The Double Educational Aspect of Digital Games as a Leisure Experience for Children and Young People

Authors

  • Vinicius Augusto do Nascimento Monteiro Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
  • Silvan Menezes dos Santos Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

DOI:

https://doi.org/10.35699/2447-6218.2021.34961

Keywords:

Games, Digital Culture, Technologies

Abstract

The digital games have been incorporated into the leisure experiences of children and young people. They are important mediators of contemporary culture and show signs of educational potential in the playful experiences they produce. In this sense, the objective of the study was to understand the ways in which education for games occurs and to identify expressions of learning through the games experience. We applied a questionnaire with 21 boys and 14 girls from the 6th year of elementary school, aged between 10 and 14 years old. We identified family and home mediation in the principle of education for games, as well as the presence of circles of friends and technologies in this process. At this point, we call attention to the absence schools, Physical Education and, mainly, the State as institutions and environments that mediate children's and youth cultural education for, with and about the digital ludic universe.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMARAL, S.C.F.; PAULA, G.N. de. A nova forma de pensar o jogo, seus valores e suas possibilidades. Pensar a Prática, v. 10, n. 2, p. 155–168, 2007.

BORSATO, M.; BRASIL, M.R.; OLIVEIRA, V.M. de.; MATTES V.V.; SOUZA, J. de. Produção acadêmico-científica sobre os jogos eletrônicos em periódicos da área de Educação Física no Brasil. Motrivivência, Florianópolis/SC, v. 31, n. 60, p. 01-23, 2019.

BRASIL. Constituição, 1988. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Educação Física. Brasília: Secretaria de Educação Fundamental, MEC/SEF, 1998.

______. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.

BUCKINGHAM, D. Repensando a Criança-consumidora: Novas Práticas, Novos Paradigmas. Comunicação Mídia e Consumo, v. 9, n. 25, p. 43-72, 2012a.

______. Precisamos realmente de educação para os meios? Comunicação e Educação, v. 17, n. 2, p. 41-60, 2012b.

CAMARGO, L.O. L. Educação para o lazer. São Paulo: Moderna, 1998.

CAPRINO, M.P.; MARTÍNEZ-CERDÁ, J.F. Media Literacy in Brazil: Experiences and Models in Non-formal Education Alfabetización mediática en Brasil: experiencias y modelos en educación no formal. Comunicar, v. 24, n. 49, p. 39-48, 2016.

COSTA, A.Q. da. Jogos digitais e Educação Física: por uma experiência corporal educativa. In: ARAÚJO, A.C. de; SANTOS, A. de P. dos; DIAS, M.A.; MENDES, M.I.B. de S.; MELO, J.P. de. Diálogo entre Educação Física e Comunicação: compartilhando saberes e práticas. Natal/RN: EDUFRN, p. 53-81, 2016.

______; BETTI, M. Mídias e jogos: do virtual para uma experiência corporal educativa. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 27, n. 2, p. 165-178, 2006.

CRUZ JUNIOR, G. Jogando na Era da Convergência: Notas sobre a produção eletrolúdica no ciberespaço. Licere, Belo Horizonte, v.16, n.4, p. 1-25, 2013. DOI: https://doi.org/10.35699/1981-3171.2013.669

______. delinquente em cada um de nós: uma introdução à pedagogia do "mau exemplo" nos videogames. Curitiba: CRV, 2017a.

______. Vivendo o jogo ou jogando a vida? Notas sobre jogos (digitais) e educação em meio à cultura ludificada. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 39, n. 3, p. 226–232, 2017b.

______. Temos que pegar? Pokémon Go e as interfaces entre movimento, jogos digitais e educação. Motrivivência, Florianópolis/SC, v. 29, n. esp., p. 257-273, 2017c.

______; BUNGENSTAB, G.C. Entre o tempo livre e a educação: Considerações sobre juventude, mídias e lazer. Licere, Belo Horizonte/MG, v. 21, n. 4, p. 502-528, 2018. DOI: http://doi.org/10.35699/1981-3171.2018.1951.

DUARTE, R. Indústria Cultural 2.0. Revista De Teoría Crítica, v. 3, n. 3, p. 90-117, 2011.

DUMAZEDIER, J. Sociologia Empírica do Lazer. São Paulo: Perspectiva, 1979.

FANTIN, M. Mídia-educação: olhares e experiências no Brasil e na Itália. Florianópolis: Cidade Futura, 2006.

FANTIN, M. Crianças e games na escola: entre paisagens e práticas. Revista Latinoamericana de Ciências Sociales, Niñez y Juventud, v. 13, n. 1, p. 195-208, 2015.

FERNANDES, B.P.F.; MARTINS, I.C.; SOUZA, A.S.; DA SILVA, C.L. Entre o tradicional e o eletrônico: significados do brincar para crianças de uma escola pública de Piracicaba - SP. Revista Brasileira de Estudos do Lazer. Belo Horizonte, v. 3, n. 2, p.74-96, 2016.

FURTADO, H. L.; CORRÊA, C.; CANI, M.; MORAES E SILVA, M. Análise da produção científica sobre jogos eletrônicos disponíveis nos portais SciELO, Lilacs e portal de periódicos da CAPES. Licere, Belo Horizonte, v. 22, n. 4, p. 260-284, 2019. DOI: https://doi.org/10.35699/1981-3171.2019.16268

GEE, J.P. Bons videogames e boa aprendizagem. Perspectiva, v. 27, n. 1, p. 167-178, 2009.

GIL, A.C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. Editora Atlas SA, 2008.

GOMES, C.L. Lazer: necessidade humana e dimensão da cultura. Revista Brasileira de Estudos do Lazer, v. 1, n. 1, p. 3-20, 2014.

