Influences of Covid-19 on the Propagation of Memes in Instagram's Footballistic Pages

Authors

  • Wesley Marques da Silva Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
  • Ari Lazzarotti Filho Universidade Federal de Goiás (UFG)

DOI:

https://doi.org/10.35699/2447-6218.2020.25523

Keywords:

Football Memes, COVID 19, Leisure Activities

Abstract

The objective of this research is to understand how the pandemic of COVID-19 influenced the experience of leisure activities through the spread of memes, in their themes and types, on football pages on Instagram. This is a field research that used the logbook as a data collection technique, with the collection time limited to the thirty days before and after the March 16, 2020 note from the Brazilian Football Confederation, which suspended the football championships indefinitely, as a measure to combat COVID-19 in Brazil. It is concluded that the COVID-19 pandemic influenced the increase in the spread of soccer memes, redirecting their themes to other manifestations of Brazilian culture and also changed the propagation by their types, with emphasis on the visual verb and audiovisual verb memes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABDUCHE, R. Coronavírus: veja o mapa da paralisação no futebol mundial. Rio de janeiro, 2020. Disponível em: http://interativos.globoesporte.globo.com/futebol/futebol-internacional/materia/mapa-do-coronavirus-futebol-internacional. Acesso em: 14 maio 2020.

BONDÍA, J. L. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, n.19, v.1, 2002.

BRASIL. Ministério da Saúde. Sobre a doença. Disponível em: https://coronavirus.saude.gov.br/. Acesso em: 24 abr. 2020.

CASTELLS, M. A sociedade em rede. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2002.

CBF. Confederação Brasileira de Futebol. CBF suspende competições de âmbito nacional por tempo indeterminado. Disponível em http://www.cbf.com.br/a-cbf/informes/index/cbf-suspende-competicoes-de-ambito-nacional-por-tempo-indeterminado. Acesso em: 16 mar. 2020.

DAWKINS, Richard. O gene egoísta. Belo Horizonte: Editora Itatiaia, 2001.

DONCEL, E. B. Circulación de memes en WhatsApp: ambivalencias del humor desde la perspectiva de género. EMPIRIA. Revista de Metodología de Ciencias Sociales. n. 35, v.3, p. 21-45, 2016.

FONTANELLA, Fernando. O que é um meme na Internet? Proposta para uma problemática da memesfera. In: SIMPÓSIO NACIONAL DA ABCiber, n.3, p. 1-16, 2009, São Paulo.

GOMES, C. L. Lazer Urbano, Contemporaneidade e educação das sensibilidades. Rio de Janeiro – (UNIRIO) Revista Itinerarium, v.1, n.1, p. 1-18, 2008.

______.; MELO, V. A. Lazer no Brasil: trajetória de estudos, possibilidades de pesquisa. Porto Alegre: Movimento, v.9, n.1, p.23-44, 2003.

GUEDES, S. L. O Brasil no campo de futebol: estudos antropológicos sobre os significados do futebol brasileiro. Niterói: EDUFF, 1998.

HARVEY, D. A condição pós-moderna: uma pesquisa sobre as origens da mudança cultural. Oxford: Cowley Road, 1989. São Paulo: Loyola, 1993.

KOZINETS, R. V. Netnografia: realizando pesquisa etnográfica online. Porto Alegre: Penso, 2014.

LAFARGUE, P. O direito a preguiça. Lisboa: Estampa, 1970.

LAGES, C. E. D. M; SILVA, S. R. Futebol e lazer: diálogos e aproximações. Licere (Centro de Estudos de Lazer e Recreação. Online), v. 15, n.1, p. 1-13, 2012.

LÉVY, P. O que é o virtual? Rio de Janeiro: Editora 34, 1996.

MACEDO, Y. M. ORNELLAS, J. L. BOMFIM, H. F. Covid-19 no Brasil: o que se espera para a população subalternizada? Revista Encantar – Educação, Cultura e Sociedade. Bom Jesus da Lapa, v.2, p.01-10, jan/dez. 2020.

MARCELLINO, N. C. Lazer e educação. Campinas: Papirus, 1987.

______. Estudos do lazer: uma introdução. Campinas: Autores Associados, 2012.

MURAD, M. A violência no futebol. São Paulo: Saraiva, 2012.

PIZA, M. V. O fenômeno Instagram: considerações sobre a nova perspectiva tecnológica. Brasília: Universidade de Brasília, 2012.

QUÉAU P. O tempo do virtual. In: PARENTE, A. (org.). Imagem Máquina: A era das tecnologias do virtual. Rio de Janeiro: Coleção Trans, 1993.

RECUERO, R. Redes Sociais na Internet. Porto Alegre: Sulina, 2009.

RHEINGOLD, H. La Comunidad Virtual: Uma Sociedad sin Fronteras. Barcelona: Gedisa Editorial, 1993.

ROSSINI, V. S. Os manjadores entenderão: os conteúdos virais e a sociabilidade no ciberespaço. Pontourbe, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 1-27, 2014.

SCHWARTZ, G. M. et al. A internet como espaço de lazer. In Simpósio Internacional de Ciências do Esporte, n.21, 1998, São Paulo. Anais... São Paulo, 1998.

SIMÕES, I. A. G. A sociedade em Rede e a Cibercultura: dialogando com o pensamento de Manuel Castells e de Pierre Levy na era das novas tecnologias de comunicação. Temática, v. 5, n.5, 2009.

VEBLEN, T. A teoria da classe ociosa. São Paulo: Pioneira, 1965.

WELLMAN, B. Physical Place and Cyberplace: The Rise of Personalized Networking. Fevereiro de 2001. International Journal of Urban and Regional Research, v.2, n.25, 2001.

Published

2020-09-30

How to Cite

Silva, W. M. da, & Lazzarotti Filho, A. (2020). Influences of Covid-19 on the Propagation of Memes in Instagram’s Footballistic Pages. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 23(3), 429–459. https://doi.org/10.35699/2447-6218.2020.25523

Issue

Section

Artigos Originais