The Toy Ande the Leisure Education

Learning Objects to Teaching Orienteering

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2447-6218.2023.48224

Keywords:

Orienteering, Educational material, Leisure education

Abstract

The Orienteering is a movement biography to be democratized as an option for recreational adventure practices. Above the problem of poor teaching methods and material in Brazil, we have developed pedagogical toys-objects that thematize Orienteering. As a methodological procedure, we remake traditional productions, in a collaborative process with Elementary School students. After verifying the gamers with three pedagogical artifacts (Chess, Memory Card Matching Game and Dominoes), we observed that the they experienced the Orienteering under both ludic sensations: by rules and by imagination. Furthermore, we conclude that the production of the material increases the didactic transposition in the initiation to Orienteering, with emphasis on the apprehension of the multiple languages triggered by the toys.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRACHT, W.; Educação Física escolar e lazer. In: WERNECK C. L. G; SAYAMA H. F. (Org.). Lazer, recreação e Educação Física. Belo Horizonte: Autêntica; 2003. p. 147-72.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Brasília-DF: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ . Acesso em: 26 jun. 2023.

CÁSSARO, E. R. et al. As crianças constroem maquetes e miniaturas para aprenderem práticas corporais de aventura no Ensino Fundamental I. REFISE, Limoeiro do Norte, v. 5, n. 1, p. 45-57, jul. 2022. Disponível em: https://refise.ifce.edu.br/refise/article/view/163. Acessado em: 26 jun. 2023.

COSTA, J. A. G. R.; TERRA, D. V. O cotidiano das aulas de Educação Física na Educação Infantil: os brinquedos em cena. Revista Teias, v. 20, n. 56, p. 265-280, 2019.

FONSECA, C. A.; ALVES, C.; ISAYAMA, H. F. A Base Nacional Comum Curricular (BNCC): onde está o lazer? Comunicações, v. 28, n. 1, p. 171-196, 2021. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/ view/4409/2527 . Acesso em: 29 mai. 2023.

HATCH, M. The maker movement manifesto: rules for innovation in the new world of crafters, hackers, and tinkerers. New York: McGraw-Hill Education, 2014.

KIYA, M. C. S. O uso de Jogos e de atividades lúdicas como recurso pedagógico facilitador da aprendizagem. In: PARANÁ. Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE–Produções didático-pedagógicas, 2014. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2014/2014_uepg_ped_pdp_marcia_cristina_da_silveira_kiya.pdf . Acesso em 26 jun. 2023].

OLIVEIRA, R. M. (coord.) Grupo de estudos e pesquisas Marxlutte: lúdico, trabalho, tempo livre e educação. Motrivivência, n. 35, p. 264-278, 2010. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/21758042.2010v22n35p264/18095 .Acessado em 30 jun. 2023.

PIMENTEL, G. G. A.; TONELLO, M. G. Jogar para recriar o lazer: a recreação na perspectiva da desconstrução e reconstrução dos jogos. In: ENCONTRO LATINO-AMERICANO DE RECREAÇÃO e LAZER/ 12 ENCONTRO NACIONAL DE RECREAÇÃO E LAZER, 2000, Balneário Camboriú-SC. Coletânea do 12 ENAREL. Balneário Camboriú-SC: Roca, 2000. p. 455-461.

PIMENTEL, G. G. de A. Lazer: fundamentos, estratégias e atuação profissional. Fontoura: Jundiaí, 2003.

PIMENTEL, G. G. de A. Grupo de Estudos do Lazer (GEL). In: UVINHA, R. R. (Org.). Lazer no Brasil: grupos de pesquisa e associações temáticas. São Paulo: Edições SESC, 2018. p. 224-239.

PIMENTEL, G. G. A.; AWAD, H. Z. A. Biografia de formadores na recreação. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ESTUDOS DO LAZER (CBEL), 4, 2021, Porto Alegre-RS. Anais CONGRESSO BRASILEIRO DE ESTUDOS DO LAZER, 4. SEMINÁRIO O LAZER EM DEBATE, 18. Porto Alegre-RS: PUC, ESEFID/UFRGS, 2021. v. 1. p. 364-369.

REDE MADDIs-EF. Materiais Didáticos Digitais Interativos para a Educação Física. Projeto em Rede. ARAÚJO, A. C. de et al. (Orgs.). LEFEM/UFRN. 2020.

RISSO, H. F.F. et al. Microaventuras como método de ensino de Práticas Corporais de Aventura no Ensino Fundamental I. In: NASCIMENTO, F. F. do; ULASOWICZ, C. (Org). Aprendendo Práticas Corporais na Educação Física: da escola à universidade. CRV, 2022. p. 151-185.

SOUSA, D. Q. O. et al. Materiais Didáticos Digitais e Interativos (MADDIs) aplicados ao Esporte Orientação em situações de ensino. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO E TECNOLOGIAS / ENCONTRO DE PESQUISADORES EM EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, Agosto, São Carlos. Anais eletrônicos... São Carlos: CIET: EnPED, 2020.

TEIXEIRA, F. L. S.; SILVA, P. N. G. da; CAMINHA, I. de O. Biossegurança do Brinquedo no Brasil: um estudo a partir das normas do Inmetro. Licere, Belo Horizonte, v.19, n.4, dez/2016.

Published

2023-10-02

How to Cite

Risso, H. F. F., Luz, D. C. da, & Pimentel, G. G. de A. (2023). The Toy Ande the Leisure Education: Learning Objects to Teaching Orienteering. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 26(3), 304–325. https://doi.org/10.35699/2447-6218.2023.48224

Issue

Section

Relatos de Experiências