Training and Performance of Recreators

The Case of Recreation and Leisure Team City Maringá-PR in Years 2001 to 2004

Authors

  • Andressa Peloi Bernabé Universidade Estadual de Londrina (UEL)
  • Paula Marçal Natali Universidade Estadual de Maringá (UEM)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2014.620

Keywords:

Physical Education and Training, Recreation, Leisure Activities

Abstract

In this study, we analyzed the formation and performance of the leisure and recreation entertainers’ team, in Maringá city, between the years 2001 - 2004. The research is a qualitative one (MINAYO, 2007), with an analysis of semi-structured interviews of six individuals, five worked as trainees, in the team, and one, in the team  coordination, by using the content analysis technique (BARDIN,1979). Analyzing the training of staff, we pointed out the necessity and the importance of a comprehensive training process that justify the professional activities in leisure and recreation, by the principles of: political and social expanded education, practices and diversified social experiences, exchanging and sharing the experiences and professional practices, recognition and participation of management processes; beyond the principle of democratization and technical foundations, educational, political, cultural and social.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edição 70, 1979.

BERNABÉ, A. P. Equipe municipal de lazer e recreação de Maringá: olhar dos sujeitos envolvidos. 2012.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2012.

BRASIL. Constituição. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal; Centro Gráfico, 1988. 292p.

GOMES, C.L. Lazer, trabalho e educação: relações históricas, questões contemporâneas. 2. ed. rev. e ampl. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.

ISAYAMA, H. F. O profissional da educação física como intelectual: atuação no âmbito do lazer. In: MARCELLINO, N. C. Formação e desenvolvimento de pessoal em lazer e esporte. São Paulo: Papirus, 2003. p.59-80.

KRONBAUER, L. G. Ação-reflexão. In: STRECK, D. R.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008. p. 27-29.

MARCELLINO, N. C. A formação e o desenvolvimento de pessoal em políticas públicas de lazer e esporte. In: MARCELLINO, N. C. Formação e desenvolvimento de pessoal em lazer e esporte. São Paulo: Papirus, 2003. p. 9-18.

MELO. V. A. Lazer e Educação Física: problemas historicamente construídos, saídas possíveis – um enfoque na questão da formação. In: WERNECK, C. L. G. Lazer, recreação e educação física. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

MINAYO, M. C. S. e organizadores. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 25ª ed. rev. e atualizada. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2007.

STEVAUX, R. P. Reflexões sobre o lazer: recreação é lazer? In: SEMINÁRIO “O LAZER EM DEBATE”, 14, 2013. Coletânea... Campinas: FEF/UNICAMP, 2013, p. 539-544.

STIGGER, M. P. Políticas públicas em esportes e lazer: considerações sobre o papel do profissional educador. In: MARCELLINO, N. C. Formação e desenvolvimento de pessoal em lazer e esporte. São Paulo: Papirus, 2003. p. 101-120.

WERNECK, C. L. G. Lazer e formação profissional na sociedade atual: repensando os limites, os horizontes e os desafios para a área. Licere, Belo Horizonte, v.1, n.1, p. 47- 65, 1998.

Published

2014-03-20

How to Cite

Bernabé, A. P., & Natali, P. M. (2014). Training and Performance of Recreators: The Case of Recreation and Leisure Team City Maringá-PR in Years 2001 to 2004. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 17(1). https://doi.org/10.35699/1981-3171.2014.620

Issue

Section

Artigos Originais