The Stand of Science Project

Reflections on Leisure and Cultural Diversity

Authors

  • Catarina Michelone Instituto Federal de São Paulo (IFSP) – Campus Salto
  • Cathia Alves Instituto Federal de São Paulo (IFSP) – Campus Salto

DOI:

https://doi.org/10.35699/2447-6218.2021.29492

Keywords:

Stand of Science, Cultural Diversity, Leisure Activities

Abstract

This report is the result of actions of the extension project of the Federal Institute of Science and Technology of São Paulo (IFSP - Salto campus), it is an excerpt of a broad action, entitled “Science Bank at School”, which was born at the University of Paulo (EACH-USP). Generally, the practices of this project are carried out during the school shift, from a playful perspective in connection with artistic-cultural manifestations and social themes, through non-formal interventions in the school environment and public spaces. In this specific case, Banca da Ciência, through games and dynamics that involved cultural diversity, provided access and democratization on issues of differences and identities from cultural, historical and social contexts, promoting reflections and tension around gender intersectionality , race and class, for public school students in the city of Salto - SP.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Cathia. O lazer no Programa Escola da Família: análise do currículo e da ação dos educadores universitários. (Tese de Doutorado). Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional. Programa de Pós-Graduação em Estudos do Lazer. Belo Horizonte: UFMG/EEFTO, 2017.

______; BAPTISTA, Maria M; ISAYAMA, Helder F. O lazer e a atuação de estudantes como educadores universitários no Programa Escola da Família. Licere, Belo Horizonte, v.20, n.3, set/2017. DOI: https://doi.org/10.35699/1981-3171.2017.1683

______. O lúdico como dispositivo pedagógico: formação e atuação profissional no campo do lazer. Rev. Int. de Form. de Professores (RIFP), Itapetininga, v. 4, n.3, p. 167-189, jul./set., 2019a.

ALVES, Cathia. Provocações entre currículos e culturas: a ação do profissional do lazer.Conexões: Educ. Fís., Esporte e Saúde, Campinas: SP, v. 17, e019025, p.1-21, 2019b.

BAPTISTA, Maria M. “Estudos culturais: o quê e o como da investigação”, Carnets, Cultures littéraires: nouvelles performances et développement, nº spécial, automne / hiver, p. 451-461, 2009. Disponível em: https://carnets.web.ua.pt/ .

CRENSHAW, Kimberlé. Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativos ao gênero. Estudos feministas. 171, 1/2002.

______. “Demarginalizing the Intersection of Race and Sex: a Black Feminist Critique of Antidiscrimination Doctrine, Feminist Theory and Antiracist Politics”. University of Chicago Legal Forum, Issue 1, Article 8, pp. 139-167, 1989. Tradução Latif, Larissa. In: BAPTISTA, Maria M. CASTRO, Fernanda. (org.). Género e Performance — Textos essenciais Vol. II. Coimbra: Gracio Editor, 2019. Disponível em: http://ria.ua.pt/handle/10773/27705. Acesso: 02 nov. 2020.

______. Tradução: mapeando as margens: interseccionalidade, políticas identitárias e violência contra mulheres de cor. In: Martins, A. C.; VERAS, E.F. Corpos em aliança: diálogos interpretativos sobre gênero, raça e sexualidade. Curitiba: Appris, 2020.

DAVIS, Ângela. Mulheres, cultura e política. Trad. CANDIANI, Heci R. São Paulo: Boitempo, 2017.

______. A liberdade é uma luta constante. Trad. CANDIANI, Heci R. São Paulo: Boitempo, 2018.

______. Uma autobiografia. Trad. CANDIANI, Heci R. São Paulo: Boitempo, 2019.

DUMAZEDIER, Joffre. Sociologia empírica do lazer. São Paulo: Perspectiva, 1976.

______. Valores e conteúdos culturais do lazer. São Paulo: SESC, 1980.

FOUCAULT, Michel. Dits et écrits. Estratégia, poder-saber. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003, p. 222 – 305. v. IV.

