Leisure and the Decolonial Option

Theoretical Dialogues and Possibilities of Contra Hegemonic Constructions

Authors

  • Joise Simas de Souza Maurício Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
  • Jordânia de Oliveira Eugênio Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
  • Juliana Araujo de Paula Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
  • Khellen Cristina Pires Correia Soares Instituto Federal do Tocantins (IFTO)
  • Raquel Rocha Nunes Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

DOI:

https://doi.org/10.35699/2447-6218.2021.29756

Keywords:

Leisure Activities, Decoloniality, Culture

Abstract

Aware of the need to look at leisure from another perspective, we assume the decolonial option promoted by our research experiences. In this essay we present conceptual arguments of the decolonial debate built in Latin America from a theoretical incursion. Our view is based on studies, concluded and in progress with women on the street, black women, indigenous peoples and cultural manifestations of the Festejo do Tambor Mineiro and Boi-Bumbá de Parintins. These empirical experiences take us to a different thought that confronts the colonial hegemonic structures. From the discussion on temporality, culture and education in a hegemonic perspective, we seek to build bridges between the field of leisure and decoloniality. Thus, we emphasize the need to take a look at social practices, specifically our research contexts, and make voices and perspectives of the world resonate that work with other logics to guide us and provide contributions towards decolonial leisure or even a possible decolonial construction of leisure.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMARAL, João Paulo Pereira do. Da colonialidade do patrimônio ao patrimônio decolonial. Dissertação (Mestrado). Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Mestrado Profissional em Preservação do Patrimônio Cultural, Rio de Janeiro, 2015.

ASSIS, Wendell Ficher Teixeira. Do Colonialismo à Colonialidade: expropriação territorial na periferia do capitalismo. Caderno CRH, Salvador, v. 27, n. 72, p. 613-627, Set./Dez. 2014.

BALLESTRIN, Luciana. América Latina e o giro decolonial. Revista Brasileira de Ciência Política, Brasília, n.11. mai./ago. p. 89-117, 2013.

BARRERA, Miriam; VAZQUEZ, Rolando. Aesthesis decolonial y los tiempos relacionales. CALLE 14, v. 11, n. 18, jan./abr., 2016.

COSTA, Karla Tereza Ocelli. Arturos, filhos do rosário: nas práticas sociais, uma história que se revela na Festa de Nossa Senhora do Rosário. 2013. 131 f. Dissertação (Mestrado em Estudos do Lazer) – Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional, Universidade Federal de Minas Gerais, 2013.

COSTA, Karla Tereza Ocelli. Vem que Hoje é Dia de Festa: Corpo, território e ancestralidade nas festas da Comunidade Quilombola Carrapatos da Tabatinga – Bom Despacho, MG.2017. 135 f.Tese (Doutorado em Estudos do Lazer) – Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional, Universidade Federal de Minas Gerais, 2017.

DE ANTONI, Clarissa e RUAS MUNHÓS, Aline Asmann. As violências institucional e estrutural vivenciadas por Moradoras de rua. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 21, n. 4, p. 641-651, out./dez. 2016.

DEBORTOLI, José Alfredo Oliveira. Lazer, envelhecimento e participação social. Licere, Belo Horizonte, v.15, n.1, mar. 2012. Disponível em: http://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/download/739/540/3338. Acesso em: 3 nov. 2020.

DUMAZEDIER, Joffre. Sociologia empírica do lazer. São Paulo: Perspectiva, 1976.

DUSSEL, Enrique. 1492 El encubrimiento del otro: hacia el origen del “mito de la modernidad”. La Paz: Plural, 1994.

______. The invention of the Americas: eclipse of “the other” and the myth of modernity. New York: Continuum Publishing, 1995.

EUGENIO, Jordania de Oliveira. A Experiência Turística da população em situação de rua da cidade de Niterói–RJ: Horizontes possíveis para o turismo social. 2018. Dissertação (Mestrado em Turismo) – Universidade Federal Fluminense, Niterói, Rio de Janeiro, 2018.

FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Bahia: Editora Edufba, 2008.

FELIZARDO JUNIOR, Luiz Carlos. Na encruzilhada do Soul: Lazer, Educação, Dança, Transgeracionalidade na metrópole. 2017. 239 f. Tese (Doutorado em Estudos do Lazer) – Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional, Universidade Federal de Minas Gerais, 2017.

