Immersion, Sewings and Fighting
Overflight in the Construction of Bodily Aesthetic Knowledge in the Anjos D'rua Project
DOI:
https://doi.org/10.35699/2447-6218.2021.37710Keywords:
Dance, Black body, EmancipationAbstract
This paper intends to present an excerpt from the master's dissertation “The education dance in a social project of the Belo Horizonte open school program: issues for the construction of knowledge and curricula from the perspective of Somatic Education”. When discussing the dance experienced and perceived by the research participants in a program that opens the school space to leisure activities on weekends, we seek to analyze the possibilities of considering the knowledge produced in and by the body, built outside the school universe. pointing out possible articulations between the studies of Freire (1987), through the Culture Circles and Generating Themes, and the tessituras of Nilma Lino Gomes (2017; 2020) on the construction of identity, we envision that the emancipated black body transforms the world.
Downloads
References
ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.
BARTHES, Roland. A câmara clara. Rio de Janeiro, RJ: Nova Fronteira,1984.
BATISTA, Hadassa. Entrevista concedida à pesquisadora. Belo Horizonte,17 set. 2016.
BUZELIN, Thales Lucas Rocha. Entrevista concedida a pesquisadora. Belo Horizonte, 17 set. 2016.
DEBORTOLI, José Alfredo Oliveira. Lazer/ócio e educação em processos de participação, envolvimento e aprendizagem cotidiana. In: SILVA, Junior Vagner Pereira da Silva; SILVA, Dirceu Santo. Lazer, vida de qualidade e direitos sociais. Curitiba: InterSaberes, 2020, p.63-79.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 56 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GOHN, Maria da Glória. Educação não formal e o educador social. Educação não-formal e cultura política. São Paulo: Cortez, 1999.
GOLDMANN, Lucien. Épistemologie et philophie politique. Paris: Médiations, 2006.
GOMES, Christianne L. Verbete Lazer – Concepções. In: GOMES, Christianne L. (Org.). Dicionário Crítico do Lazer. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2004. p.119-126.
GOMES, Nilma Lino. O movimento negro educador. Saberes construídos na luta por emancipação. Petrópolis, RJ: vozes, 2017.
_____. Sem perder a raiz: corpo e cabelo como símbolos da identidade negra. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.
GROSFOGUEL, R.; MIGNOLO, W. Intervenciones Descoloniales: una breve introducción. Tabula Rasa, 2008, 29-37.
HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a Educação como prática de liberdade. Tradução de Marcelo Brandão Cipolla- São Paulo. 2013. Editora Martins Fontes, 2013.
JOLY, M. Introdução à análise da imagem. São Paulo, SP: Papirus, 1999.
LA BELLE, Thomas. Nonformal Education in Latin American and the Caribbean. Stability, Reform or Revolution? New York, Praeger, 1982.
LOBO, Lenora; NAVAS, Cássia. Arte da composição: Teatro do Movimento. Brasília: LGE Editora, 2008.
MAURENTE, V.; TITTONI, J. Imagens como estratégia metodológica em pesquisa: a fotocomposição e outros caminhos possíveis. Psicologia & Sociedade, 19, 33-38, 2007.
ROMÃO, José Eustáquio et al. Círculo Epistemológico: Círculo de Cultura como Metodologia de Pesquisa. In: Educação e Linguagem: Globalização. Número 13, São Paulo:Universidade Metodista de São Paulo, 2006.
THIOLLENT, Michael. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 1998.
VIEIRA, Alba P. The nature of pedagogical quality in higher dance education. Tese de doutorado. Temple University, Filadélfia, PA, 2007.
ZILLER, R. C., & SMITH, D. E. A phenomenological utilization of photographs. Journal of Phenomenological Psychology, 7(2), 1977,172-182.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.