The Financing of Leisure in Brazil by the Different Federated Entities

Authors

  • Carlos Eduardo Freitagas de Souza Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP)
  • Cinthia Lopes da Silva Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP)
  • Juliano Bernardino de Godoy Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP)
  • Thiago Borges de Aguiar Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP)

DOI:

https://doi.org/10.35699/2447-6218.2021.37711

Keywords:

Ethnic-racial issues, Physical education, School, Culture, Leisure activities

Abstract

This paper aims at analyzing ethnic-racial issues and school Physical Education as well as presenting notes on leisure for education. Since the enactment of Law 10.639 / 2003, with the recognition of the need for the presence of Afro-Brazilian history and culture in school curricula, it has been an important step towards strengthening the pedagogical work with ethnic-racial issues in Physical Education. Methodological procedures were performed by bibliographical research. Texts with publication data from 2016 to 2020 were selected. This is a qualitative analysis. Ethnic-racial issues addressed in school Physical Education with a focus on education for leisure are an opportunity for discussion/experience on practices of different cultures and ethnicities and their appreciation. We concluded that this can be an effective way to minimize social problems such as prejudice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ÁVILA, C. B.; HYPOLITO, A. M. Currículo, identidade e relações étnico-raciais: a escola mediando as fronteiras da in/exclusão. Série-Estudos, Campo Grande, MS, v. 25, n. 54, p. 7-26, maio/ago. 2020.

BINS, G. N.; MOLINA NETO, V. Mojuodara: uma possibilidade de trabalho com as questões étnico-raciais na educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v.39, n.3, p.247-253, July–September 2017.

BRAVALHERI, R. de S. Cultura africana numa perspectiva interdisciplinar: Educação Física na cultura corporal de movimento. Motrivivência, (Florianópolis), v. 32, n. 63, p. 01-22, julho/dezembro, 2020.

CRELIER, C. M.; SILVA, C. A. F. da. Africanidade e afrobrasilidade em educação física escolar. Movimento, v. 24, n. 4, p. 1307-1320, out./dez. de 2018.

DAMASCENA, Q. S.; MIRANDA, E. O.; SILVA, M. C. P. Identidade negra, educação e silenciamento: o olhar pedagógico para a aplicação da lei 10.639/03. Revista Teias. v. 19, n. 53, p.248-261, Abr./Jun. 2018.

FERREIRA, R. de A. e. Formação profissional para atuação em lazer: produção acadêmica no período de 2005 a 2009. Dissertação (Mestrado em Educação Física). Faculdade de Ciências da Saúde. Universidade Metodista de Piracicaba, 2011.

FOGANHOLI, C. et al. História e culturas africanas, afro-brasileiras e indígenas nas aulas de educação física: relato dos encontros de um projeto de extensão. Temas em Educação Física Escolar, Rio de Janeiro, v. 4, n. 2, p. 196-211, ago./dez. 2019.

GOMES, N. L. Cultura negra e educação. Revista Brasileira de Educação, v. 23, p. 75-85, 2003.

GONÇALVES, L. S. et al. Currículo, Diversidade Étnico-Raciais e Educação Física. Brazilian Journal of Development. Curitiba, v.6, n.12, p.102838-102852, dec. 2020.

MARANHÃO, F.; JUNIOR, L. G. Jogos africanos e afro-brasileiros na educação física escolar: processos educativos inter-étnicos. COLÓQUIO DE PESQUISA QUALITATIVA EM MOTRICIDADE, 4. Anais... 2017, p. 252-265, agosto, 2017.

MARCELLINO, N.C. Lazer e educação. 12.ed. Campinas, SP: Papirus, 1987.

MAROUN, K. Jongo e educação física escolar: tecendo caminhos para o (re) conhecimento de comunidades quilombolas no ensino básico. Cadernos de Formação RBCE, v. 10, n. 1, p. 94-105, mar. 2019.

MINAYO, M. C. S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994. p. 9-29.

MORAIS, R. F.; SANTOS, A. C. F. dos. A importância de um currículo com elementos afro centrados para a constituição de uma visão epistemológica menos euro centrada. Revista Exitus, Santarém/PA, v. 9, n. 4, p. 66 - 94, Out/Dez 2019.

POMIN, F.; DIAS, L. R. Educação das relações étnico-raciais em aulas de educação física: uma abordagem conceitual. Revista Olhares, Guarulhos, v. 7, n. 1, p. 81-94, maio/2019.

POMIN, F.; CAFÉ, L. S. Educação para as relações étnico-raciais na Educação Física para além da capoeira. Motrivivência, (Florianópolis), v. 32, n. 63, p. 01-23, julho/dezembro, 2020.

REGIS, K.; BASÍLIO, G. Currículo e Relações Étnico-Raciais: o Estado da Arte. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, v. 34, n. 69, p. 33-60, maio/jun. 2018.

ROSSI FILHO, S.; SILVA, C. L, da. Super-heróis e educação para o lazer: descrição de uma proposta pedagógica nas aulas de Educação Física. Rev. Bras. Cien. Mov., v.27, p. 188-208, 2019.

SANTOS, M. A. R. dos; BRANDÃO, P. P. S. Base Nacional Comum Curricular e currículo da Educação Física: qual o lugar da Diversidade cultural? Horizontes, v. 36, n. 1, p. 105-118, jan./abr. 2018.

SANTOS, K. B. dos; BONA, B. C. De; TORRIGLIA, P. L. A cultura afro-brasileira e a dança na Educação Física escolar. Motrivivência, (Florianópolis), v. 32, n. 62, p. 01-20, abril/junho, 2020.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 24. ed. rev. e atual. São Paulo: Cortez, 2016.

SILVA, C. L. da; FERRÉS PRATS, J. Comunicação educativa e educação para o lazer: os super-heróis dos quadrinhos nas aulas de Educação Física. Mudanças – Psicologia da Saúde, v. 28, p. 9-16, 2020.

SILVA, P. B. G. e. Educação das Relações Étnico-Raciais nas instituições escolares. Educar em Revista, Curitiba, v. 34, n. 69, p. 123-150, maio/jun. 2018.

SOARES, C. L. et al. Metodologia do Ensino da Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.

Published

2022-01-03

How to Cite

Souza, C. E. F. de, Silva, C. L. da, Godoy, J. B. de, & Aguiar, T. B. de. (2022). The Financing of Leisure in Brazil by the Different Federated Entities. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 24(4), 66–86. https://doi.org/10.35699/2447-6218.2021.37711

Issue

Section

Artigos Originais