GOMES, Christianne Luce et al. Formação de agentes sociais dos programas Esporte e Lazer da Cidade e Vida Saudável: uma discussão conceitual sobre lazer, esporte e cultura. In: PINTOS, A. L. S.; ISAYAMA, H. F. (org.). Formação de agentes sociais dos programas Esporte e Lazer da Cidade (PELC) e Vida Saudável (VS). Campinas: Autores Associados, 2016.

______. Lazer: necessidade humana e dimensão da cultura. Revista Brasileira de Estudos do Lazer, Belo Horizonte, v.1, n.1, p.3-20, jan./abr., 2014.

GOMES, Christianne Luce; ELIZALDE, Rodrigo. Produção de conhecimentos sobre o lazer na América Latina: Desafios e perspectivas. In: ISAYAMA, Hélder Ferreira; OLIVEIRA, Marcus Aurelio Taborda de. (org.). Produção de conhecimento em estudos do lazer: Paradoxos, limites e possibilidades. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014, p. 113-137.

GROSFOGUEL, Ramón; MIGNOLO, Walter. Intervenciones descoloniales: una breve introducción. Tabula Rasa, nº 9, p. 29-37, julio-diciembre, Bogotá - Colombia, 2008. ISSN 1794-2489. Disponível em: https://www.revistatabularasa.org/numero-9/02grosfoguelMignolo.pdf. Acesso em: 04 nov. 2020.

JESUS, Leonardo Fernando de. A capoeira no período da ditadura militar (1964-1985) no contexto de Belo Horizonte – MG: Diálogos acerca dos processos de resistência e enquadramento na prática da capoeiragem. 2015. 72 f. Dissertação (Mestrado) – Programa Interdisciplinar de Pós-Graduação em Estudos do Lazer, Universidade Federal de Minas Gerais, UFMG, Belo Horizonte, 2015.

KANITZ, Roberto Camargos Malcher. Capoeira angola na favela: juventudes, sentidos e redes sociais. 2011. 152 f. Dissertação (Mestrado em Estudos do Lazer) – Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional, Universidade Federal de Minas Gerais, 2011.

KRENAK, Ailton. O amanhã não está à venda. Companhia das Letras, 2020. E.book. Disponível em: http://www.amazon.com.br/amanh%C3%A3-n%C3%A3o-est%C3%A1-%C3%A0-venda-ebook/dp/B0876HG28P. Acesso em: 25 out. 2020.

MAGNANI, José Guilherme Cantor (org.). Lazer de Perto e de dentro: uma abordagem antropológica. São Paulo: Edições SESC São Paulo, 2018.

MALDONALDO-TORRES, Nelson. Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto. In: CASTRO-GÓMES, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón. El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Universidad Central; Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos y Pontificia Universidad Javeriana; Instituto Pensar; 2007.

______. Analítica da colonialidade e da decolonialidade: algumas dimensões básicas. In: BERNADINO-COSTA, J.; MALDONADO-TORRES, N.; GROSFOGUEL, R. Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.

MALLON, Florencia E. “Promesa y dilema de los Estudios subalternos. Perspectivas a partir de la historia latino-americana”. En: Pablo Sandoval (Compilador). Repensando La subalternidad. Miradas críticas desde/sobre América Latina. Instituto de Estudios Peruanos, Lima, Peru, 2010.

MELO, Vinicius Thiago de. História da capoeira de rua de Belo Horizonte (1970-1990): manifestação cultural, lazer e política na sociedade moderna. 2013. 162 f. Dissertação (Mestrado em Estudos do Lazer) – Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional, Universidade Federal de Minas Gerais, 2013.

MIGNOLO, Walter. Desobediência epistêmica: a opção descolonial e o significado da identidade em política. Cadernos de Letras da UFF, n. 34, p. 287-324, 2008.

______. Histórias locais/projetos globais: colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2003.

______. La Idea de América Latina: la herida colonial y la opción decolonial. Barcelona: Gedisa, 2007.

______. Reconstitución epistémica/estética: la aesthesis decolonial una década después. CALLE 14., v. 14, n. 25, jan./jun, 2019.

MOURA, Eduardo Junio Santos. ARTE/EDUCAÇÃO DECOLONIAL na América Latina. Cadernos de estudos culturais, Campo Grande, MS, v. 1, p. 31-44, jan./jun. 2019.

NIGRI, Bruno Silva. Samba no terreiro: música, corpo e linguagem como prática cultural - apontamentos para o campo do lazer. 2014. 137 f. Dissertação (Mestrado em Estudos do Lazer) – Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional, Universidade Federal de Minas Gerais, 2014.

