Leisure in Content Production

A Perspective of Digital Influencers

Authors

  • Emilly Oliveira Roschel Borba Universidade de São Paulo (USP)
  • Vanessa de Lima Santos Universidade de São Paulo (USP)
  • Cynthia Harumy Watanabe Correa Universidade de São Paulo (USP)

DOI:

https://doi.org/10.35699/2447-6218.2021.37733

Keywords:

Digital influencers, Contemporary leisure, YouTube

Abstract

The study seeks to understand the relationship between leisure and the profession of digital influencer, being a new occupation that arose due to behavioral changes associated with technological advances. Thus, the proposal aims to clarify doubts about the limits of leisure in contemporary activities such as work supported in the digital environment. As methodological procedures, bibliographic research was done on websites, digital influencers, leisure and work, and data collection was based on conducting interviews with content creators of the YouTube platform in the field of comedy. The main results identified a diversity in the approach of comic content, the presence of leisure in the work of the digital influencer and the existence of limits between leisure and the profession.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, M. A. B.; GUTIERREZ, G. L.; MARQUES, R. O lazer na pós-modernidade: a transformação dos usos do tempo livre no mundo contemporâneo. Revista Digital Lecturas: Educación Física y Deportes, n. 106, 2007.

BEATTY, J. E.; TORBERT, W. R. The false duality of work and leisure. Journal of Management Inquiry, v. 12, n. 3, p. 239-252, 2003.

BRUHNS, H. T. Explorando o lazer contemporâneo: entre a razão e a emoção. Revista Movimento, v. 10, n. 2, p. 93-104, 2004.

DUMAZEDIER, J. Lazer e cultura popular. São Paulo: Perspectiva, 1976.

FARIAS, G. A. Memorial de construção do número de Stand Up Comedy. Por que eu não sou magra? 2015. Monografia (Graduação em Artes Cênicas) - Centro de Comunicação e Expressão, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2015.

GABRIEL, M. Marketing na era digital: conceitos, plataformas e estratégias. São Paulo: Novatec Editora, 2010.

HAENLEIN, M.; LIBAI, B. Seeding, Referral, and Recommendation: Creating Profitable Word-of-Mouth Programs. California Management Review, v. 59, n. 2, p. 68-91, 2017.

HARTEL, J.; STEBBINS, R. A.; FULTON, C.; CHANG, S. J.; CASE, D. O. Taking Leisure Seriously: Information Realities in Leisure Time. Proceedings of the American Society for Information Science and Technology, v. 43, n. 1, p. 1-7, 2006.

HOFF, R. S. Um olhar pela porta dos fundos: apontamentos sobre o humor político audiovisual no Youtube. 2018. Tese (Doutorado em Comunicação e Informação) - Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2018.

HOUAISS, A. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Ed. Objetiva, 2001.

INFLUICITY. The Difference Between Micro, Macro and Mega Influencers. 2018. Disponível em: http://www.influicity.com/wp-content/uploads/2018/03/MegaMacroMicro-Whitepaper-min.pdf. Acesso em: 14 ago. 2020.

KUROVSKI, C. Plataforma YouTube, produções independentes e educomunicação: possibilidades para um saber alternativo. 2015. Monografia (Graduação em Comunicação Social) - Setor de Artes, Comunicação e Design, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2015.

LUJÁN, N. O humorismo. Rio de Janeiro: Salvat Editora do Brasil, 1980.

MARCUSE, Herbert. La agressividad en la sociedad industrial avanzada. Madrid: Alianza Editorial, 1971.

MEIRA, K. M. A.; TRINDADE, E. Proposta de roteiro metodológicos para análise de vídeos do YouTube. In: PEREZ, C. et al. (Org.). 10 anos de ProPesqPP [recurso eletrônico]. São Paulo: ECA-USP, 2020. p. 1402-1418.

MENOIA, T. R. M. Lazer: história, conceitos e definições. 2000. Monografia (Graduação em Recreação e Lazer) - Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000.

MORESI, E. (Org.). Metodologia da Pesquisa. Brasília: Universidade Católica de Brasília, 2003.

OLIVEIRA, S.; DOLL, J. A carreira no lazer: uma possibilidade a partir da perspectiva do serious leisure. Licere, v. 19, n. 3, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/1296/903. Acesso em: 6 mar. 2021.

PINTO, A. G. Publicidade: um discurso de sedução. Porto: Porto Editora, 1997.

POR QUE investir em influenciadores digitais? Meio & Mensagem, 23 jun. 2016. Disponível em: https://www.meioemensagem.com.br/home/ultimas-noticias/2016/06/23/por-que-investir-em-influenc i adores-digitais.html. Acesso em: 14 ago. 2020.

PORTAL EDUCAÇÃO. A Origem da Comédia. São Paulo, 2013. Disponível em: https://siteantigo.portaleducacao.com.br/conteudo/artigos/educacao/a-origem-da-comedia/34023. Acesso em: 22 set. 2020.

SILVA, C. R. M.; TESSAROLO, F. M. Influenciadores digitais e as redes sociais enquanto plataformas de mídia. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 39., 2016, São Paulo. Anais... São Paulo: Universidade de São Paulo, 2016. p. 1-14.

SOUSA, C. E. B. A profissão youtuber em função do humor. 2019. 83f. Dissertação (Mestrado em Design & Publicidade) - Faculdade de Design, Tecnologia e Comunicação, Universidade Europeia, Lisboa, 2019.

STEBBINS, R. Serious leisure: a conceptual statement. Pacific Sociological Review, v. 25, n. 2, p. 251-272, 1982.

STEBBINS, R. Quando o trabalho é essencialmente lazer. Revista Brasileira de Estudos do Lazer, v. 1, n. 1, p. 42-56, 2014.

STEBBINS, R. Serious Leisure: a perspective for our time (paperback edition), 2015.

TOP 250 youtubers in Brazil sorted by subscribers. Social Blade, 2021. Disponível em: https://socialblade.com/youtube/top/country/br/mostsubscribed. Acesso em: 23 mar. 2021.

VEJA quais são os 10 maiores canais do YouTube no Brasil e no mundo em 2021.Rock Content, 2021. Disponível em: https://rockcontent.com/br/blog/maiores-canais-do-youtube/. Acesso em: 23 mar. 2021.

Published

2022-01-03

How to Cite

Borba, E. O. R., Santos, V. de L., & Correa, C. H. W. (2022). Leisure in Content Production: A Perspective of Digital Influencers. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 24(4), 617–642. https://doi.org/10.35699/2447-6218.2021.37733

Issue

Section

Artigos Originais