Meanings for the Relationship Between Recreation and the Educability of Childhood

The Creation of Playgrounds in Belo Horizonte in the 1930s

Authors

  • Giovanna Camila da Silva Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)

DOI:

https://doi.org/10.35699/2447-6218.2020.24056

Keywords:

History, Playground, Recreation

Abstract

This study addresses the creation of playgrounds by Inspetoria de Educação Física de Minas Gerais, during the period of its existence (1927-1937). The analysis of the sources, primarily the official state newspaper, indicates that the building of such spaces happened in a context of educational changes grounded on the ideology of the New School and that it was motivated through the understanding of playgrounds as educational complements to the school, due to the appeal to the nature of children and to the concept of playing as an essential practice for them because of the possibility of incorporating social values. These elements were in tune with the educational project that was being developed in the state of Minas Gerais, and reveal cultural meanings produced for the relationship between recreation and the educability of childhood.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAÍA. Anderson da Cunha. Associação Cristã de Moços no Brasil: um projeto de formação moral, intelectual e física (1890-1929). 2012. 214 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação da UFMG, Belo Horizonte, 2012.

ESTADO DE MINAS, Belo Horizonte, 7 out. 1933.

FEIX, Eneida. Lazer e cidade na Porto Alegre do início do século XX: a institucionalização da recreação pública. 2003. 108 f. Dissertação (Mestrado em Ciências do Movimento Humano) – Escola de Educação Física da UFRGS, Porto Alegre, 2003.

LIMA, João Franco. Ethel Bauzer Medeiros: trajetória no campo da recreação e do lazer. 2009. 121 f. Dissertação (Mestrado em Lazer) – Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional da UFMG, Belo Horizonte, 2009.

LINHALES, Meily Assbú. A escola, o esporte e a “energização do caráter”: projetos culturais em circulação da Associação Brasileira de Educação (1925-1935). 2006. 266 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação da UFMG, Belo Horizonte, 2006.

MINAS GERAIS. Decreto n. 7.970-A de 15 de outubro de 1927. Collecção das Leis e Decretos (1927), vol. II, Belo Horizonte, 1928, p. 1130-1131.

______. Belo Horizonte, 27 jun. 1931a.

______. Belo Horizonte, 29 e 30 jun. 1931b.

______. Belo Horizonte, 20 nov. 1932.

______., Belo Horizonte, 7 mai. 1933a.

______. Belo Horizonte, 1 jun. 1933b.

______. Belo Horizonte, 13 ago. 1933c.

______. Belo Horizonte, 7 out. 1933d.

______. Belo Horizonte, 13 out. 1933e.

______. Belo Horizonte, 14 out. 1933f.

______. Belo Horizonte, 2 dez. 1933g.

______. Belo Horizonte, 21 abr. 1934.

MOCIDADE, Rio de Janeiro, set. 1920.

PEIXOTO, Ana Maria Casasanta. “A reação de Minas ao Manifesto dos pioneiros da educação nova”. In: XAVIER, Maria do Carmo (Org.). Manifesto dos pioneiros da educação: um legado educacional em debate. Rio de Janeiro: Editora FGV, p. 271-300, 2004.

REUNIÃO DA SEÇÃO DE EDUCAÇÃO FÍSICA E HIGIENE, 20. 1929, Rio de Janeiro. Ata... Rio de Janeiro: Associação Brasileira de Educação, 1929.

SILVA, Giovanna Camila da. A Associação Cristã de Moços e experiências de escolarização da Educação Física no Brasil: sujeitos, ideias e práticas acemistas em circulação. 2017. 236f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação: Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017.

TORRES, César. La educación física en Estados Unidos (1865-1945). In: SCHARAGRODSKY, Pablo (org.). La invención del “homo gymnasticus”: fragmentos históricos sobre la educación de los cuerpos en movimiento em occidente. Buenos Aires: Prometeo Libros, 2011, p. 253-277.

Published

2020-07-01

How to Cite

Silva, G. C. da. (2020). Meanings for the Relationship Between Recreation and the Educability of Childhood: The Creation of Playgrounds in Belo Horizonte in the 1930s. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 23(2), 419–439. https://doi.org/10.35699/2447-6218.2020.24056

Issue

Section

Artigos Originais