Leisure Experiences for Students of the Physical Education Degree Course of the Federal University of Pará in the Context of the Covid-19 Pandemic

Authors

  • Lucília da Silva Matos Universidade Federal do Pará (UFPA)
  • Welington da Costa Pinheiro Universidade Federal do Pará (UFPA)
  • Mirleide Chaar Bahia Universidade Federal do Pará (UFPA)

DOI:

https://doi.org/10.35699/2447-6218.2020.25433

Keywords:

Leisure Activities, Covid-19 Pandemic, Physical Education Degree Students

Abstract

The study aims to analyze the leisure experiences of students from the Physical Education undergraduate course at the Federal University of Pará, in the context of the COVID-19 pandemic. The methodology of research is descriptive and of qualitative and quantitative approach. The instrument was a questionnaire produced and sent via the Google Forms. The survey involved 104 students. After receiving the questionnaires, the data was systematized in the Microsoft Excelprogram. The survey results pointed out that: the involvement with leisure activities decreased for most students; domestic tasks and online studies and courses were the most mandatory activities performed during; interactions through social networks and watching TV series were the most mentioned leisure interests;; and that, although a percentage of students adapted and/or created new leisure activities, for the most part it was not possible in the context the COVID-19 pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABREU JUNIOR, José Maria de Castro. O vírus e a cidade: Rastros da gripe espanhola no cotidiano da cidade de Belém (1918). Belém: Paka-Tatu, 2018.

ALMEIDA, Jane Soares. Mulheres na educação: missão, vocação e destino? A feminização do magistério ao longo do século XX. In: SAVIANI, Demerval, et al. (org). O Legado educacional do século XX no Brasil. São Paulo: Autores Associados, 2006.

BAHIA, Mirleide Chaar. O lazer e as relações socioambientais em Belém, Pará. Belém: NAEA, 2014.

BEZERRA, Anselmo César Vasconcelos; SILVA, Carlos Eduardo Menezes da; SOARES, Fernando Ramalho Gameleira e SILVA, José Alexandre Menezes da. Fatores associados ao comportamento da população durante o isolamento social na pandemia de COVID-19. Ciênc. saúde coletiva [online]. 2020, v.25, suppl.1 [citado 2020-08-09],p.2411-2421. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S141381232020006702411&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 02 ago. 2020.

BRASIL. MINISTÉRIO DA SAÚDE. Coronavírus. Disponível em: http://covid.saude.gov.br/. Acesso em: 07 ago. 2020.

CAMARGO, Luiz Octávio de Lima. O que é lazer? São Paulo: Perspectiva, 1986.

CONSÓRCIO DE IMPRENSA COVID-19. Dados diários. Disponível em: http://g1.globo.com/bemestar/coronavirus/noticia/2020/08/07/casosmortesporcoronavirus-no-brasil-em-7-de-agosto-segundo-consorcio-de-veiculos-deimprensa.ghtml. Acesso em: 07 ago. 2020.

DEL DUCA, G. F.; NAHAS, M. V.; HALLAL, P. C.; PERES, K. G. Atividades físicas no lazer entre adultos de Florianópolis, Santa Catarina, Brasil: estudo populacional sobre as características das práticas e de seus praticantes, Ciência & Saúde Coletiva,v. 19, n. 11, p. 4595-4604, nov. 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/csc/v19n11/1413-8123-csc-19-11-4595.pdf. Acesso em: 02 jul. 2020.

DEL PRIORE, Mary. História da gente brasileira, República- Memórias (1889-1950). Rio de Janeiro: Le Ya, 2017.

DINO, Flávio. Coronavírus e fascismo: patologias que desafiam o brasil. In: TOSTES, Anjuli e FILHO, Hugo Melo (Org.) Quarentena: reflexões sobre a pandemia e depois. Bauru: Editora Canal 6, 2020.

DUMAZEDIER, Jofre. Sociologia empírica do lazer. São Paulo, Perspectiva.1979.

______. Valores e conteúdos culturais do lazer. São Paulo: Sesc, 1980.

FARO, André et al. COVID-19 e saúde mental: a emergência do cuidado. Estud. psicol. (Campinas), Campinas, v. 37, e200074, 2020. https://doi.org/10.1590/1982-0275202037e200074. Available from https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2020000100507&lng=en&nrm=iso. access on 16 Sept. 2020. Epub June 01, 2020.

GALEANO, Eduardo. O livro dos abraços. Tradução de Eic Nepomuceno. 2. ed. Porto Alegre: L&PM, 2009, p. 23.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed, São Paulo: Atlas, 1999.

