Children's View on Leisure

Authors

  • Michelle Araújo Rocha Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
  • Luciana Karine de Souza Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2012.700

Keywords:

Child, Leisure Activities, Play and Playthings

Abstract

This study aimed at knowing the concept of leisure in children, their leisure practices, their company during these activities, whether they learn something from leisure, which activities they prefer to do more and which they would like to cease. Forty-one 9 to 10 years old children were individually interviewed, all enrolled in public or private schools in Belo Horizonte, Brazil. Transcribed answers went through content analysis in order to generate categories with similar thematic units. For these children, leisure involves having fun and doing all sort of activities with their parents. Watching television, resting, practicing physical activities and playing are what compose leisure for these children, mainly with parents, friends, and siblings. Leisure also teaches all sort of novelties, according to the participants' view. They also would like to have more physical activities and sports as leisure, and little were said about what they would prefer to abandon. There is still much to be studied on leisure during childhood. It is an important dimension of subjective well-being and life satisfaction in children. Positive psychology needs to direct interest to the field of leisure studies, and this, in turn, could be enriched by the subjective perspective of studying well-being and happiness, especially focusing on how children understand rest, pleasure, and positive development and learning opportunities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. ed. rev. amp. São Paulo: Edições 70, 2011. 279p.

DIAS, A. O. Idoso, lazer, grupos de convivência: uma comparação entre participantes, não participantes e egressos. 2012. 153 f. Dissertação (Mestrado) – Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2012.

DUMAZEDIER, J. Sociologia empírica do lazer. São Paulo: Perspectiva, 1979. 249 p.

GIACOMONI, C. H.; SOUZA, L. K. de; HUTZ, C. S. O conceito de felicidade em crianças. Manuscrito submetido, 2012a. 25p.

GIACOMONI, C. H.; SOUZA, L. K. de; HUTZ, C. S. A visão das crianças sobre a felicidade. Manuscrito submetido, 2012b. 20p.

HUEBNER, E. S.; GILMAN, R. An introduction to the multidimensional student´s life satisfaction scale. Social Indicators Research, v. 60, p. 115-122, 2002.

LOURENÇO, E.; JINZENJI, M.Y. Ideais das crianças mineiras no século XX: mudanças e continuidades. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 16, n. 1, p. 41-48, 2000.

LOURENÇO, E.; JINZENJI, M.Y. Os ideais e interesses das crianças mineiras revisitados. In: XVIII Encontro Anual Helena Antipoff, 1999, Belo Horizonte. Boletim do Centro de Documentação e Pesquisa Helena Antipoff. Belo Horizonte: CDPHA, 1999. v. 14. p. 53-69.

MARCELLINO, N. C. Estudos do lazer: uma introdução. Campinas: Autores Associados, 1996. 100 p.

MOURA, G. A. de. Experiências de lazer de idosos independentes institucionalizados. 2012. 188 f. Dissertação (Mestrado) – Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2012.

PIAGET, J. Seis estudos de psicologia. 25. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2011. 156 p.

ROCHA, M. A.; SOUZA, L. K. de. A criança e o tempo liberado da escola. Manuscrito submetido, 2012a. 19 p.

ROCHA, M. A.; SOUZA, L. K. de. As crianças e o lazer em família. Manuscrito submetido, 2012b. 18 p.

ROCHA, M. A.; SOUZA, L. K. de. Um diálogo entre a psicologia positiva e os estudos do lazer. In: ISAYAMA, H. F.; SILVA, S. R. da (Org.). Estudos do lazer: um panorama. Rio de Janeiro: Apicuri, 2011. p. 97-110.

SELIGMAN, M. Felicidade autêntica: usando a psicologia positiva para a realização permanente. Rio de Janeiro: Objetiva, 2004. 333p.

Published

2012-12-20

How to Cite

Rocha, M. A., & Souza, L. K. de. (2012). Children’s View on Leisure. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 15(4). https://doi.org/10.35699/1981-3171.2012.700

Issue

Section

Artigos Originais