The Modality of Rhythms as a Practice of Recreation and Leisure in Public Spaces in the Metropolitan Region of Belém
DOI:
https://doi.org/10.35699/2447-6218.2022.44583Keywords:
Dance, Leisure activities, Green AreasAbstract
The objective of the work is to portray the importance of the modality of Rhythms in the public spaces of the Metropolitan Region of Belém. This work was an integrative review of a descriptive nature, with the aim of elaborating a synthesis of data based on materials already prepared contained in the scientific literature. Through the results and our discussion, we identified that rhythm classes are essential for those who seek leisure and health in public spaces in the Metropolitan Region of Belém, since the practice of this activity in these outdoor environments brings movement, health, fun and exchange of experiences. experiences in the course of classes and in the learning of individuals. With this, the importance of preserving these spaces when it comes to the city-nature is paramount, so that there is a balance in society and that serves all communities.
Downloads
References
ALMEIDA, A. S. A. A importância da dança inserida na Educação Física. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Faculdade de Educação Física e Dança, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2017.
ALMEIDA, Fernanda Souza de. Que dança é essa? Uma proposta para a educação infantil. São Paulo: Summus, 2016.
ARSEGO, N. Motivação à pratica regular de atividades físicas nas academia de ginástica: uma revisão de literatura. Monografia (bacharelado em Educação Física) Universidade Federal do Rio Grande do sul, Porte Alegre, 2012.
BORGES, C. N. F.; PORTILHO, G. O. N. S.; PROTÁSIO FILHO, M. A. C. Usos de Espaços Públicos de Esporte e Lazer Belo Horizonte, Licere, v.22, n.4, dez/2019.
CARVALHO, T. A. et al. A dança como ferramenta no processo de envelhecimento – relato de experiência. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE ENVELHECIMENTO HUMANO (CIEH), 2018. Anais... ISSN: 2318-0854.
DÓREA, R. D. A dança como experiência de lazer: o caso dos grupos da cidade de Esplanada-Bahia. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2020.
DUMAZEDIER, J. Lazer e cultura popular. São Paulo: Perspectiva, 1976.
FONSECA R. G.; LARA, L. M. Valores e atributos da profissão na perspectiva de estudantes de Educação Física. Acta Scientiarum. Education Maringá, v. 37, n. 1, p. 91-102, Jan.-Mar., 2015.
FRANÇA, J. P.; BAHIA, M. C. Espaços públicos, lazer e cidade: conformação de praças públicas em belém-pará. Nova Revista Amazônica, v.VII, n.2, set., 2019. ISSN: 2318-1346.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. 2002.
ISAYAMA, H. Formação profissional no âmbito do lazer: desafios e perspectivas. In: ISAYAMA, Helder (Org.). Lazer em estudo: currículo e formação profissional. Campinas,SP: Papirus, 2010. p. 9-25.
MARCELLINO, N. C. Lazer e educação. 15. ed. Campinas: Papirus, 2010.
MARCONI M. A.; LAKATOS E. M. Metodologia científica: ciência e conhecimento científico, métodos científicos, teoria, hipótese e variáveis. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
MELO, V. Andrade de. Lazer e minorias sociais. São Paulo: IBRASA, 2003.
NANNI, D. Dança Educação: princípios, métodos e técnicas. Rio de Janeiro: Sprint, 2003
NODARI, M. P. M.; ROSA, E. M.; NASCIMENTO, C. R. R.; GUERRA, V. M. Os usos do tempo livre entre jovens de classes populares. Psicologia: teoria e pesquisa, v.32, n. 4, p. 1-9, 2016. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/0102.3772e324215 e324215.
PEE, M. Studio Marcia Pee. 2012. Disponível em: http://www.studiomarciapee.com.br/aula-deritmos-para-mulheres/.
PELLIZZON, RDF. Pesquisa na área da saúde. Base de dados DeCS (Descritores em ciências da Saúde). Acta Cir. Bras. n.19, v.2, abr 2004. https://doi.org/10.1590/S0102-86502004000200013.
PICCIRILLO, T. R. Os benefícios da dança contra a depressão na terceira idade. São Sebastião do Paraíso-Mg. 2014.
PIMENTEL MARTINS, A. B. DE S.; BARROS, J. DE L.; CARNEIRO, A. R. S.; MACIEL, C. A. A. Recreação e lazer na praça Faria Neves: desafios para a gestão da conservação de um espaço público patrimonial no Recife. Boletim de Geografia, v. 38, n. 2, p. 33-48, 28 out. 2020.
PINHEIRO, W. C.; DIAS, D.C; MATOS, L. S.; BAHIA, M. C. Práticas de lazer e de sociabilidade na Belém do Pará dos Anos de 1920. Belo Horizonte, v.23, n.2, jun/2020.
PRATES RIBEIRO, A. J.; PINHEIRO, C. E. DOS S. GRUPO EXPERIMENTAL DE DANÇA: Unoesc em movimento. Anuário Pesquisa e Extensão Unoesc São Miguel Do Oeste, 4, e20390, 2019.
REIS, D. F.; SOUZA, F. D.; JESUS, J. S.; GARCIA, T.A.; OZAKI, G. A. T; ZANUTO, E. A. C.; JUNQUEIRA, A.; CASTOLDI, R. C.; CAMARGO, R. C. T.; FILHO, J. C. S. C. Atividade física ao ar livre e a influência na qualidade de vida. Colloquium Vitae, v. 9, n. Especial, p.191-201, Jul–Dez, 2017. ISSN: 1984-6436. DOI: 10.5747/cv.2017.v09.nesp.000319.
ROSA, G. J. Os benefícios para a saúde dos idosos praticantes de dança de salão na cidade de Coromandel-MG, 2012. p.42.
SANTOS, G.S. Saúde no parque: características de praticantes de caminhada em espaços públicos de lazer. Saúde debate, v.38, n.102, p.646-653, 2014.
SOUZA, L. G. B. Espaços recreativos e lazer: uma análise da longevidade da população idosa da cidade De Manhuaçu- MG. 2018.
WAGNER, V.; SOUZA, P. I. P. de; BARBOSA, R. de S.; CASTANHEIRA, D. R. C. A dança recri(a)ção: linguagens criativas e emancipatórias na educação física na infância. ISSN 1982- 7199. Revista Eletrônica de Educação, v.14, p.1- 13, e3923109, jan./dez. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.