Leisure, Urban Space and Education in Paraisópolis

The Rugby InstitutefFor all and the Players of the Local Community

Authors

  • Gideão da Silva Idelfonso Universidade de São Paulo (USP)
  • Edmur Antonio Stoppa Universidade de São Paulo (USP)

DOI:

https://doi.org/10.35699/2447-6218.2022.39073

Keywords:

Paraisópolis, Rugby, Leisure activities, Urban space

Abstract

This paper aims to present an approach regarding the potential of leisure values within the perspective of citizenship in one of the biggest slums in São Paulo, while seeking to emphasize on its spatial and urban-historical aspects and its collateral effects on distribution of equipment required to improve quality of life. The impact caused by Rugby Institute for All (IRPT) in the players lives in a society where the number of people in need of their fundamental rights has been something concerning and quite challenging. It is taken into account the various aspects mentioned by the players about changes related to their feelings after taking part in the project.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de Filosofia. Tradução de Alfredo Bosi e Ivone Castilho Benedetti. São Paulo: Martins Fontes, 2007. Título original: Dizionario di filosofia. ISBN 978-85-336-2356-9.

ANDRÉ, Μ. Ε. D. Α. Texto, contexto e significado: algumas questões na análise de dados qualitativos. Cadernos de Pesquisa. 1983.

ANTONIO, Victor S. R., KATER, Thiago. A imigração Britânica e a introdução do Rugby no Brasil. In: ENCONTRO ESTADUAL DE HISTÓRIA, 23, 2016, Assis.

BACAL, Sarah S. Lazer e o universo dos possíveis. São Paulo: Aleph, 2003.

BONALUME, C.R. O lazer numa proposta de desenvolvimento voltada à qualidade de vida. In: MULLER, A: DA COSTA, L. P. (Org.). Lazer e desenvolvimento regional. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2002. p.189-214.

BRITO, Paula. Psicologia do desporto. Lisboa: Omniserviços, 1994.

CAMARGO, Luiz Octávio de Lima. O que é lazer. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 1999.

FARIA, Ana Beatriz G. A descoberta do mundo ou a experiência de lugar, do berço a cidade. Caderno Temático de Formação II – Construindo a Pedagogia da Infância no Município de São Paulo. São Paulo: SME/ATP/DOT, 2004.

FREIRE, Paulo. 1921 – Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido / Paulo Freire. Notas: Ana Maria Araújo Freire Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

GOHN, Maria da Glória. Morumbi: o contraditório bairro-região de São Paulo. Cad.CRH, Salvador, v.23 n.59, May/Aug. 2010.

HARARI, Noah. Homo Deus: uma breve história do amanhã. São Paulo: Companhia das letras, 2016. ISBN: 978-85-359-2819-8.

HUDSON, M. Administrando organizações do terceiro setor: o desafio de administrar sem receita. São Paulo: Makron Books, 2004.

ISAYAMA, H. F., LINHALES, M. A. Sobre lazer e política: maneiras de ver, maneiras de fazer. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.

KOGA, D. Medidas de cidades: entre territórios de vida e territórios vividos. São Paulo: Cortez, 2003.

MARCELLINO, Nelson. O Lazer e os Espaços na Cidade. In: ISAYAMA, Hélder Ferreira; LINHARES, Meily Assbú (Orgs). Sobre lazer e política: maneiras de ver, maneiras de fazer. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006. p. 65-92.

MELO, Vitor Andrade de. Lazer e minorias sociais. São Paulo: IBRASA, 2003. 224p. Biblioteca Sociologia e Política: 47.

MENICUCCI, T. M. G. Política pública de lazer: questões analíticas e desafios políticos. In: ISAYAMA, H. F.; LINHALES, M. A. (Org.). Sobre lazer e política: maneiras de ver, maneiras de fazer. 1. ed. Belo Horizonte: UFMG, 2006.

POCHMANN, Marcio; AMORIM, Ricardo (Orgs.) Atlas da Exclusão Social no Brasil. 2. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2003.

REQUIXA, R. O lazer no Brasil. São Paulo: Brasiliense, 1977.

RODRIGUES, A.B. O lazer e espaço na cidade pós-industrial. Licere, Belo Horizonte, p.149-164, 2002.

ROLIM, Liz Cintra. Educação e lazer, a aprendizagem permanente. São Paulo: Ática, 1989.

ROLNIK, Raquel. O lazer humaniza o espaço. Lazer nunca sociedade globalizada. São Paulo: SESC/WLRA, 2000. p.179-184.

ROUSSEAU, J.J. Émile, ou de l' éducation. Paris: Garnier Frères, 1967.

ROUSSEAU J. J. Emílio, ou da educação. Tradução de Sérgio Milliet. 3. ed. São Paulo: Difel, 1979.

SAGAN, Carl. O mundo assombrado pelos demônios: a ciência vista como uma vela no escuro. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

SAMPAIO, Tânia; SILVA, Júnior. Lazer e Cidadania: horizontes de uma construção coletiva. Brasília-DF, 2011.

SANTINI, R, de C, G. Dimensões do lazer e da recreação. São Paulo: Angeolotti, 1993.

SANTOS, Glauber Eduardo de Oliveira; KADOTA, Décio Katsushigue. Economia do turismo. 2012. APA.

SANTOS, M. Pensando o espaço do homem. São Paulo: Hucitec, 1982.

SAVIANI, D. Ética, educação e cidadania. PhiloS - Revista Brasileira de Filosofia de 1o. Grau, Florianópolis, Ano 8, n.15, p.19-37, 2001.

SIEBERT, Raquel Stela de Sá. As relações de saber-poder sobre o corpo. In: ROMERO, Elaine. (Org.). Corpo, mulher e sociedade. Campinas: Papirus, 1995.

SILVA, Maria da Glória L. Cidades turísticas: identidades e cenários de São Paulo. Aleph, 2004.

SMITH, Neil. Desenvolvimento desigual: natureza, capital e a produção de espaço, Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1988.

STOPPA, Edmur. Associativismo, sociabilidade e lazer. In: MARCELLINO, Nelson Carvalho (Org). Lazer e cultura. Campinas: Alínea, 2007.

STOPPA, Edmur. "Tá ligado mano”: o hip hop como lazer e busca da cidadania. Campinas, SP, 2005.

THOMPSON, E.P. A formação da classe operária inglesa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

VEAL, A. J. Metodologia de pesquisa em lazer e turismo São Paulo: Aleph, 2011. Série Turismo.

VIVER COMUNIDADE. Lazer e fortalecimento comunitário ação comunitária. São Paulo: Ação comunitária, 2013.

WILDE, Oscar. A alma do homem sob o socialismo. Porto Alegre: Ed. L&PM, [1895] 2008.

Published

2022-04-04

How to Cite

Idelfonso, G. da S., & Stoppa, E. A. (2022). Leisure, Urban Space and Education in Paraisópolis: The Rugby InstitutefFor all and the Players of the Local Community. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 25(1), 102–140. https://doi.org/10.35699/2447-6218.2022.39073

Issue

Section

Artigos Originais