Blackness, Identity and Dance

Authors

  • Elisângela Chaves Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

DOI:

https://doi.org/10.35699/2447-6218.2021.37724

Keywords:

Dance, Social education, Aphrodiasporic

Abstract

This article is an essay that seeks to articulate blackness, identity and dance as constituent elements and drivers of emancipatory practices in the context of social education and leisure. The aim was to clarify the potential that the teaching of aphrodiasporic dances have when addressed in sociocultural educational projects as a mechanism for empowerment, appreciation and cultural identity with peripheral communities, in a situation of social vulnerability and whose members, in their majority, are black people. The teaching of dance in sociocultural projects has grown dramatically over the last twenty years in Brazil. There is an evident lack of data for an analysis of this fact, which makes it difficult to perceive the expansion, diversification and strengthening of these alternative spaces for teaching/learning dances that enable technologies of resistance, survival and transformation in the anti-racist struggle.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CAMORS, J. et al. Reflexiones sobre las prácticas educativas en Brasil y Uruguai: pedagogia social y educacional social. 1 ed. Uruguay: Unidad de Medios Técnicos, Ediciones y Comunicación (UMTEC), 2016.

CEVASCO, M. E. Dez lições sobre Estudos Culturais. São Paulo, SP: Boitempo, 2003.

CHAVES, E.; SILVA, N. O. Dança e Identidade Cultural: reflexões sobre o Pelc. In: ENCONTRO INTERNACIONAL OTIUM, 12 E CONGRESSO INTERNACIONAL EM ESTUDOS CULTURAIS, 6. Associação Ibero-americana de Estudos de Ócio-Rede OTIUM. Anais... Aveiro- PT, 2019.

DECLARAÇÃO UNIVERSAL DOS DIREITOS HUMANOS. 1948. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/declaracao-universal-dos-direitos-humanos. Acesso em: 15 set. 2021.

DESMOND, J. C. Corporalizando a diferença: questões entre Dança e Estudos Culturais. Revista Dança, Salvador- BA, v. 2, n. 2, p. 93-120, jul./dez. 2013.

GALVÃO, S. M. I.; PEREIRA, P. G.; MELO, V. A. Dança e animação cul¬tural: “improvisações”. Pensar a Prática, Goiânia, v. 6, p. 139-156, nov. 2006. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/60. Acesso em: 10 set. 2021.

GOMES, C. L. Lazer: necessidade humana e dimensão da cultura. Revista Brasileira de Estudos do Lazer. v. 1, n.1, p.3-20, jan./abr. 2014.

GOMES, N. L. O movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis: Vozes, 2017.

GOMES, N. L. Movimento negro, saberes e a tensão regulação-emancipação do corpo e da corporeidade negra. Contemporânea, n. 2, p. 37-60, Jul/Dez. 2011.

HALL, S. Identidade cultural e diáspora. IPHAN: Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Rio de Janeiro, p. 68-75, 1996. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/revistadanca/issue/view/894/showToc. Acesso em: 10 nov. 2021.

HALL, S. (Org.). Representation: cultural representations and signifying practices. London/Thousand Oaks/New Delhi: Sage/Open University, 1997.

MATOS, L.; NUSSBAUMER, G. (Coord.) Mapeamento da dança: diagnóstico da dança em oito capitais de cinco regiões do Brasil. Salvador: UFBA, 2016.

MELO, V. A. de. Animação cultural: conceitos e experiências. Campinas: Papirus, 2006.

MELO, V. A. “Projetos socioculturais” de esporte e lazer: reflexões, inquietações, su-gestões. Quaderns d’Animació i Educació Social, Valencia, España, n. 7, ene¬ro, 2008. Disponível em: http:quadernsanimacio.net. Acesso em: 3 maio 2018.

MUNANGA, Kabengele. Negritude: usos e sentidos. 4.ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.

PAULA, J. A. “Isso dá para aprender!”: a dança na educação integral. 2017. 89f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017.

RIBEIRO, Marlene. Exclusão e educação social: conceitos em superfície e fundo. Educação & Sociedade [online]. v. 27, n. 94, p. 155-178, 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302006000100008. Acesso em 13 Dez. 2021. Epub 29 Maio 2006. ISSN 1678-4626.

RIBEIRO, B. C. R. O. O ensino da dança em um projeto social do Programa Escola Aberta: questões para a construção do conhecimento e currículos pelo viés da educação somática. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2018.

SANTOS, B. V. de S. O fim do império cognitivo. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

SILVA, T. T. da (Org). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.

SIQUEIRA, D. da C. O. Corpo, comunicação e cultura: a dança contemporânea em cena. Campinas: Autores Associados, 2006.

SODRÉ, M. Cultura, corpo e afeto. Revista Dança, Salvador, v. 3, n. 1, p. 10-20, jan./jul. 2014.

SUQUET, Anne. Cenas – o corpo dançante: um laboratório da percepção. In: COURTINE, Jean- Jacques; VIGARELLO, Georges; CORBIN, Alain. História do Corpo. As mutações do olhar, o século XX- Introdução. Petrópolis-RJ: Vozes, 2008.

Published

2022-01-03

How to Cite

Chaves, E. (2022). Blackness, Identity and Dance. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 24(4), 742–762. https://doi.org/10.35699/2447-6218.2021.37724

Issue

Section

Artigos de Revisão