The Importance of Training for Leisure in Municipal Schools in Neighborhood Uberaba, Curitiba-PR

Authors

  • Felipe Sobczynski Gonçalves Prefeitura Municipal de Curitiba
  • Emília Amélia Pinto Costa Rodrigues Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
  • Simone Rechia Universidade Federal do Paraná (UFPR)

DOI:

https://doi.org/10.35699/2447-6218.2021.36295

Keywords:

Leisure Activities, Education, Space

Abstract

The objective of this research was to understand which experiences that children students of Marumbi, Michel Khury, Maria Marli and Rachel Mader Municipal Schools, who are part of the Sustainable Village Project (PVS), have in relation to public spaces of leisure and what were their main activities in these spaces. A questionnaire was applied with 355 children. The categories of analysis were: which squares the children attended; different forms of use and appropriation of squares; play in the square and on the street. From the questionnaires conducted and conversations with the children, we realize that they have longings for different leisure activities, but still do not have autonomy to appropriate the different public spaces, because they are very young and still depend on parents to enjoy this right in your essence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AUGÉ, Marc. Não lugares. Campinas: Papirus, 1994.

BORJA, J.; MUXÍ, Z. El espacio público, ciudad y ciudadanía. Barcelona, 2000.

CALDEIRA, J. M. A Praça Brasileira: trajetória de um espaço urbano: origem e modernidade. Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Campinas, 2007.

CALDEIRA, T. P. R. Cidade de muros: crime, segregação e cidadania em São Paulo. 3. ed. São Paulo: Editora 34: EDUSP, 2000.

CERTEAU, M; GIARD, L; MAYOL, P. A invenção do cotidiano 2: morar e cozinhar. Petrópolis: Vozes, 1996.

LEFEBVRE, H. Critique of Everyday Life. Tradução de John Moore. London: Verso. 1991.

MARCELLINO, N. C. Lazer e educação. 3. ed. Campinas: Papirus, 1998.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes curriculares de educação física para a educação básica. Curitiba: SEED, 2008.

RECHIA, S.; GONÇALVES, F.S; FRANÇA, R de. Cidade, Lazer, Políticas Públicas e sustentabilidade: Desafios e perspectivas. In: BAHIA, C.M (org.). Novas leituras do lazer contemporâneo. Belém: NAEA, 2018. p. 105-123.

______; LADEWIG, I. Espaços de lazer, meio ambiente e infância: relação entre sustentabilidade social e ambiental para o desenvolvimento integral do cidadão urbano. Revista Brasileira de Estudos de Lazer, Belo Horizonte, v.1, n. 3, 2014.

ROLNIK, R. O que é a cidade. São Paulo: Brasiliense, 1995.

TUAN, Y. Topofilia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. Tradução de Lívia de Oliveira. Londrina: Eduel, 2012.

VIEIRA DOS SANTOS, K. R. A educação para o lazer nas aulas de educação física: um panorama do cotidiano, barreiras e facilitadores. 2014. 147f. Dissertação (mestrado). Departamento de Educação Física. Universidade Federal do Paraná. Curitiba.

Published

2021-09-27

How to Cite

Gonçalves, F. S., Rodrigues, E. A. P. C., & Rechia, S. (2021). The Importance of Training for Leisure in Municipal Schools in Neighborhood Uberaba, Curitiba-PR. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 24(3), 142–159. https://doi.org/10.35699/2447-6218.2021.36295

Issue

Section

Artigos Originais