An Exploratory Journey

The Informational Behavior of Role-Playing Game Masters

Authors

  • Amanda Schmidt Carvalho Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
  • Gabriela Prates da Silva Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
  • Rodrigo Silva Caxias de Sousa Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

DOI:

https://doi.org/10.35699/2447-6218.2021.34865

Keywords:

Role-Playing Game Masters, Information Behavior, Imaginary

Abstract

It analyzes the ways of searching and using information from RPG masters. From the concept of informational behavior, it discusses how fundamental the concept of the imaginary is enshrined in the composition of the dynamics of the game. It problematizes these dynamics considering the concepts of need to search and share information. The qualitative methodology was structured based on the Content Analysis Technique (BARDIN, 2016) according to the semantic criteria of the explicit texts. The analyzes allow to affirm that the creation process occurs based on the absence of standards, having as reference the conjunction of different aspects in relation to the use of formal and informal sources associated with the internet. The search for information is related to instrumental and logical aspects of the game and the motivations listed are based on socialization and collaboration between game participants.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de Filosofia. 5. ed. rev. e ampl. São Paulo: Martins Fontes, 2007. Disponível em: http://www.academia.edu/4781703/Dicion%C3%A1rio_de_Filosofia_-Nicola_Abbagnano. Acesso em: 27 jul. 2020.

ADAMS, Suellen S. What games have to offer: information behavior and meaning-making in virtual play spaces. Library Trends, Baltimore, EUA, v. 57, n. 4, p. 676–693, 2009. Disponível em: http://www.semanticscholar.org/paper/What-Games-Have-to-Offer%3A-Information-Behavior-and-Adams/14d5352ab2d1903b10ce412ab04f52244c791518. Acesso em: 21 jul. 2020.

ALDABALDE, Taiguara Villela. Mediação Cultural em Instituições Arquivísticas: o caso do Arquivo Público do Estado do Espírito Santo. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Faculdade de Ciência da Informação, Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2015. Disponível em: http://repositorio.unb.br/bitstream/10482/19742/1/2015_TaiguaraVillelaAldabalde.pdf. Acesso em: 18 jun. 2020.

ALLEN, James. Moving forward: school library experiences beyond the expected. Knowledge Quest, Chicago, EUA, v. 46, n. 1, p. 40–47, 2017.

ANAZ, Sílvio Antonio Luiz et al. Noções do imaginário: perspectivas de Bachelard, Durand, Maffesoli e Corbin. Revista Nexi, n. 3, p. [1-16], 2014. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/index.php/nexi/article/view/16760. Acesso em: 27 jul. 2020.

BACHELARD, Gaston. A Água e os Sonhos. São Paulo: Martin Fontes, 1998.

______. O Ar e os Sonhos. São Paulo: Martins Fontes, 1990.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2016.

BRAGA, Jane Maria. Darkouver: interação entre real e imaginário. In: MONTEIRO, Roberto Alvez. Fazendo e aprendendo pesquisa qualitativa em educação. Juiz de Fora: FEME/UFJF, 1998, p. 125-150.

______. Aventurando pelos caminhos da leitura e escrita de jogadores de Role Playing Game (RPG). In: REUNIÃO DA ANPED, 23, 2000, Caxambu. Textos dos Trabalhos e Pôsteres, GT 16 Educação e Comunicação. Caxambu: ANPED, 2000. p. 1-15. Disponível em: https://23reuniao.anped.org.br/textos/1604t.PDF. Acesso em: 28 de nov. 2017.

BROUSSARD, Mary Snyder. Digital games in academic libraries: a review of games and suggested best practices. Reference Services Review, v. 40, n.1, p. 75 - 89, 2012. Disponível em: http://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/00907321211203649/full/html. Acesso em: 27 out. 2014.

CAMPELLO, Bernardete Santos; CENDÓN, Beatriz Valadares; KREMER, Jeannette Marguerite (org.) Fontes de informação para pesquisadores e profissionais. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2000.

CATIVELLI, Adriana Stefani; MONSANI, Diego; JULIANI, Jordan Paulesky. Gamificação em bibliotecas. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, v. 21, n. 45, p. 70-81, jan./abr., 2016. Disponível em: http://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2016v21n45p70. Acesso em: 21 jul. 2020.

CENDÓN, Beatriz Valadares. A Internet. In: CAMPELLO, Bernadete Santos; CENDÓN, Beatriz Valadares; KREMER, Jeannette Marguerite (org.). Fontes de Informação para pesquisadores e profissionais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2000.

DURAZZO, Leandro; BADIA, Denis Domeneghetti. Dinâmicas da alteridade: o Role Playing Game (RPG) como narrativa do imaginário. In: MONTEIRO, Sueli Aparecida Itman; RIBEIRO, Ricardo; LEMES, Sebastião de Souza; MUZZETI, Luci Regina (org.). Educações na contemporaneidade: reflexões e pesquisa. São Carlos: Pedro & João Editores, p. 141-162, 2011.

