuart. Identidades culturais na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 1997.

HOCHSCHILD, Arlie R. The Managed Heart: commercialization of human feeling. [1983] 20th Anniversary Edition. Londres: University of California Press, 2003.

HOROCHOVSKI, Rodrigo R.; MEIRELLES, Giselle. Problematizando o conceito de empoderamento. Florianópolis, Seminário Nacional Movimentos Sociais, Participação e Democracia, 2. Anais... Florianópolis, 2007. p.485-506.

IPEA et al. Retrato das desigualdades de gênero e raça. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada [et al.]. 4. ed. Brasília: IPEA, 2011.

JEFFREYS, Sheila. The Industrial Vagina: the political economy of the global sex trade. Abingdon: Routledge, 2009.

KAPLAN, Elizabeth Ann. A mulher e o cinema: os dois lados da câmera. Rio de Janeiro: Artemídia; Rocco, 1995.

KERGOAT, Danièle. Divisão sexual do trabalho e relações sociais de sexo. In: HIRATA, Helena et al. (Org.). Dicionário crítico do feminismo. São Paulo: Editora UNESP, 2009. p.67-75.

LAVILLE, Christian; DIONNE, Jean. A construção do saber: Manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Porto Alegre: Artmed, 1999.

LEGARDINIER, Claudine. Prostituição I. In: HIRATA, Helena et al. (Org.). Dicionário crítico do feminismo. São Paulo: Editora UNESP, 2009. p.198-203.

MELO, Hildete Pereira de; CASTILHO, Marta. Trabalho reprodutivo no Brasil: quem faz?. Rev. econ. contemp., Rio de Janeiro , v. 13, n. 1, p. 135-158, Apr. 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S141598482009000100006&lng=en&nrm=iso . Acesso em: 29 abr. 2016.

MILLETT, Kate. Política Sexual. Lisboa, 1970.

MULHERES no poder. Direção: Gustavo Acioli. Rio de Janeiro: Lavoro Produções, 2016.

PEREIRA, Ana Catarina. Quando elas começam a filmar: feminismos, cinema e direitos humanos. RIDH. Bauru, v. 3, n. 2, p. 193-215, jul./dez. 2015.

RUFFINELLI, Jorge. Notas para un viaje imaginario. Cinemais. Rio de Janeiro, n.9, p. 41-84, jan./fev. 1998.

SANTOS, Boaventura S. Para uma sociologia das ausências e uma sociologia das emergências. Revista Crítica de Ciências Sociais. Coimbra, v.63, p. 237-80, Out. 2002.

SOF - Sempreviva Organização Feminista. Para entender a economia feminista e colocar a lógica da vida em primeiro lugar. São Paulo: SOF Sempre viva Organização Feminista, 2014.

VANOYE, Francis; GOLIOT-LÉTÉ, Anne. Ensaio sobre a análise fílmica. Campinas: Papirus, 1994.

Published

2016-12-30

How to Cite

Gomes, C. L. (2016). Leisure and Cinema : Representations of Women in Contemporary Latin American Films. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 19(4), 60–81. https://doi.org/10.35699/1981-3171.2016.20042

Issue

Section

Artigos Originais