In Potiguara Land, Body and Indigenous Culture in the Catu Context
DOI:
https://doi.org/10.35699/2447-6218.2021.37721Keywords:
Ethnic-racial relations, Indigenous education, Body and cultureAbstract
The Catu Community has traditional cultural knowledge, experiences and practices that resist and are re-signified by the local people. The study aims to map corporal practices to perceive the knowledge that signifies them as the identity of the Catu Indigenous Community. It uses cultural studies as a reference and the ethnographic approach. It adopts the field diary and iconography that result in the practical-theoretical design of the organization of the Catu Community. It concludes there's the educational need to assume co-responsibility in the face of the challenge of creating new paths for the Potiguar Indigenous Education.
Downloads
References
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, Lei número 9394, 20 de dezembro de 1996.
CANDAU, Vera Maria Ferrão. Diferenças culturais, interculturalidade, e educação em direitos humanos. Educ. Soc., Campinas, v. 33, n. 118, p. 235- 250, jan.-mar. 2012.
DAOLIO, Josimar. Os significados do corpo na cultura e as implicações para a Educação Física. Revista Movimento. Ano 2, n.2, 1995.
KUNZ, E. Educação Física: ensino e mudanças. Ijuí: Unijuí, 1991.
LUCIANO, G. dos S. O Índio brasileiro: o que você precisa saber sobre os povos indígenas no Brasil de hoje. Coleção Educação Para Todos. Série Vias dos Saberes, volume 1. Brasília: Ministério de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade; Rio: LACED/Museu Nacional, 2006. ISBN 85-98171-57-3. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001545/154565por.pdf. Acesso em 26 set.2018.
MATOS, Lucília. Belém: do direito ao lazer ao direito à cidade. In: MARCELLINO, Nelson Carvalho (org.). Lazer e Esporte: políticas públicas. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2001.
MAUSS, Marcel. Sociologia e antropologia. Tradução de Paulo Neves. São Paulo: Cosac e Naify, 2003.
NASCIMENTO JÚNIOR, José Roberto do; FAUSTINO, Rosângela Célia. Jogos indígenas: o futebol como esporte tradicional Kaingang. Pensar a Prática, v.12, n.3, p. 1-12, set.dez., 2009.
RIO GRANDE DO NORTE. Projeto RN Sustentável. Manual Operativo, 2013. Disponível em http://www.rnsustentavel.rn.gov.br/smiv3/site/documentos/arquivo/193205ab6f34b19e62e7a7b87d3b5fa6.pdf. Acesso em 03 março 2018.
SANTOS, Antônio de Pádua de; DANTAS, Maria Isabel. Esporte e Cultura: relações possíveis? In: Copa do mundo 2014: debates sobre mídia e cultura Natal: EDUUFRN, 2015.
SILVA, Débora; STOPPA, Edmur; ISAYAMA, Helder; MARCELLINO, Nelson; MELO, Victor. Importância da recreação e do lazer. Brasília: Gráfica e Editora Ideal, 2011.
SERRES, Michel. Variações sobre o corpo. Rio de Janeiro: Bertrand, 2004.
STIGGER, Marco Paulo. Esporte, lazer e estilos de vida: um estudo etnográfico. Campinas: Autores Associados, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.