Training, Leisure and Curriculum
The Phisical Education Courses of Tocantins
DOI:
https://doi.org/10.35699/2447-6218.2020.24044Keywords:
Professional Training, Leisure Activities, CurriculumAbstract
This study aimed to analyze the insertion of leisure in the Physical Education curricula of public higher education institutions (HEIs) in the state of Tocantins/Brazil. The Multiple Case Study inspired the methodological proposal of the research. For this study were part of the research three undergraduate courses in Public Physical Education existing in the state. For the collection of data we used the documentary analysis, application of questionnaires and interviews. The study demonstrates how leisure is organized in the teaching, research and extension of HEIs researched, in addition to mapping the spaces and some peculiarities of each course. All the Physical Education courses researched present leisure disciplines in their curricula and offer extension projects in the area of sports and / or leisure. As far as academic-scientific productions are concerned, only two courses studied presented publications. We understand that leisure needs to be increasingly present in the training of Physical Education professionals.
Downloads
References
APPLE, M. W. Ideologia e Currículo. São Paulo: Brasiliense, 1994.
BRASIL, Resolução Nº 1, CONAES de 17 de junho de 2010. Normatiza o Núcleo Docente Estruturante e dá outras providências, 2010.
CAPI, André Henrique Chabaribery. MARCELLINO, Nelson Carvalho. Clubes social-recreativos: lazer, associativismo e atuação profissional. Revista da Educação Física/UEM, Maringá, v. 20, n. 3, 2009.
CORRÊA, Evandro Antonio. Formação acadêmica e intervenção profissional de Educação Física no âmbito lazer. Motriz: Revista de Educação Física, Rio Claro, v.15 n.1, 2009.
ESTEVES, Manuela. Para a excelência pedagógica do ensino superior. Sísifo - Revista de Ciências da Educação, n 7, p. 101-110, set/dez, 2008.
FILIPPIS André De. MARCELLINO Nelson Carvalho. Formação profissional em lazer, nos cursos de Educação Física, no Estado de São Paulo. Movimento. Porto Alegre, v. 19, n. 03 2013.
ISAYAMA, Hélder Ferreira. Atuação do Profissional de Educação Física no âmbito do Lazer: a Perspectiva da Animação Cultural. Motriz: Revista de Educação Física, Rio Claro, v.15, n.2, 2009.
LOVISOLO, Hugo. Educação física: arte da mediação. Rio de Janeiro: Sprint; 1995.
MARINHO, Alcyane et al. Programas de intercâmbio/cooperação internacional em lazer no contexto dos grupos de pesquisa nacionais da área. Revista Brasileira Ciências Esporte. 2014.
NASCIMENTO, Diego Ebling et al. A geopolítica da produção do conhecimento no Brasil: o lazer em periódicos da Educação Física. In: CONGRESSO DE CIÊNCIAS DO ESPORTE - REGIÃO NORTE (VII CONCENO), 7, novembro, 2018. Anais... Disponível em: https://congressos.cbce.org.br/index.php/7conceno/7conceno/paper/viewFile/11289/589 Acesso em: 28 fev. 2019.
RAMOS, Renata. ISAYAMA, Hélder Ferreira. Lazer e esporte: olhar dos professores de disciplinas esportivas do curso de educação física. Rev. bras. Educ. Fís. Esporte, São Paulo, v.23, n.4, 2009.
TAVARES, Giselle Helena et al. Gestão do lazer: os grupos de pesquisa em foco. Motriz: Revista de Educação Física, Rio Claro, v.15 n.3, 2009.
TSCHOKE, Aline; RECHIA, Simone; VIEIRA, Flávia Gonzaga Lopes. A cidade de Curitiba e seus espaços centrais de lazer. Pensar a Prática, v. 16, n. 1, 2013.
YIN, Robert. Estudo de caso: planejamento e métodos / Robert K. Yin; trad. Daniel Grassi - 2. ed. -Porto Alegre : Bookman, 2001.