Notes on Playful Un-Development

Experience, Signification, Profanation, and Technopolitics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2447-6218.2024.54953

Keywords:

Leisure, Playfulness, Culture, Occupational therapy

Abstract

We consider leisure as a conceptual framework through which we can understand the process of playful involvement. In this sense, this essay aims to problematize the idea of development based on Arturo Escobar's anthropological criticism. In a second moment, we delve deeper into the domain of playfulness supported by the philosophy of Walter Benjamin, Giorgio Agamben and the feminist studies of Paul B. Preciado. Playfulness is approached in its possibility of meaning, profanation and subjectivation, also considering the issue of tradition, territory and the technopolitical regime. We suggest some clues that can work as guides for the therapeutic and socio-educational task of enhancing leisure through playful involvement. We bring excerpts from extension and teaching practices illustrating the scope of such constructs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ACÁCIO, M. DA S. et al. Lazer: uma ocupação significativa em estudantes de terapia ocupacional. Research, Society and Development, v. 10, n. 11, p. e89101119442, 24 ago. 2021.

AGAMBEN, G. Infância e história: destruição da experiência e origem da história. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2005.

AGAMBEN, G. Profanações. São Paulo: Boitempo, 2007.

AGAMBEN, G. O uso dos corpos. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2017. v. IV

ALMEIDA, D. E. R. G. Policy and resistance in the homosexual nightlife. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, v. 28, n. 4, p. 1251–1267, 2020.

ALMEIDA, D. E. R. G. Night-time leisure: Gender and sexuality intersected by generation, style, and race in the São Paulo pop LGBTQ+ scene. Journal of Occupational Science, v. 29, n. 1, 2022a.

ALMEIDA, D. E. R. G. A. O Lazer pela Ótica da Cotidianidade em Terapia Ocupacional. LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, v. 25, n. 3, p. 221–240, 2022b.

ALMEIDA, D. E. R. G.; LUGLI, R. S. G. As cenas musicais como moldura analítica do lazer noturno: homossexualidades em perspectiva. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, v. 26, n. 4, p. 747–758, 2018.

AMERICAN OCCUPATIONAL THERAPY ASSOCIATION, A. Occupational Therapy Practice Framework: Domain and Process—Fourth Edition. The American Journal of Occupational Therapy, v. 74, n. Supplement_2, p. 7412410010p1-7412410010p87, 1 ago. 2020.

AQUINO, J. H. O conceito de experiência no pensamento benjaminiano. Cadernos Walter Benjamin , v. 13, p. 45-55, 2014.

BENAJAMIN, Walter BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas. Trad. Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987, p. 114-119.

BRACHT, Valter. Educação física escolar e lazer. In: WERNECK, Christianne Luce Gomes; ISAYAMA, Hélder Ferreira (Org.). Lazer, recreação e educação física. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2003. p. 147-172.

BRAMANTE, A. C. Lazer, concepções e significados. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, v. 1, n. 1, p. 9–17, 1998.

BRUHNS, Heloísa Turini. O corpo parceiro e o corpo adversário. Campinas: Papirus, 1993.

DANERI, S. Aportes críticos a la noción de Ocio/Tiempo libre. Revista Argentina de Terapia Ocupacional, v. 6, n. 2, p. 42–46, dez. 2022.

DEBORTOLI, J. A. O. Lazer, Envelhecimento e Participação Social. LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, v. 15, n. 1, 2012. DOI: 10.35699/1981-3171.2012.739. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/739. Acesso em: 20 set. 2024

ESCOBAR, A. Antropologia e desenvolvimento. Maguaré, v. 34, n. 1, p. 271–308, 1 jan. 2020.

FLORENTINO, I. M.; AMARGO, M. J. G. DE. Atividades de lazer no contexto hospitalar: uma estratégia de humanização. Revista Brasileira de Estudos do Lazer, v. 2, n. 2, p. 99–114, 2016.

FREITAS, M. C. Alunos rústicos, arcaicos e primitivos: o pensamento social no campo da educação. São Paulo: Cortez, 2005.

GOMES, C. L. Concepções. Em: GOMES, C. L. (Ed.). Dicionário crítico do lazer. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2004. p. 133–141.

GONÇALVES QUEIROZ, A. et al. Expresión de la sexualidad de una habitante de una residencia terapéutica como ocio: encuentros entre Elias y Dunning y la Terapia Ocupacional. Revista Ocupación Humana, v. 20, n. 1, p. 106–117, 21 set. 2020.

HELLER, Agnes. O cotidiano e a história. São Paulo: Editora Paz & Terra. 1972. p. 17- 44.

HUIZINGA, J. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. Perspectiva: São Paulo, 1999.

KILOMBA, G. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

LIMA, J. G.; BAPTISTA, L. A. Itinerário do conceito de experiência na obra de Walter Benjamin. Princípios: Revista de Filosofia (UFRN), [S. l.], v. 20, n. 33, p. 449–484, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/principios/article/view/7526. Acesso em: 23 fev. 2024.

MARCELLINO, Nelson C. Pedagogia da animação. Campinas: Papirus, 1990.

MATOS, O. Tempo sem experiência. Palestra gravada em 2007. Disponível em: https://youtu.be/pVXl6c_MiAM?feature=shared. Acesso em 22 de fevereiro de 2024.

MIGNOLO, W. D. Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade . Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 32, n. 94, p. 01, 2017.

MONTEIRO, C. F. Lazer como afirmação de subjetividades entre a finitude e a produção de vida. Tese de doutorado—Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2019.

PORTO-GONCALVES, Carlos Walter. O desafio ambiental. Rio de Janeiro: Record, 2004.

PRECIADO, Beatriz. Manifesto contrassexual: práticas subversivas de identidade sexual. São Paulo: N-1 Edições, 2014.

PRECIADO, Beatriz. Testo Yonqui. Madrid: Espasa, 2008.

REIS FERREIRA, N. et al. Contribuições do esporte adaptado: Reflexões da terapia ocupacional para a área da saúde. Revista Interinstitucional Brasileira de Terapia Ocupacional - REVISBRATO, v. 1, n. 1, p. 52–66, 10 fev. 2017.

SAITO, C. M. Atividades de lazer: tessitura de espaços para alteridade. Dissertação de mestrado—São Paulo: Universidade de São Paulo, 17 set. 2010.

SILVA, Silvana. A especificidade da noção de jogo em Agamben: influência da análise linguística ou hipótese da infância? Controvérsia, v. 15, n. 2, p. 97-105, maio-ago. 2019.

SILVA, M. R. A exploração do trabalho infantil e suas relações com o tempo de lazer, lúdico - quando se descansa se carrega pedra. LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, Belo Horizonte, v. 4, n. 1, DOI: 10.35699/1981-3171.2001.1415.

Published

2024-10-01

How to Cite

Almeida, D. E. R. G. (2024). Notes on Playful Un-Development: Experience, Signification, Profanation, and Technopolitics. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 27(3), 1–25. https://doi.org/10.35699/2447-6218.2024.54953

Issue

Section

Artigos de Revisão