Available Playground Areas and Playground Equipment

Access of Children to Recreation in the City of Hortolândia-SP

Authors

  • Riller Silva Reverdito Faculdade Adventista de Hortolândia (FAECH-UNASP)
  • Silvana Vilela Capellari Costa Faculdade Adventista de Hortolândia (FAECH-UNASP)
  • Ester Jesus de Oliveira Faculdade Adventista de Hortolândia (FAECH-UNASP)
  • Simone Aparecida de Oliveira Faculdade Adventista de Hortolândia (FAECH-UNASP)
  • Rute Estanislava Tolocka Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2012.714

Keywords:

Child, Leisure Activities, Motor Activity

Abstract

Evaluate the playground areas, playground equipment and the access of children to recreation in the city of Hortolândia-SP. Descriptive and interpretative study. Based on the land occupation map of the city of Hortolândia-SP (2009-2012), we made an assessment of thirty areas that encompass their recreation system for observation in locus. It is clear that although there are areas, most of them are not available to children. The study revealed a problem of Public Policy regarding the access of children to recreation, taking into consideration their characteristics and mobility.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, A. M. P.; GNOATO, G. O brincar e a cultura: jogos e brincadeiras na cidade de Morretes na década de 1960. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 8, n. 1, p. 111-117, 2003. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/pe/v8n1/v8n1a14.pdf>. Acesso em: 15 out. 2010.

ANDRADE, A. N. A criança na sociedade contemporânea: do ainda não ao cidadão em exercício. Psicologia. Reflexão e Critica, Porto Alegre, v. 11, n. 1, p.161-174, 1998. DOI: 10.1590/S0102-79721998000100010 Disponível em:

<http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-79721998000100010&script=sci_arttext>. Acesso em: 07 jun. 2010.

BERNARDES, E. L. Jogos e brincadeiras: ontem e hoje. Cadernos de História da Educação, Uberlândia, v. 4, n. 1, p. 45-54, 2005. Disponível em: <http://www.seer.ufu.br/index.php/che/article/viewFile/384/365>. Acesso em: 07 nov. 2010.

BRASIL. Estatuto da criança e adolescente. Brasília: Presidência da República, 1990.

BRONFENBRENNER, U.; MORRIS, P. A. The Bioecological Model of Human Development. In: LERNER, R. M. Theoretical Models of Human Development. Handbook of Child Psychology. 6. ed. New York: John Wiley Hoboken, 2006.

CARVALHO, A. M.; ALVES, M. M. F.; GOMES, P. L. D. Brincar e educação: concepções e possibilidades. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 10, n. 2, p. 217-226, mai./ago. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pe/v10n2/v10n2a08.pdf Acesso em: 20 ago. 2010.

CESCHINI, F. L. et al. Prevalence of physical inactivity and associated factors among high school students from state’s public shools. Jornal de Pediatria, Rio de Janeiro, v. 85, n. 4, p. 301-306, 2009. DOI:10.2223/JPED.1915 Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0021-75572009000400006> Acesso em: 25 fev. 2011.

FARIA, M. C. M. et al. Atividades motoras cotidianas e suas influências no desenvolvimento de pré-escolares. Movimento, Porto Alegre, v. 16, n. 1, p. 113-130, 2010. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/4991/7520 Acesso em: 02 mar. 2011.

FERREIRA NETO, C. O desenvolvimento da criança e a perspectiva ecológica do jogo. In: KREBS, R. J.; FERREIRA NETO, C. A. (Org.) Tópicos em desenvolvimento humano motor na infância e adolescência. Rio de Janeiro: LECSU, 2007, p. 92-103.

________. O Jogo e os quotidianos de vida da criança. In: KREBS, R. J. et al. (Org.). Perspectiva para o desenvolvimento infantil. Santa Maria: SIEC, 1999, p. 49-66.

FERREIRA NETO, C.; MALHO, M. M. Espaço urbano e a independência de mobilidade na infância. Boletim do IAC, Lisboa, n. 73, separata n. 11, p. 1-4, julho- setembro, 2004.

GINSBURG, K. R. The importance of play in promoting healthy child development and maintaining strong parent-child bonds. Pediatrics, Elk Grove Village, v. 119, n. 1, 182- 191, 2007. DOI: 10.1542/peds.2006-2697 Disponível em: <http://pediatrics.aappublications.org/cgi/reprint/119/1/182>. Acesso em: 02 jun. 2010.