NUNES, Raquel Rocha. Lazer, resistência e cultura no contexto urbano: dos tambores e ritmos africanos ao Festejo do Tambor Mineiro. 2020. Dissertação (Mestrado em Estudos do Lazer) – Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional, Universidade Federal de Minas Gerais, 2020.

PALERMO, Zulma. Zulma Palermo: a opção decolonial como um lugar-outro de pensamento. [Entrevista concedida a SPYER, Tereza; LEROY, Henrique e NAME, Leo.] Epistemologias do Sul, v. 3, n. 2, p. 44-56, 2019.

PALHARES, Leandro Ribeiro. O Berimbau Ensina! O Segredo de São Cosme quem sabe é São Damião, camará... 2017. 170 f. Tese (Doutorado em Estudos do Lazer) – Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional, Universidade Federal de Minas Gerais, 2017.

PINTO, Roberto de Souza; MIGNOLO, Walter D. A modernidade é de fato universal? Reemergência, desocidentalização e opção decolonial. Porto Alegre: Civitas, v. 15, n. 3, p. 381-402, 2015.

QUIJANO, Aníbal. “Colonialidad del Poder y Clasificación Social”. Journal of World-Systems Research, v. 11, n.o 2, p. 342-386, 2000.

______. Colonialidade do Poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais - perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005.

RESTREPO, Eduardo; ROJAS, Axel. Inflexión decolonial: fuentes, conceptos y cuestionamientos. Popayán: Universidad del Cauca, 2010.

RIBEIRO, Joice Otânia Seixas. A produção generificada do brinquedo de miriti: marcas de colonialidade. Revista COCAR, Belém, v. 13. n. 25, p. 136 a 159, jan./abr., 2019.

ROSA, Anderson da Silva; BRÊTAS, Ana Cristina Passarella. A violência na vida de mulheres em situação de rua na cidade de São Paulo, Brasil. Interface (Botucatu), n. 19, v. 53, p. 275-85, 2015.

SARMENTO, Caroline Silveira; PEDRONI, Gabriela. Vulnerabilidade e resistência: um estudo sobre as mulheres em situação de rua em Porto Alegre. SEMINÁRIO INTERNACIONAL FAZENDO GÊNERO, 11. WOMEN’S WORLDS CONGRESS, 13, Anais eletrônicos, Florianópolis, 2017.

SILVA, Filipe Gervásio Pinto; SILVA, Janssen Felipe. Crítica decolonial das Epistemologias do Sul e o contexto de constituição das coleções didáticas do PNLD-CAMPO/2013. REALIS, v.4, n. 02, jul./dez., 2014.

SOARES, Khellen Cristina Pires Correia. Cultura e Lazer na vida do povo Akwë-xerente. 2017. 171 f. Tese (Doutorado em Estudos do Lazer) – Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional, Universidade Federal de Minas Gerais, 2017.

SOUZA, Dimas Antônio de. "Campo de mandinga: estética, ética e política na Capoeira Angola". 2016. 2010 f. Tese (Doutorado em Estudos do Lazer) – Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional, Universidade Federal de Minas Gerais, 2016.

VIANA, Iara Félix. Mulheres Negras e Baile Funk: sexualidade, violência e lazer. 2013. 217 f. Dissertação (Mestrado em Estudos do Lazer) – Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional, Universidade Federal de Minas Gerais, 2013.

WALSH, Catherine. La educación intercultural en la educación. Peru: Ministerio de Educación, 2001. Mimeografado.

______. Interculturalidad, Plurinacionalidad y Decolonialidad: Las Insurgencias Político-Epistémicas de Refundar el Estado. Tabula Rasa. Bogotá, Colombia, n. 9, p. 131-152, jul-dic 2008.

______. Interculturalidade e decolonialidade do poder um pensamento e posicionamento "outro" a partir da diferença colonial. Revista Eletrônica da Faculdade de Direito da Universidade Federal de Pelotas (UFPel), v. 5, n. 1, jan./jul., 2019.

ZUMTHOR, Paul. Introdução à poesia oral. São Paulo: Hucitec/Educ. 1997.

Published

2021-03-17

How to Cite

Maurício, J. S. de S., Eugênio, J. de O., Paula, J. A. de, Soares, K. C. P. C., & Nunes, R. R. (2021). Leisure and the Decolonial Option: Theoretical Dialogues and Possibilities of Contra Hegemonic Constructions. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 24(1), 695–725. https://doi.org/10.35699/2447-6218.2021.29756

Issue

Section

Artigos de Revisão