GRUBER, G.V.; STOPPA, E.A. O lazer do brasileiro: representações e concretizações nos espaços e equipamentos. In: STOPPA, E. A.; ISAYAMA, H. T. (org.). O lazer no Brasil - representações e concretizações das vivências cotidianas. Campinas: Autores Associados, 2017. p. 81-94.

HUIZINGA, J. Homo Ludens. 4. ed. São Paulo: Editora Perspectiva S.A., 2000.

MARTÍN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. 6. ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2009.

MIRANDA, L.T. de; FANTIN, M. A perspectiva social das competências midiáticas: reflexões sobre participação e interação das crianças na escola. Lumina, v. 12, n. 1, p. 55-67, 2018.

MARCELLINO, N.C. Lazer e educação. Campinas: Papirus, 1987.

MELO, V.A. de; ALVES JUNIOR, E.D. Animação Cultural: conceitos In: MELO, V.A. de; ALVES JUNIOR, E.D. Introdução ao Lazer. Barueri: Manole, 2003. p. 51-73.

MENDES, D. DE S.; PIRES, G. D. L. Desvendando a janela de vidro: relato de uma experiência escolar de mídia-educação e Educação Física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 30, n. 3, p. 79–94, 2009.

OROZCO, G.G. Hacia una dialéctica de la recepción televisiva: la estructuración de estrategias por los televidentes. Comunicação & Política na América Latina, São Paulo, ano 8, v. 22 a 25, p. 57-73, 1993.

PIRES, G.L.; LAZZAROTTI FILHO, A.; LISBÔA, M.M. Educação Física, mídia e tecnologias: incursões, pesquisa e perspectivas. Kinesis, v. 30, n. 1, p. 55-79, 2012.

REIS, L.J.A.; CAVICHIOLLI, F.R. Jogos Eletrônicos e a Busca da Excitação. Movimento. Porto Alegre, v. 14, n. 03, p. 163-183, 2008.

RETONDAR, J.J.M.; BONNET, J.C.; HARRIS, E.R.A. Jogos eletrônicos: corporeidade, violência e compulsividade. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. v. 38, n. 1, p. 3-10, 2016.

RINCÓN, O. Mutações bastardas da comunicação. Matrizes, v. 12, n. 1, p. 65-78, 2018.

______. Mapa Insomne 2017: ensayos sobre el sensorium contemporáneo. Un mapa para investigar la mutación cultural. In: JACKS, N.; SCHMITZ, D.; WOTTRICH, L. Um nuevo mapa para investigar la mutación cultural: diálogo com la propuesta de Jesús Martín-Barbero. Quito: Ediciones Ciespal, p. 17-24, 2019.

SATO, A.K.O.; CARDOSO, M.V. Além do gênero: uma possibilidade para a classificação de jogos. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTER GAMES AND DIGITAL ENTERTAINMENT, 7, 2008. Anais…p. 54-63, 2008.

SCHWARTZ, G.M. O conteúdo virtual do lazer: Contemporizando Dumazedier. Licere, Belo Horizonte. v. 6, n. 2, p. 22-31, 2003.

SILVA, L.B.; LOURENÇO, O.B.; MONTEIRO, V.A.N.; DOS SANTOS, S.M. Jogos Eletrônicos na Educação Física Escolar: Uma Análise da Base Nacional Comum Curricular (BNCC). REUNIÃO ANUAL DA SBPC - 21 A 27 DE JULHO DE 2019, 71, 2019. Anais... Campo Grande-MS, 2019.

SILVA, L.B.; LOURENÇO, O.B.; MONTEIRO, V.A.N.; SILVA, J.V.P; DOS SANTOS, S.M. Remixando jogos digitais na escola: uma experiência corporal, algumas análises e reflexões possíveis. Motrivivência, v. 32, n. 63, p. 1–21, 2020.

SOUZA JUNIOR, A.F. de; LISBOA, T.F.M.; COSTA, A.Q. da. Gamificação e Educação Física Escolar: debatendo conceitos e compartilhando possibilidades. In: ARAÚJO, A. de C.; OLIVEIRA, M.R.R. de; SOUZA JUNIOR, A.F. de. Formação continuada em Educação Física no diálogo com a cultura digital. João Pessoa: IFPB, 2019. p. 91-113.

STOPPA, E.A.; DE PAULA, J.N.; DE MORAES, I.A.P.; BONIFÁCIO, D.C. Lúdico e jogos digitais: reflexões acerca da formação e atuação profissional. Revista Brasileira de Estudos do Lazer. Belo Horizonte, v. 3, n. 2, p.113-128, 2016.

THE ONLIFE INITIATIVE. The onlife manifesto. In: FLORIDI, Luciano (ed.). The Onlife Manifesto: Being Human in a Hyperconnected Era. Oxford: Springer Open, p. 7-16, 2015.

VIANA, J.A.; FORTES, R. Do lazer e da comunicação: relações em campo(s). Licere, Belo Horizonte, v. 14, n. 3, 2011. DOI: https://doi.org/10.35699/1981-3171.2011.763

WIGGERS, I.D.; OLIVEIRA, M.S. DE; FERREIRA, I.V. Infância e educação do corpo: as mídias diante das brincadeiras tradicionais. In: INEP. Em Aberto. Inep/MEC – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, Brasília/DF. v. 31, n. 102, p. 177-190, 2018.

Published

2021-06-30

How to Cite

Monteiro, V. A. do N., & Santos, S. M. dos. (2021). The Double Educational Aspect of Digital Games as a Leisure Experience for Children and Young People. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 24(2), 545–578. https://doi.org/10.35699/2447-6218.2021.34961

Issue

Section

Artigos Originais