GIRADE, H. A.; DIDONET, V. (Orgs.). O município e a criança de até 6 anos: direitos cumpridos, respeitados e protegidos. Brasília: UNICEF, 2005.

GUEDES, M. G. S. O jogo e a criança. In: KREBS, R. J.; FERREIRA NETO, C. A. (Org.) Tópicos em desenvolvimento humano motor na infância e adolescência. Rio de Janeiro: LECSU, 2007, p. 68-90.

HOLT, N. L. et al. Neighborhood and developmental differences in children's perceptions of opportunities for play and physical activity. Health & Place, Southampton, v. 14, n. 1, p. 2-14, 2008. DOI:10.1016/j.healthplace.2007.03.002 Disponível em: <http://www.sciencedirect.com/science/article/B6VH5-4NBBYXR- 1/2/b54d01fc14f9531b28753f7282c5d1a3>. Acesso em: 02 jun. 2010.

HORTOLÂNDIA. Prefeitura Municipal da Cidade de Hortolândia. Secretaria de Indústria, Comércio e Serviços, 2010. Disponível em: <http://www.hortolandia.sp.gov.br/wps/portal/!ut/p/c1/04_SB8K8xLLM9MSSzPy8xBz 9CP0os3hHDxdTZyMvYwN_TzMnAyMvA2MnD48gIwMDM30_j_zcVP2CbEdFAP8 OfiE!/dl2/d1/L2dJQSEvUUt3QS9ZQnB3LzZfQUhENUMySjMwT0k2QjAySjAzQkhI UjIwTzE!/>. Acesso em: 10 ago. 2010.

IBGE. Pesquisa de orçamentos familiares 2008-2009: despesas, rendimentos e condições de vida. Rio de Janeiro: IBEG, 2010a.

IBGE. Cidades@. 2010b. Disponível em: <http://www.ibge.gov.br/cidadesat/topwindow.htm?1>. Acesso em: 22 mai. 2010.

IFDM. Índice FIRJAN de desenvolvimento Municipal – Ano base 2007. Sistema FIRJAN – Federação das Indústrias do Estado do Rio de Janeiro, Ano 3, 201.

LANCY, D. F. Accounting for variability in Mother-Child play. American Anthropologist, Arlington, v. 109, n. 2, p. 273-284, 2007. DOI: 10.1525/AA.2007.109.2.273 Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1525/aa.2007.109.2.273>. Acesso em: 02 jun. 2010.

McARDLE, P. Children’s play. Child: Care, Health and Development, Exeter, v. 27, n. 6, p. 509-514, 2001. Disponível em: <http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1046/j.1365-2214.2001.00230.x/full>. Acesso em: 02 jun. 2010.

MARCELLINO, N. C. Lazer e Educação Física. In: DE MARCO, A. (Org.). Educação Física: cultura e sociedade. Campinas: Papirus, 2006a, p. 47-69.

________. O lazer e os espaços na cidade. In: ISAYAMA, H.; LINHALES, M. A. (Org.). Sobre lazer e política: maneiras de ver, maneiras de fazer. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006b, p. 65-92.

________. Algumas aproximações entre lazer e sociedade. Animador Sociocultural: Revista Iberoamericana, v. 1, n. 2, p. 1-20, 2007a. Disponível em: <http://www.lazer.eefd.ufrj.br/animadorsociocultural/pdf/ac201.pdf>. Acesso em: 20 ago. 2010.

________. Lazer e cultura: algumas aproximações. In: MARCELLINO, N. C. (Org.). Lazer e cultura. Campinas: Editora Alínea, 2007b, p. 9-30.

________. et al. Espaços e equipamentos de lazer em Região Metropolitana: o caso da RCM – Região metropolitana de Campinas. Curitiba: OPUS, 2007a.

________. et al. Lazer, cultura e patrimônio ambiental urbano: políticas públicas – os casos de Campinas e Piracicaba/SP. Curitiba: OPUS, 2007b.

________. Lazer e sociedade: algumas aproximações. In: MARCELLINO, N. C. (Org.). Lazer e sociedade: múltiplas relações. Campinas: Editora Alínea, 2008a, p.11-26.

________. Políticas de lazer: mercadores ou educadores? Os cínicos bobos da corte. In: MARCELLINO, N. C. Políticas públicas de lazer. Campinas: Editora Alínea, 2008b, p. 21-41.