GOHN, Maria da Glória. Jovens na política na atualidade – uma nova cultura de participação. Cad. CRH, Salvador, v. 31, n. 82, p. 117-133, abr. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S01034979201 000100117&lng=pt&nrm=isso. Acesso em: 09 ago. 2020.

GOMES, Christianne Luce. Lazer: necessidade humana e dimensão da cultura. Revista Brasileira de Estudos do Lazer. Belo Horizonte, v. 1, n.1, p.3-20, jan./abr. 2014. Disponível em: http://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/430. Acesso em: 04 mai. 2020.

GUEDES, Dartagnan Pinto et al. Níveis de prática de atividade física habitual em adolescentes. RevBrasMedEsporte, Niterói , v. 7, n. 6, p. 187-199, Dec. 2001 . Disponível: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-86922001000600002&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 09 ago. 2020.

HIRATA, Helena; KERGOAT, Danièle. Novas configurações da divisão sexual do trabalho. Cafajeste. Pesqui. São Paulo, v. 37, n. 132, p. 595-609, dezembro de 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742007000300005&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 09 ago. 2020.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Disponível em: http://www.ibge.gov.br/. Acesso em: 08 ago 2020.

______. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua, 2019. Disponível em: http://www.ibge.gov.br/. Acesso em: 08 ago. 2020.

KOLATA, Gina. Gripe: a história da pandemia de 1918. Rio de Janeiro: Record, 2002.

LE BRETON, David. Antropologia das Emoções. Petrópolis: Editora Vozes, 2019.

LOURO, Guacira. Gênero e magistério: identidade, história e representação. In: CATTANI, Denise et al. (Org.). Docência, memória e gênero. Estudos sobre formação. São Paulo: Escrituras, 1997, p. 123-135.

MARCELLINO, Nelson Carvalho. Estudos do lazer: uma introdução. Campinas: Autores Associados. (Coleção educação física e esportes), 1996.

MARCELLINO, Nelson Carvalho. Lazer e educação. 13. ed. Campinas: Papirus, 2008.

______. Estudo do Lazer: uma introdução. Campinas: Autores associados 2002.

______. Lazer e cultura: algumas aproximações. In: ______. (Org.) Lazer e cultura. Campinas: Alínea, 2007. p.9-30.

MATOS, Lucília da Silva. Belém: do direito ao lazer ao direito à cidade. In: Lazer e Esporte: Políticas Públicas. MARCELLINO, Nelson Carvalho (Org.). 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2001.

______, et al. Brinquedos de saúde: educação popular e animação cultural com a população em situação de rua de Belém. Revista brasileira de estudos do lazer, v. 5, n. 1, p. 42-56, jan./ abr., 2018.

MAYOR, Sarah Teixeira; ISAYAMA, Hélder Ferreira O lazer do brasileiro: sexo, estado civil e escolaridade. In: STOPPA, Edmur Antonio; ISAYAMA, Hélder Ferreira (Org.). Lazer no Brasil: representações e concretizações das vivências cotidianas. Campinas: Autores Associados, 2017, p.19-36.

MELO, Vitor Andrade; ALVES JUNIOR, Edmundo de Drummond. Introdução ao lazer. Barueri: Manole, 2003.

______. A animação cultural: conceitos e propostas. Campinas: Papirus, 2006.

______. MELO, Vitor Andrade. Arte e lazer: desafios para romper o abismo. In: Marcellino, Nelson Carvalho (Org.). Lazer e cultura. Campinas: Alínea, 2007. p. 65-87.

MÉLLO, Ricardo Pimentel. Cuidado em saúde com arte-vibrátil: os estranhamentos criativos. In: MATOS, Lucília da Silva et al. Brinquedos de Saúde: experiências de educação e cuidado na produção de vida. Belém: Pala-Tatu, 2019, p. 231-251.

MESSENBERG, Debora. O paradoxo da democracia: A participação política dos alunos da Universidade de Brasília. Civitas, Rev. Ciênc. Soc., Porto Alegre , v. 15, n. 1, p. e1-e23, Mar. 2015. Disponível: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S151960892015000100130&lng=en&nrm=iso. Acesso em 09 de ago 2020.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. (Org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2003.

MORAES, Melissa Machado de (org). Os impactos da pandemia e sua relação com o trabalho. Porto Alegre: Artmed, 2020. (Coleção o trabalho e as medidas de contenção da COVID-19: contribuições da Psicologia Organizacional e do Trabalho).

PORRECA, Wladimir. Espiritualidade/Religiosidade: possíveis companhias nos desafios pandêmico - COVID-19. Caderno De Administração, 28, 141-146, 2020 Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/CadAdm/article/view/53632. Acesso em: 20 jul 2020.

