Line of Research "History and Memory of the Leisure" of Interdisciplinary Post-Graduation Program in Leisure Studies of UFMG
Production and Analysis
DOI:
https://doi.org/10.35699/2447-6218.2020.25526Keywords:
Leisure Activities, Post-graduation, HistoryAbstract
This study proposes an analysis of the production linked to the research line "Memory and Leisure History" of the Interdisciplinary Post-Graduation Program in Leisure Studies (PPGIEL) of the Federal University of Minas Gerais (UFMG). From the analysis of content proposed by Bardin (2009) the theses and dissertations defended between 2009 and 2017 were investigated. The study pointed out that in the 32 papers examined, the first quarter of the 21st century and the city of Belo Horizonte are, in that order, the most searched period and location. The physical dimension of Leisure is preponderant and Professors Victor Melo and Helder Isayama stand out respectively for the number of jobs oriented and participation in defense stalls. The year 2017 emerges as the apex of the program's production. The pointed state of the art may help historical research developed in the field of Leisure, enhancing questions and reflections.
Downloads
References
CAMARGO, Luiz Octávio de Lima. O que é lazer? São Paulo: Brasiliense, 1986.
CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Documento de Área Interdisciplinar. Ministério da Educação - Diretoria de Avaliação, 2016. Disponível em: http://www.capes.gov.br/images/documentos/Documentos_de_area_2017/INTE_docarea_2016_v2.pdf. Acesso em: 29 jun. 2018.
______. Avaliação da CAPES aponta crescimento da pós-graduação brasileira. Ministério da Educação - Diretoria de Avaliação, 2017. Disponível em: http://www.capes.gov.br/36-noticias/8558-avaliacao-da-capes-aponta-crescimento-da-pos-graduacao-brasileira. Acesso em: 20 maio 2019.
DIAS, Cleber Augusto Gonçalves. Teorias do Lazer e Modernidade. Licere, Belo Horizonte, v.12, n.2, jun./2009.
______, et al. Estudos do lazer no Brasil em princípios do século XXI: panorama e perspectivas. Movimento, Porto Alegre, v. 23, n. 2, p. 601-616, abr./jun. de 2017.
DUMAZEDIER, Joffre. Valores e conteúdos culturais do lazer. São Paulo: SESC, 1980.
EEFFTO/UFMG. Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer. Estudos do Lazer. Disponível em: www.eeffto.ufmg.br/eeffto/pos_graduacao/estudos_do_lazer_mestrado_doutorado/. Acesso em: 31 maio 2018.
MARCELLINO, Nelson Carvalho. Lazer e cultura: algumas aproximações. In: ______. (org.). Lazer e cultura. Campinas: Alínea, 2007.
MARQUES, Walter Ernesto Ude. Lazer, pesquisa e interdisciplinaridade: algumas reflexões acerca do contexto atual das produções acadêmicas. Licere, Belo Horizonte, v.15, n.2, jun., 2012. Doi: doi.org/10.35699/1981-3171.2012.731.
MELO Victor Andrade de; ALVES JÚNIOR, Edmundo. Introdução ao lazer. 2. ed. Barueri: Manole, 2012.
SAVIANI, Demerval. A pós-graduação no Brasil: pensando o problema da orientação. Disponível em: http://www.fe.unicamp.br/dermeval/texto2001-3.html. Acesso em: 29 jun. 2018.
SCHWARTZ, Gisele Maria. O conteúdo virtual do lazer: contemporizando Dumazedier. Licere, Belo Horizonte, v. 6 n. 2, dez, 2003.