Playing in the Convergence Age

Notes About the Eletroludic Cultural Producing at Cyberspace

Authors

  • Gilson Cruz Junior Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2013.669

Keywords:

Play and Playthings, Video Games, Leisure Activities

Abstract

This work socializes some results of a research in which were discussed relationship between digital games and participatory culture, through a case study of the virtual community UOL Games. Starting from the convergence scenario, identifies some experiences built by players in different domains of cyberspace, reflecting on their potential in terms of cultural production through the media.!Methodologically, operates according to the assumptions of ethnography of archaeological practice, approach whose interpretation of cultures is based on traces and trace materials.!Finally, seeking enrichment of virtual communities of players such as leisure circumstances, highlights the importance to include and encourage new skills in these subjects training, in order to fully prepare them to challenges and opportunities present in the gaming culture.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAUMAN, Zigmunt.; MAY, Tim. Aprendendo a pensar com a sociologia. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.

CRUZ JUNIOR, Gilson. Eu jogo, tu jogas, nós aprendemos: experiências culturais eletrolúdicas no contexto do ciberespaço. 2012. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2012. Disponível em: <http://www.tede.ufsc.br/teses/PEED0943-D.pdf>. Acesso em: 09 dez. 2012.

________. Eu jogo, tu jogas, nós aprendemos: por uma compreensão sistêmica das experiências culturais eletrolúdicas. In: PIRES, Giovani de Lorenzi; BIANCHI, Paula. (Org).Novas contribuições do Labomídia/UFSC à pesquisa em Mídia-Educação (Física). Florianópolis, Tribo da Ilha, 2012b. Disponível em: <http://labomidia.ufsc.br/index.php/acesso-aberto/livros-pesquisas- coletivas/observatorio-da-midia-esportivanovas-contribuicoes/doc_download/447-18- eu-jogo-tu-jogas-nos-aprendemos-por-uma-compreensao-sistemica-das-experiencias- culturais-eletroludicas>. Acesso em: 12 fev. 2013.

DAVIDSON, Drew. The Performance of Gameplay: Developing a Ludoliteracy. Eludamos, Cambridge, MA, v. 5, n.1, 2011.

EDGEWORTH, Matt. Acts of Discovery: an ethnography of archaeological practice. Oxford: Archaeopress, 2006.

GEE, James Paul. What videogames can teach us about learning and literacy. New York: Palgrave Macmillan, 2003.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 2008. JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2009.

________. Confronting the challenges of participatory culture: media education for the 21st century. Chicago: The Macarthur foundation, 2006.

PALFREY, John; GASSER, Urs. Nascidos na era digital: entendendo a primeira geração de nativos digitais. Porto Alegre: Artmed, 2011.

PICARD, Martin. Machinima: videogame as an art form? In: Canadian Games Studies Association 2006 Symposium, 1. Proceedings… Toronto: CGSA, 2006.

SALEN, Katie. Toward an Ecology of Gaming. SALEN, K. (Org.). The Ecology of Games: Connecting Youth, Games, and Learning. Cambridge, MA: The MIT Press, p. 1-20. 2008.

SHIRKY, Clay. A cultura da participação: criatividade e generosidade no mundo conectado. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

SOARES, Magda. Alfabetização e Letramento. Revista ponto, Porto Alegre, n.4, 2003.

WINKIN, Yves. A nova comunicação: da teoria ao trabalho de campo. Campinas: Papirus, 1998.

Published

2013-12-20

How to Cite

Cruz Junior, G. (2013). Playing in the Convergence Age: Notes About the Eletroludic Cultural Producing at Cyberspace. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 16(4). https://doi.org/10.35699/1981-3171.2013.669

Issue

Section

Artigos Originais