FREITAS, Alexander de. Água, Ar, Terra e Fogo: arquétipos das configurações da imaginação poética de Gaston Bachelard. Educ. e Filos., Uberlândia, v. 20, n. 39, p. 39-70, jan./jun. 2006. Disponível em: https://www.seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/296/433. Acesso em: 27 jul. 2020.

GIBSON, Kayla N. Investigation check: studying the information-seeking behaviors of Dungeons & Dragons players. 104 f. 2020. Masters Paper (Master of Science in Information Science) - University of North Carolina, School of Information and Library Science, Chapel Hill, 2020. Disponível em: http://cdr.lib.unc.edu/concern/masters_papers/0c483q72c. Acesso em: 21 ago. 2020.

GRANDO, Ernesto Luis “Nestokun”. Storyteller, uma introdução ao sistema. Universo RPG, 16 mar. 2017. Disponível em: http://universorpg.com/do-alem/sistemas/storyteller-uma-introducao-ao-sistema/. Acesso em: 10 set. 2020.

HARVIAINEN, J. Tuomas. RAPP, Amon. Multiplayer online role-playing as information retrieval and system use: an ethnographic study. Journal of Documentation, Londres, v. 74, n. 3, p. 624-640, 2018. Disponível em: http://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/JD-07-2017-0100/full/html. Acesso em: 21 jul. 2020.

KEEN, A. O culto do amador: como blogs, myspace, you tube e a pirataria digital estão destruindo nossa economia, cultura e valores. Rio de Janeiro: ZAHAR, 2009.

LAPLANTINE, François. TRINDADE, Liana. O que é imaginário. São Paulo: Editora Brasiliense, 1996. Disponível em: http://www.netmundi.org/home/wp-content/uploads/2017/04/Cole%C3%A7%C3%A3o-Primeiros-Passos-O-Que-%C3%A9-Imaginario-1.pdf. Acesso em: 14 Jul. 2020.

LECKIE, Gloria J.; PETTIGREW, Karen E.; SYLVAIN, Christian. Modeling the Information Seeking of Professionals: a general model derived from research on engineers, health care professionals, and lawyers. The Library Quarterly, [S. l.], v. 66, n. 2, p. 161–193, 1996. Disponível em: http://www-jstor-org.ez45.periodicos.capes.gov.br/stable/4309109. Acesso em: 04 ago. 2020.

MARTÍNEZ-SILVEIRA, Martha; ODDONE, Nanci. Necessidades e comportamento informacional: conceituação e modelos. Ciência da Informação, Brasília, v. 36, n. 1, p. 118-127, maio/ago. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0100-19652007000200012&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 23 nov. 2017.

MAFFESOLI, Michel. O imaginário é uma realidade. Entrevista concedida a Juremir Machado da Silva. Revista Famecos, Porto Alegre, n. 15, p. 74-82, ago. 2001. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3123/2395. Acesso em: 27 jul. 2020.

NICHOLSON, Scott. Playing in the Past: A History of Games, Toys, and Puzzles in North American Libraries. The Library Quarterly: Information, Community, Policy, Chicago, EUA, v. 83, n. 4, p. 341–361, 2013. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/10.1086/671913. Acesso em: 21 jul. 2020.

NOWRIN, Shohana; ROBINSON, Lyn; BAWDEN, David. Multi-lingual and multi-cultural information literacy: perspectives, models and good practice. Global Knowledge, Memory and Communication, Bingley, Inglaterra, v. 68, n. 3, p. 207–222, 2019. Disponível em: http://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/GKMC-05-2018-0050/full/pdf. Acesso em: 21 jul. 2020.

OSTRANDER, Margaret. Talking, looking, flying, searching: information seeking behaviour in Second Life. Library Hi Tech, v. 26, n. 4, p. 512-524, nov. 2008. Disponível em: http://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/07378830810920860/full/html. Acesso em: 21 ago. 2020.

PAVÃO, Andréa. A Aventura da leitura e da escrita entre mestres de Roleplaying Games (RPG). 2. ed. São Paulo: Devir, 2000.

PEREIRA, Farley Eduardo Lamines. No limite da ficção: comparações entre literatura e RPG - Role Playing Games. 139 f. 2007. Dissertação (Mestrado em Estudos Literários) - Universidade Federal de Minas Gerais, Minas Gerais, 2007. Disponível em: https://www.pesquisarpg.ufpa.br/material/rpg-mestrado-PEREIRA-farley.pdf. Acesso em: 17 jan. 2018.

