Drumbeats in the Kitchen 'Sinhá' does Not Want, the Delegate Neither

Authors

  • Luiz Carlos Vieira Tavares Instituto Federal de Sergipe (IFS)
  • Cesar Augustus S. Barbieri Instituto Histórico e Geográfico de Sergipe (IHGSE)
  • Tânia Mara Vieira Sampaio Universidade Católica de Brasília (UCB)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2012.699

Keywords:

Culture, Music, History, Dancing

Abstract

This study presents the trajectory of black people in constituting our cultural matrix, highlighting their ability and resistance to the official pressures that come from a white and literate elite. The prejudiced view that is common since Colonial Brazil failed to erase the black man as a historical subject who acted in defense of their socio-cultural identity. Supported by representative texts on the assertion of black ethnicity in our social order, the authors reveal the power of drumming, not only in supporting music or the act of playing and dancing, but as a manifestation of resistance in the world of African culture in Brazil. From their arguments, one can deduce the strength of sound and rhythm manifested by the black people (slaves, freedmen) who planted deep roots in the genuine Brazilian music and in other manifestations of our culture.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, Mário. Dicionário da música brasileira. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1989.

ALVARENGA, Oneyda. Música popular brasileira. Porto Alegre: Globo, 1960.

BARBIERI, Cesar Augustus S. et. al., Currículo de educação física para o Ensino Médio. Brasília: SE/FEDF, 1999.

________. O que a escola faz com o que o povo cria: até a capoeira entrou na dança! São Carlos. 2003. 380 f. Tese (Doutorado) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos-SP, 2003.

BOURDIEU, Pierre. Questões de sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero Ldta, 1983. p. 139-1444.

________. Economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 1987.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1982.

CAMINHA, Pero Vaz. Carta ao rei Dom Manuel I. In: TUFANO, D.. A carta de Pero Vaz de Caminha: comentada e ilustrada. São Paulo: Moderna, 1999.

CARNEIRO, Edison. Ladinos e crioulos: estudos sobre o negro no Brasil. Rio de Janeiro : Civilização Brasileira, 1964.

________. Samba de umbigada. Rio de Janeiro: Ministério da Educação e Cultura. Campanha de Defesa do Folclore Brasileiro, 1961.

CASCUDO, Luis da Câmara. Dicionário do folclore brasileiro. São Paulo: Global, 2001.

________. Made in África (pesquisas e notas). São Paulo: Global, 2001.

DICIONÁRIO Enciclopédico Koogan Larousse Seleções. Rio de Janeiro: Larousse do Brasil, 1978. p. 129. v.1.

FERREIRA, A. B. H. Novo dicionário da língua portuguesa, Rio de Janeiro: Nova Fronteira, s/d. p. 193.

FREIRE, Gilberto. Casa-grande & senzala. Rio de Janeiro: Record, 2000. GARAUDY, Roger. Dançar a vida. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1980.

GONZAGA, Tomás Antonio. Cartas chilenas. São Paulo: Martin Claret, 2007.

KROPF. Simone Petraglia. Os construtores da cidade: os discursos dos engenheiros sobre o Rio de Janeiro no final do séc. XIX e início do séc. XX. Projeto História. Revista do Programa de Estudos Pós-Graduandos em História e do Departamento de História da PUC-SP, São Paulo,n. 13, p. 179-187, jun. 1996.

LOPES, Nei. Dicionário Banto do Brasil. Rio de Janeiro: Secretaria Municipal de Cultura, s/d.

________. Enciclopédia brasileira da diáspora negra. São Paulo: Selo Negro, 2004.

________. O negro no Rio de Janeiro e sua tradição musical: partido alto, calango, chula e outras cantorias. Rio de Janeiro: Pallas, 1992.

MOURA, Jair. Capoeiragem – arte & malandragem. Salvador: Bureau, 1980. MUNIZ SODRÉ. Samba, o dono do corpo. Rio de Janeiro: Codecri, 1979.

NASCENTES, Antenor. Dicionário etimológico resumido. Rio de Janeiro: Instituto Nacional do Livro/MEC, 1966.

NIETZSCHE, Friedrich Wilhelm. Assim falou Zaratustra: um livro para todos e para ninguém. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1986.

QUERINO, Manuel. A raça africana e seus costumes. Salvador: Livraria Editora Progresso, 1955.

RIBEYROLLES, Charles. Brasil pitoresco: história, descrição, viagens, colonização, instituições. Belo Horizonte: Ed. Itatiaia; São Paulo: Ed. da Universidade de São Paulo, v. 2, 1980.

RICHARDSON, Roberto Jarry. Pesquisa Social: métodos e técnicas. São Paulo: Atilas, 1999.

RODRIGUES, Raymundo Nina. Os africanos no Brasil. São Paulo: Madras, 2008.

RODRIGUES, Wilson W. Folklore coreográfico do Brasil (Introdução – I – A dança e a etnia). São Paulo: Publicitan Editora, 1952.

TAVARES, Júlio Cesar Souza. Dança da guerra: arquivo-arma. Brasília: UNB, 1984.

TINHORÃO, José Ramos. Os sons dos negros no Brasil. São Paulo: Art Editora, 1988.

________. As festas no Brasil colonial. São Paulo: Ed. 34, 2000.

TUFANO, Douglas. A carta de Pero Vaz de Caminha: comentada e ilustrada. São Paulo: Moderna, 1999.

Published

2012-12-20

How to Cite

Tavares, L. C. V., Barbieri, C. A. S., & Sampaio, T. M. V. (2012). Drumbeats in the Kitchen ’Sinhá’ does Not Want, the Delegate Neither. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 15(4). https://doi.org/10.35699/1981-3171.2012.699

Issue

Section

Artigos Originais