Marginalized Leisure and Contemporaneity

Instigating Action and Conversation as Part of Postgraduate Course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2447-6218.2023.45728

Keywords:

Experience report, Marginalized leisure, Graduate studies

Abstract

The objective of this study is based on an experience report lived during an elective discipline entitled “Marginalized Leisure and Contemporaneity” structured within the scope of a Stricto-Sensu Postgraduate Program. Aiming to broaden the discussions of leisure practices socially labeled as “marginal”, theoretical articulations with authors still little explored in the specific field of Leisure Studies were advocated, so that new analytical perspectives, especially less dichotomous ones, are empirically undertaken. In addition to the new conceptual dialogues, there were also didactic advances in the management of class engagement, as well as criticisms and suggestions regarding the operation of new research methods. In summary, it is a valuable experience under the dialogic approach employed and the friendly exchange arising from the teaching-learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA). DSM-5 - Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais. 5 ed. São Paulo: Artmed, 2014. 992 p.

BECKER, H. S. Outsiders: studies in the Sociology of Deviance. New York: The Free Press, 1991. 215 p.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

BRUM, E. Acordei doente mental. Revista Época, Rio de Janeiro, 2013.

CABANAS, E. "Psytizens", or the construction of happy individuals in neoliberal societies. In: ILLOUZ, E. Emotions as commodities: capitalism, consumption, and authenticity. [S.l.]: Routledge/Taylor & Francis Group, 2018. p. 173-196.

CABANAS, E.; ILLOUZ, E. Happycracia: fabricando cidadãos felizes. São Paulo: UBU Editora, 2022. 288 p.

CANGUILHEM, G. O normal e o patológico. 7. ed. São Paulo: Forense Universitária, 2011. 288 p.

CASTILHO, C. T. Entrevista com Chris Rojek: percurso acadêmico e aproximação com os estudos do lazer. Revista Brasileira de Estudos do Lazer (RBEL), v.1, n.1, p. 133-149, 2014.

CASTILHO, C. T. Plano de ensino e cronograma. Disciplina da Pós-Graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer (PPGIEL), 2º Semestre/2022. Universidade Federal de Minas Gerais, 2022.

CASTILHO, C. T.; EVRARD, B.; CHARRIER, D. Mobilização popular de 2013 em Belo Horizonte: um olhar em preto e branco. Ponto Urbe, v.19, 2016. DOI: https://doi.org/10.4000/pontourbe.3218

CSIKSZENTMIHALYI, M. Preface. In: FREIRE, T. Positive leisure science: from subjective experience to social contexts. New York: Springer, 2013. p. VII-IX.

DORLIN, E. Autodefesa: uma filosofia da violência. São Paulo: UBU Editora, 2020. 220 p.

ECCLESTONE, K.; HAYES, D. The dangerous rise of therapeutic education. New York: Routledge, 2008. 200 p.

FOUCAULT, M. Os anormais: curso no Collège de France (1974-1975). São Paulo: Martins Fontes, 2011. 479 p.

FREIRE, P.; HORTON, M. O caminho se faz caminhando: conversas sobre educação e mudança social. 4. ed. Petrópolis-RJ: Vozes, 2003.

FREIRE, T. Positive leisure science: from subjective experience to social contexts. New York: Springer Ed., 2013. 229 p.

FREUD, S. As pulsões e seus destinos (Triebe und Triebschicksale) - Edição Bilíngue. Belo Horizonte: Autêntica, 2021. 162 p.

GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos, 1989.

GIRARD, R. Anorexia e o desejo mimético. São Paulo: É Realizações, v. 118, 2011.

GOMES, C. L. Lazer: necessidade humana e dimensão da cultura. Revista Brasileira de Estudos do Lazer/RBEL, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 3-20, 2014.

HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. 11. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

HARPER, D. Visual sociology: expanding sociological vision. The American Sociologist, v. 19, n. 1, p. 54-70, 1988. DOI: https://doi.org/10.1007/BF02692374

HARPER, D. Les vagabonds du Nord-Ouest américan. Paris: L'Harmattan, 1998.

LACAN, J. J. Le Séminaire, Livre IX: L'Identification. Paris: Éditions du Seuil, 2004. 212p.

LOBO, F. Leisure, happiness and sustainable development: a global perspective. In: VERMA, M. K. Environment and sustainable development: perspectives and issues. Abingdon: Routledge India, 2021. p. 52-65.

LOBO, F. Leisure, happiness and development: a Latin America perspective. In: GOMES, C. L.; ELIZALDE, R. Desafios e perspectivas da educação para o lazer: challenges and prospects of education for leisure. Belo Horizonte: SESC Minas, 2011. p. 307-320.

MARESCA, S.; MEYER, M. Précis de photographie à l'usage des sociologues. Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2013.

MINAYO, M. C. D. S. O Desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Editora HUCITEC, 2010. 407 p.

MORIN, E. O método 2. Porto Alegre: Sulina, 2015.

NISE: O Coração da loucura. Direção: Roberto Berliner. Produção: TVZERO. [S.l.]: Berliner, Roberto; Horta, André. 2016.

SARTRE, J.-P. Os pensadores: Sartre - Questão de Método. São Paulo: Editora Abril, 1978.

STEBBINS, R. A.; MARTINDALE, E. Commitment to Deviance: the nonprofessional criminal in the community. Ed. Praeger, 1971. 201p.

STEBBINS, R. A. Serious leisure: a perspective for our time. Ed. Aldine Transaction Publication, 2007. 156p.

STEBBINS, R. Research and Theory on Positiveness in the Social Sciences: The Central Role of Leisure. In: FREIRE, T. Positive leisure science: from subjective experience to social contexts. New York: Springer Ed., 2013. p. 3-20.

THE Elephante Man. Direção: David Lynch. Produção: Jonathan Sanger e Mel Brooks. [S.l.]: Brooksfilms. 1980.

VELHO, G. Nobres & Anjos: um estudo de tóxicos e hierarquia. Rio de Janeiro: FGV Editora, 1998.

VENTURA, Z. Cidade partida. São Paulo: Companhia das Letras, 1994. 280p.

Published

2023-04-13

How to Cite

Castilho, C. T. (2023). Marginalized Leisure and Contemporaneity: Instigating Action and Conversation as Part of Postgraduate Course. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 26(1), 301–331. https://doi.org/10.35699/2447-6218.2023.45728

Issue

Section

Relatos de Experiências