PRIETTO, Thiago Goulart. Literatura e os jogos de RPG: trajetória de apropriações e intertextos. Translatio, Porto Alegre, n. 6, p. 76-83, 2013. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/index.php/translatio/article/view/44670/28368. Acesso em: 17 jan. 2018.

SAVOLAINEN, Reijo. Information use and information processing: Comparison of conceptualizations. Journal of Documentation, Londres, v. 65, n. 2, p. 187-207, 2009. Disponível em: http://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/00220410910937570/full/html. Acesso em: 05 maio 2021.

SCHMIT, Wagner Luiz. RPG e Educação: alguns apontamentos teóricos. 2008, 268f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2008. Disponível em: https://www.bibliotecadigital.uel.br/document/?code=vtls000147706 Acesso em: 10 out. 2014.

SCHNEIDER, Edward; HUTCHISON, Brian. Referencing the Imaginary: an analysis of library collection of role-playing game materials. Reference Librarian, v. 56, n. 3, p. 174–188, 2015. Disponível em: https://search-ebscohost-com.ez45.periodicos.capes.gov.br/login.aspx?direct=true&db=lih&AN=103188161&lang=pt-br&site=ehost-live. Acesso em: 01 maio. 2020.

SERAFIM, Lucas Almeida; FREIRE, Gustavo Henrique de Araújo. Competências em informação e lazer levado a sério: um novo espaço de interlocução. Pesq. Bras. em Ci. da Inf. e Bib., João Pessoa, v. 10, n. 1, p. 264-275, 2015. Disponível em: https://www.okara.ufpb.br/ojs2/index.php/pbcib/article/view/25364. Acesso em: 25 nov. 2017.

SILVA, Daniela do Nascimento. Recursos Educacionais Abertos como fontes de informação. Encontros Bibli, v. 20, n. 44, p. 59-72, set./dez., 2015. Disponível em: http://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2015v20n44p59/30424. Acesso em: 09 set. 2020.

SILVA, Gabriela Prates da; CARVALHO, Amanda Schmidt. Tesauro sobre Role Playing Game (RPG) de Mesa. , 18. jun. 2020. figshare. Disponível em: http://figshare.com/articles/online_resource/Tesauro_sobre_Role_Playing_Game_RPG_de_Mesa/12505871/1. Acesso em: 23 jul. 2020.

VELOSO, Wilze de Santana. O Roleplaying Game aplicado como recurso de ação cultural em bibliotecas públicas. São Cristóvão, SE, 2019. Monografia (Graduação em Biblioteconomia) – Curso de Biblioteconomia e Documentação, Departamento de Ciência da Informação, Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2019 Disponível em: http://ri.ufs.br/handle/riufs/11582. Acesso em: 10 set. 2019.

WALSH, A. The potential for using gamification in academic libraries in order to increase student engagement and achievement. Nordic Journal of Information Literacy in Higher Education, v. 6, n.1, p. 39-51, 2014. Disponível em: http://noril.uib.no/article/view/2506/2234. Acesso em: 19 out. 2014.

WILSON, T. D. Human Information Behavior.Informing Science, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 49–55, 2000. Disponível em: https://www.inform.nu/Articles/Vol3/v3n2p49-56.pdf. Acesso em: 4 ago. 2020.

WILSON, T. D. On user studies and information needs. Journal of Documentation, [S. l.], v. 62, n. 6, p. 668–670, 2006. Disponível em: www.emeraldinsight.com/0022-0418.htm. Acesso em: 4 ago. 2020.

______. On user studies and information needs. Journal of Documentation, Londres, v. 31, n. 1, p. 3-15, 1981. Disponível em: http://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/eb026702/full/html. Acesso em: 05 maio 2021.

WUNENBURGER, Jean-Jacques. Definição e história. In: WUNENBURGER, Jean-Jacques. O Imaginário.São Paulo: Edições Loyola, 2003. Disponível em http://books.google.com.br/books/about/Imagin%C3%A1rio_O.html?hl=pt-BR&id=dJIOJpdmsVcC&redir_esc=y. Acesso em: 27 de nov. 2017.

ZAIDAN, P.; MOREIRA, M.; JARDIM, H.; DIAS, J. O Comportamento Informacional dos Jogadores de League of Legends. Múltiplos Olhares em Ciência da Informação, v. 6, n. 1, 23 jun. 2017. Disponível em: http://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/17010. Acesso em: 21 jul. 2020.

Published

2021-06-30

How to Cite

Carvalho, A. S., Silva, G. P. da, & Sousa, R. S. C. de. (2021). An Exploratory Journey: The Informational Behavior of Role-Playing Game Masters. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 24(2), 22–60. https://doi.org/10.35699/2447-6218.2021.34865

Issue

Section

Artigos Originais