______. Em defesa da sociedade. Curso no College de France (1975-1976).4ª tiragem. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

______. Microfísica do poder. 2ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

GIROUX, Henry A. Cultura, política y practica educativa. Barcelona: Grão, Biblioteca de Aula, 2001.

GOHN, Maria da Glória. Educação não-formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v.14, n.50, p. 27-38, jan./mar. 2006.

GOMES, Christianne L. Lazer: necessidade humana e dimensão da cultura. Revista Brasileira de Estudos do Lazer. Belo Horizonte, v. 1, n.1, p.3-20, jan./abr. 2014.

HIRATA, Helena. Gênero, classe e raça Interseccionalidade e consubstancialidade das relações sociais. Tempo Social, v. 26, n. 1, 2014.

MARCELLINO, Nelson Carvalho. Estudos do Lazer: Uma introdução. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2002.

______. Lazer e Educação. 11. ed. Campinas, Papirus, 2004.

______. Pedagogia da Animação. 7. ed. Campinas: Papirus, 2005.

______. Lazer e Cultura. Campinas: Alínea, 2007.

MELO, Victor A. Sobre o conceito de lazer. Sinais Sociais, v.8, n. 23. Rio de Janeiro, set-dez, 2013.

MENDES, Lucas V. C; ALVES, Cathia. Currículos e resistências: “Libertem Angela Davis e todos os presos políticos”. Licere, Belo Horizonte, v.22, n.2, jun/2019. DOI: https://doi.org/10.35699/1981-3171.2019.13572.

MICHELONE, Catarina. ALVES, Cathia. Banca da ciência e o atravessamento da diversidade cultural. In: BAPTISTA, Maria M.; ALMEIDA, Alexandre, A. Performatividades de género na democracia ameaçada. Gracio Editor: Coimbra, 2020.

ORTIZ, Renato. Diversidade cultural e cosmopolitismo. Lua Nova [online]. n.47, p.73-89, 1999.

ORTIZ, Renato. Estudos Culturais. Tempo Social, USP, junho, 2004.

PARAISO, Marlucy Alves. Currículo e formação profissional em lazer. ISAYAMA, Helder Ferreira. (org.). Lazer em estudo: Currículo e formação profissional. Campinas: Papirus, 2010.

______. Contribuições dos Estudos Culturais para a Educação. Presença Pedagógica, v.10, n. 55, jan/fev, 2004.

PIASSI, Luís P. A ficção científica e o estranhamento cognitivo no ensino de ciências: estudos críticos e propostas de sala de aula. Ciênc. educ. (Bauru) [online]. v.19, n.1, p.151-168, 2013.

______. A ficção científica como elemento de problematização na educação em ciências. Ciência & Educação, v. 21, p. 783-798, 2015.

______.; SANTOS, E. I.; VIEIRA, R. M. B.; KIMURA, R. K.; VIZACHRI, T. R.; ARAUJO, P. T. A Banca da Ciência na comunicação crítica da ciência para o público escolar. Comunicação Pública, v. 13, p. 1, 2018.

SILVA, Tomaz Tadeu. (org.). Documentos de identidade: uma introdução as teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 1999 a.

______. O currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. Belo Horizonte: Autêntica, 1999b.

SILVA, Tomaz Tadeu. Teoria cultural e educação — um vocabulário crítico. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

______. Currículo e identidade social: territórios contestados. In: SILVA, Tomaz T. (org.). Alienígenas na sala de aula: Uma introdução aos estudos culturais em educação. 11. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2013.

SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil para análise histórica. Educação e Realidade, Porto Alegre, v.16, n. 2, jul./dez, 1990.

Published

2021-03-17

How to Cite

Michelone, C., & Alves, C. (2021). The Stand of Science Project: Reflections on Leisure and Cultural Diversity. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 24(1), 751–772. https://doi.org/10.35699/2447-6218.2021.29492

Issue

Section

Relatos de Experiências