Gender Relations in the Cooperative Worker’s Leisure Option

Authors

  • Daniel Bidia Olmedo Tejera Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho" (UNESP) - Campus Rio Claro
  • Ioranny Raquel Castro de Sousa Universidade Católica de Brasília (UCB)
  • Tânia Mara Vieira Sampaio Universidade Católica de Brasília (UCB)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2013.668

Keywords:

Leisure Activities, Gender Identity

Abstract

This research deals with gender relations in leisure experience enjoyed by a group of Cooperative workers. The study aimed at identifying the differences between leisure activities experienced by women and men Cooperative workers and gender relations, basing the analysis in the cultural content of these leisure practices. This is a qualitative exploratory study. The methodology used is a combination of literary research and field research. Participated in Fourty five members of four cooperatives were. The results showed that gender category provides many different analysis possibilities about the naturalization process of social relations, and the fact that women have more difficulty enjoying free time than men.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AUAD, Daniela. Feminismo: que história é essa? Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

BRUHNS, Heloisa Turini. Corpos femininos na relação com a cultura. In: ROMERO, Elaine (Org.). Corpo, Mulher e Sociedade. Campinas: Papirus, 1995.

CAMARGO, Luiz Octávio. O que é lazer. São Paulo: Brasiliense, 1992.

CRENSHAW, kimberlé. Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativos ao gênero. Revista de Estudos Feministas. v.10, n.1, p. 171-188, 2002.

DUMAZEDIER, Joffre. Valores e conteúdos culturais do lazer. São Paulo: SESC, 1980.

ELIAS, Norbert; DUNNING, Eric. A busca da excitação. Lisboa: Difusão Editorial, 1985.

GOMES, Dornelles Priscila. Do corpo que distingue meninos e meninas na educação física escolar. Cad. CEDES, 2012, v.32, n.87, p.187-198, 2012.

GONÇALVES, Salgado Raquel. Da menina meiga à heroína superpoderosa: infância, gênero e poder nas cenas da ficção e da vida. Cad. CEDES, v.32, n.86, p.117-136, 2012.

LEITE, Maria Isabel Ferraz Pereira. Brincadeiras de menina na escola e na rua: reflexões da pesquisa no campo. Cad. CEDES, v.22, n.56, p.63-80, 2012.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, Sexualidade e Educação – Uma Perspectiva Pós Estruturalista. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 1997.

LUDKE, Menga e ANDRÉ, Marli E.D.A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MAGNANI, J. G. C. Lazer: Um campo interdisciplinar de pesquisa. In: BRUHNS, H. T.; GUTIERREZ, G. L. (Org.). O corpo e o lúdico: Ciclo de debates Lazer e Motricidade. Campinas: Autores Associados, 2000. p. 19-33.

MARCELLINO, Nelson Carvalho. Estudos do lazer: uma introdução. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2002.

________. Lazer e humanização. Campinas: Papirus, 1983.

MORAES, Maria Lygia Quartim de. Usos e limites da categoria gênero. In: Cadernos Pagu, n.11, 1998. p.99-105.

RADL, Philipp, Rita. Derechos humanos y género. Cad. CEDES, v.30, n.81, p.135- 155, 2010

ROCHA, Ana Raquel; ROCHA, Angêla da. Consumidores da Base da Pirâmide e as restrições ao lazer. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração. Rio de Janeiro, v. 6 , n. 2. Abr./jun. 2012.

SAFFIOTI, Heleieth I.B. O poder do macho. 12. ed. São Paulo: Moderna, 1987.

SAMPAIO, Tânia Mara V. A justiça social em perspectiva de gênero e raça. In: OLIVEIRA, Jose Lisboa Moreira de; SÍVERES,Luiz. (Org.). Ensaios sobre justiça social: refazendo o caminho da vida e da paz. Brasília: Editora Universa, 2009. p. 125- 146.

SAMPAIO, Tânia Mara Vieira. Gênero e Lazer: Um binômio instigante. In: MARCELLINO, Nelson Carvalho (Org.). Lazer e Sociedade, múltiplas relações. Campinas: Alínea, 2008.

SCHWARTZ, Gisele M. O conteúdo virtual do lazer: contemporizando Dumazedier. Licere, v. 2, n.1, 2003.

SCOTT, Joan. W. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade, Porto Alegre, v.20, n.2, p.71-99, jul./dez. 1995.

SIEBERT, Raquel Stela de Sá. As relações de saber-poder sobre o corpo. IN: ROMERO, Elaine (Org.). Corpo, Mulher e Sociedade. Campinas: Papirus, 1995.

SILVA, Junior Vagner Pereira da; SOUSA, Ioranny Raquel Castro de; SAMPAIO, Tânia Mara Vieira. Acesso de Meninas e Meninos de Ceilândia – DF a Espaços Específicos de Lazer. CONGRESSO O LAZER EM DEBATE. UFMG Anais... 2012.

SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves e. "Chegou a hora de darmos a luz a nós mesmas": Situando-nos enquanto mulheres e negras. Cad. CEDES, 1998, v.19, n.45, p.7-23.

SOUSA, Eustáquia Salvadora de ;ALTMANN, Helena. Meninos e meninas: Expectativas corporais e implicações na educação física escolar. In: Cadernos Cedes. Ago.1999. p. 52-68.

TEJERA, Daniel Bidia Olmedo; SAMPAIO, Tânia Mara V. Buscando a compreensão da questão de gênero nas atividades de lazer em Cooperativas de Piracicaba. In: SILVA, Jamerson, A.A.; SILVA, Katharine, N.P. (Org.). Recreação, Esporte e Lazer - espaço tempo e atitude. Recife:Instituto Tempo Livre, 2007. v. 1, p. 363-368.

VIEIRA, Patrícia Rodrigues de Borba et al. Cães, mulheres e nogueiras, quanto mais se bate, melhor ficam. In: ROMERO, Elaine (Org.). Corpo, Mulher e Sociedade. Campinas: Papirus, 1995.

Published

2013-12-20

How to Cite

Tejera, D. B. O., Sousa, I. R. C. de, & Sampaio, T. M. V. (2013). Gender Relations in the Cooperative Worker’s Leisure Option. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 16(4). https://doi.org/10.35699/1981-3171.2013.668

Issue

Section

Artigos Originais