Technical, Body and Art

Approaches Between Anthropology and Human Movement

Authors

  • José Alfredo Oliveira Debortoli Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
  • Carlos Emanuel Sautchuk Universidade de Brasília (UNB)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2013.655

Keywords:

Art, Anthropology, Leisure Activities

Abstract

From issues generated by ethnographic research project about the relationship between people, artefacts and movements involved in practices from group Cia Suspensa, search for explore a conceptual framework appropriate to thematize the issue. In particular, undertook a theoretical-methodological assessment that combines anthropology and human moviment. The main routes are driven around some notions of technique and body art, particularly in the propositions expressed by Tim Ingold. Is also undertaken an approach to studies of art and movement. Finally, we point to guidelines that suggest such reflections for ongoing research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRÃO, Elisa. As relações entre arte e técnologia: a dança híbrida do Cena 11. Pensar a Prática, UFG, v.10, n. 2, p. 33 – 51, 2007.

ALVARENGA, Arnaldo. Klauss Viana e o ensino de dança: uma experiência educativa em movimento (1948 – 1990). Tese (Doutorado) - Faculdade de Educação. Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 19.

ESCÓSSIA, Liliana da. Relação Homem Técnica e Processo de Individuação. Aracaju: UFS, 1999.

FARNELL, Brenda. Getting out of the habitus: an alternative model of dynamiclally embodied social action. Journal of the Royal Anthropological Institute. n.6, p. 397- 418, 2000.

________. Do You See What I Mean? Plains Indian Sign Talk and the Embodiment of Action. Austin: University of Texas, 1995. p. 243.

________. Ehtno-graphics and the moving body. Man, n. 29, p. 929-974, 1994.

FERNANDES, Ciane. Pina Bausch e o Wuppertal Thanztheatre: repetição e transformação. São Paulo: Hucitec, 2000.

INGOLD, Tim. Being Alive. London: Routledge, 2011.

________. The perception of the environment: essays on livelihood, dwelling and skill. London: Routledge, 2000.

KASPER, Kátia. Experimentar, devir, contagiar: o que pode um corpo? Pro-Posições, Campinas, v. 20, n. 3, p. 199 – 213, set-dez, 2009.

LAVE, Jean: WENGER, Etienne. Situated Learning. Cambridge: Cambridge University Press, 1991.

LEROI-GOURHAN, A. Le geste et la parole. Paris: Albin Michel, 1991.

________. Le Geste et la Parole (1. Technique et Langage). Paris: Albin Michel, 1964.

LIMA, Carla. Dança-Teatro: a falta que baila – a tecitura dos afetos nos espetáculos do Wuppertal Thanztheatre. Dissertação (Mestrado) – Escola de Belas Artes. Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2008.

MAUSS, Marcel. As técnicas do corpo. In: _____. Sociologia e Antropologia. São Paulo: Cosac & Naif, 2003. p. 399 – 424.

MONTEIRO, Ana Cláudia, Corpo-narrativa: considerações a partir de um corpo que dança. Pesquisas e Práticas Psicossociais, n. 6, v. 2, São João del Rei, ago-dez, 2011.

SAUTCHUK, Carlos. O Arpão e o Anzol: técnica e pessoa no estuário do Amazonas (Vila Sucuriju, Amapá). Tese (Doutorado) - DAN/Universidade de Brasília, 2007.

________. Ciência e Técnica. In: MARTINS, C. B.; DUARTE, L. F. D. (Org.). Horizontes das Ciências Sociais no Brasil - Antropologia. São Paulo: ANPOCS, 2010, p. 97-122.

SIMONDON, Gilbert. Du mode d'existence des objets techniques. Paris: Aubier, 1958.

Published

2013-06-20

How to Cite

Debortoli, J. A. O., & Sautchuk, C. E. (2013). Technical, Body and Art: Approaches Between Anthropology and Human Movement. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 16(2). https://doi.org/10.35699/1981-3171.2013.655

Issue

Section

Artigos de Revisão