ROSA, Tatiane da Silva. Lazer: concepções e vivências de uma juventude. 2006. 112f. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2006.

ROSA, Maria Cristina; SILVA, Marcone Rodrigues da. Esfera da obrigação: em destaque família/filhos, compromissos religiosos e compromissos políticos/sociais. In: STOPPA, Edmur Antonio; ISAYAMA, Hélder Ferreira (Org.). Lazer no Brasil: representações e concretizações das vivências cotidianas. Campinas: autores associados, 2017, p. 65-80.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Tudo o que é sólido desmancha no ar. In: TOSTES, Anjuli e FILHO, Hugo Melo (Org.) Quarentena: reflexões sobre a pandemia e depois. Bauru: Editora Canal 6 Editora, 2020.

SCHMIDT, Beatriz et al. Saúde mental e intervenções psicológicas diante da pandemia do novo coronavírus (COVID-19). Estud. Psicol., Campinas , v. 37, e200063, 2020 . Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103166X2020000100501&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 09 ago. 2020.

SCHWARTZ, Gisele Maria. O conteúdo virtual do lazer: contemporizando Dumazedier. Licere, Belo Horizonte, v. 6, n.2, p.23-32, 2003.

SECRETARIA DE SAÚDE DO ESTADO DO PARÁ. Dados da Vigilância Epidemiológica - SESPA. Disponível em: https://www.saude.pa.gov.br/coronavirus/. Acesso em: 07 ago 2020.

SILVA, Silvio Ricardo da. Apresentação. In: STOPPA, Edmur Antonio; ISAYAMA, Hélder F. (Org.) Lazer no Brasil: representações e concretizações das vivências cotidianas. Campinas: autores associados, 2017, p.1-2.

SILVEIRA, et al. Ensaio teórico, conceitual e provocativo Pandemia: (mesmos) modos de morar e trabalhar? Revista Políticas Públicas & Cidades, Belo Horizonte, 2020, abril/dezembro, Volume Especial, p.1-5. Disponível em: https://cidade-pandemia.com.br/2020/06/22/pandemia-mesmos-modos-de-morar-e-trabalhar-suzana-maria-renan-rossi-e-gabriel-vuono/ Acesso em: 08 ago 2020.

SOUSA, Luana Passos de; GUEDES, Dyeggo Rocha. A desigual divisão sexual do trabalho: um olhar sobre a última década. Estud. av. , São Paulo, v. 30, n. 87, p. 123-139, agosto de 2016. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010340142016000200123&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 09 ago. 2020.

STOPPA, Edmur A.; ISAYAMA, Hélder F. (Org.). Lazer no Brasil: representações e concretizações das vivências cotidianas. Campinas: autores associados, 2017.

TAVARES, Cássia Quelho. Dimensões do cuidado na perspectiva da espiritualidade durante a pandemia pelo novo coronavírus (COVID-19). J Health NPEPS. 2020; v5, n. 1, p.1-4. Disponível em: http://docs.bvsalud.org/biblioref/2020/04/1095168/4517-15. 943-1-pb.pdf Acesso em: 20 jul. 2020.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE PELOTAS. COVID-19 no Brasil: várias epidemias num só país Primeira fase do EPICOVID19 reforça preocupação com a região Norte. Disponível em: https://epidemio ufpel.org.br/uploads/downloads/276e0cffc2783c68f57b70920fd2acfb.pdf. Acesso em: 10 jul 2020.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARÁ. Análise da evolução da pandemia de COVID-19 no Brasil – O Estado do Pará (NOTA TECNICA 02\2020). Disponível em:https://portal.ufpa.br/images/docs/nota_tecnica_COVID19_RMB_01052020_VFinal.pdfAcesso em: 01 de ago de 2020.

WERNECK, Christiane Luce. Lazer, trabalho e educação: relações históricas, questões contemporâneas. Belo Horizonte: UFMG-CELAR, 2000.

WERNECK, Guilherme Loureiro; CARVALHO, Marilia Sá. A pandemia de COVID-19 no Brasil: crônica de uma crise sanitária anunciada. Cafajeste. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 36, n. 5, e00068820, 2020. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102311X2020000500101&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 09 ago. 2020.

Published

2020-09-30

How to Cite

Matos, L. da S., Pinheiro, W. da C., & Bahia, M. C. (2020). Leisure Experiences for Students of the Physical Education Degree Course of the Federal University of Pará in the Context of the Covid-19 Pandemic. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 23(3), 251–288. https://doi.org/10.35699/2447-6218.2020.25433

Issue

Section

Artigos Originais