Resumption of Values and Changes Attitudinal

An Experience in Social Program Citizen UFSM/CEFD

Authors

  • Rosalvo Luis Sawitzki Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
  • Tanise Zeppenfeld Arruda Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
  • Sabrina Aita Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
  • Raquel Cougo Alves Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

DOI:

https://doi.org/10.35699/2447-6218.2013.644

Keywords:

Leisure Activities, Public Policy, Behavior

Abstract

The study to investigate the aims contribution that occurred after the participation of students from a rural school in Social Citizen Program whose goals are to contribute to the training process by the resumption of values such as respect, cooperation, community life, and principles moral and ethical human being. The program consists of educational workshops (music; sports; popular games; reading and writing) that occur on Saturday mornings with students whose parents are small farmers, safrista and maroon. Also were made observations participatory and questionnaires with teachers, students and parents. The results of the study indicate a significant change within the social and human values through attitudinal and behavioral aspects of project participants.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRÉ, M. E. D. A. Estudo de caso em pesquisa e avaliação educacional. Brasília: Líber Livro, 2005.

AZEVEDO, J. M. L. de. A educação como política pública. Campinas: Autores Associados, 1977.

BRANDÃO, C.R. O que é educação. 28. ed. São Paulo: Brasiliense, 1993. Disponível em: http://www.faibi.com.br/downloads/ped/sintese_ideias.pdf. Acesso em: 30 ABR. 2012.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 1996.

BRASIL. Governo Federal. Constituição Federal. Congresso Nacional, 1988.

EIRAS, S. B. et al. Projetos sociais esportivos: quais os objetivos de quem oferta e de quem participa? Revista E. F. Deportes. v.14, n. 138, 2009. Disponível em: <http://www.efdeportes.com> Acesso em: 05 abr. 2012.

FERNANDES, A. M. D. et al. Cidadania, trabalho e criação: exercitando um olhar sobre projetos sociais. Revista do Departamento de Psicologia. v.18, n.2, p.125-142, 2006.

GIL, A.C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

GIL, J.M.S, et al. A Pesquisa qualitativa na educação física: alternativas metodológicas. 2. ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS; Sulina, 2004.

LOPES, R. E. et al. Oficinas de atividades com jovens da escola pública: tecnologias sociais entre educação e terapia ocupacional. Comunicação Saúde Educação, v.15, n. 36, p.277-88, 2011.

MATIAS, N. C. F. Escolas de tempo integral e atividades extracurriculares: universos à espera da Psicologia brasileira. Psicologia em Revista. v.15, n. 3, p. 120-139, 2009.

MELLO, A.S.; NETO, A.F.; VOTRE, S.J. Intervenção da educação física em projetos sociais: Uma experiência de cidadania e esporte em Vila Velha (ES). Revista Brasileira de Ciência e Esporte. v.31, n. 1, p.75-91, 2009.

SANTA MARIA (RS). Projeto Político Pedagógico da Escola Municipal de Ensino Fundamental Major Tancredo Penna de Moraes, 2011.

SANTOS, L.C, Projetos Sociais: fragmentos de ensinamentos. Revista ADM Pública: vista & revista, Salvador, Ano I, n.4, p.39-50, maio/ago. 2003

SAWITZKI, R.L, Políticas Públicas para Esporte e Lazer: para além do Calendário de Eventos. LICERE, v.15, n.1, 2012.

SIQUEIRA, L.G.; FREITAS JR., M.A. A cidadania através do esporte: um relato sobre o projeto de extensão praticando esportes = formando cidadãos. Revista Digital. n. 167, v.17, Buenos Aires, abr./2012. Disponível em: <http://www.efdeportes.com>. Acesso em: 05, abr. 2012.

TAVARES, G.M. et al. A produção de meninos de projeto e acontecimentos no percurso. Psicologia & Sociedade, n. 23, v.1, p.94-102, 2011.

ZINGONI, P. Descentralização e participação em gestões municipais de esporte e lazer. In: WERNEK C.L.G; ISAYAMA H.F. (Org.). Lazer, recreação e educação física. Belo Horizonte: Autêntica, 2003, p.217-241.

Published

2013-09-20

How to Cite

Sawitzki, R. L., Arruda, T. Z., Aita, S., & Alves, R. C. (2013). Resumption of Values and Changes Attitudinal: An Experience in Social Program Citizen UFSM/CEFD. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 16(3). https://doi.org/10.35699/2447-6218.2013.644

Issue

Section

Relatos de Experiências