________. Subsídios para uma política de lazer: o papel da administração municipal. In: MARCELLINO, N. C. Políticas públicas de lazer. Campinas: Editora Alínea, 2008c, p. 11-16.

________.; BARBOSA, F. S.; MARIANO, S. H. Espaços e equipamentos de lazer: apontamentos para uma política pública. In: MARCELLINO, N. C. Políticas públicas de lazer. Campinas: Editora Alínea, 2008, p. 133-152.

MARIANO, S. H.; MARCELLINO, N. C. Equipamentos de lazer em cidades pequenas de região metropolitana. Motriz, Rio Claro, v. 14, n. 2, p. 168-178, 2008. Disponível em: <http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1651/1719> Acesso em: 20 ago. 2010.

MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec-Abrasco, 1996.

MORAIS, H.; SANTOS, L. H. IASP: 60 anos transformando vidas – da fundação aos dias atuais do Instituto Adventista São Paulo. Hortolândia: Multicomm, 2009.

OXFORD DICTIONARIES. Oxford University Press, April 2010. Disponível em: <http://oxforddictionaries.com/view/entry/m_en_us1278708>. Acesso em: 24 jan. 2011.

PELLEGRINI, A. D. The role of play in human development. New York: Oxford University Press, 2009.

________.; DUPUIS, D.; SMITH, P. K. Play in evolution and development. Developmental Review, Ithaca, v. 27, p. 261-276, 2007. DOI:10.1016/j.dr.2006.09.001 Disponível em: <http://www.sciencedirect.com/science/article/B6WDH-4M4KR5H- 2/2/91637651b2424c1c545f98c22693f320>. Acesso em: 02 jun. 2010.

RABINOVCH, E. P. Nos tempos dos avós. In: CARVALHO, A. M. A. et al. (Org.). Brincadeira e cultura: viajando pelo Brasil que brinca. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2003, p. 09-48.

ROTTA, A. M. S.; PIRES, G. L. “Se essa praça, se essa praça fosse nossa...”: espaços públicos e possibilidades para o lazer dos jovens de Caçados/SC. Licere, Belo Horizonte, v. 13, n. 2, 2010. Disponível em:

<http://www.anima.eefd.ufrj.br/licere/pdf/licereV13N02_a1.pdf>. Acesso em: 20 ago. 2010.

SAMPIERI, R. H.; COLLADO, C. F; LUCIO, P. B. Metodologia de pesquisa. São Paulo: McGraw-Hill, 2006.

SPINKA, M.; NEWBERRY, R. C.; BEKOFF, M. Mammalian play: training for the unexpected. The Quarterly Review of Biology, Chicago, v. 76, n. 02, p. 141-168, 2001. Disponível em: <http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11409050>. Acesso em: 25 dez. 2009.

TEVES, N. O espaço da criança cidadã do próximo milênio. In: KREBS, R. J. Desenvolvimento infantil em contexto. Florianópolis: UDESC, 2001, p. 203-220.

TOLOCKA, R. E. et al. Como brincar pode auxiliar no desenvolvimento de crianças pré-escolares. Licere, Belo Horizonte, v. 12, n. 1, p. 1-21, 2009. Disponível em: <http://www.anima.eefd.ufrj.br/licere/pdf/licereV12N01_a5.pdf>. Acesso em: 20 ago. 2010.

TOLOCKA, R. E.; BROLLO, A. L. Atividades físicas em instituições de ensino infantil: uma abordagem bioecológica. Revista Brasileira de Cineantropometria e Desempenho Humano, Florianópolis, v. 12, n. 2, p. 140-147, 2010. Disponível em: <http://www.journal.ufsc.br/index.php/rbcdh/article/viewArticle/9303>. Acesso em: 20 jan 2011.

UNICEF. A convenção sobre os direitos da criança, Portugal, 21 set. 1990.

VEITCH, J. et al. Where do children usually play? A qualitative study of parent’s perceptions of influences on children’s active free-play. Health & Place, Southampton, v. 12, n. 4, p. 383-393, 2006. DOI:10.1016/j.healthplace.2005.02.009. Disponível em: <http://www.sciencedirect.com/science/article/B6VH5-4G04959- 1/2/8b83635d0693ea4665294674fca9580c>. Acesso em: 10 mai. 2010.

VIGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

WINNICOTT, D. W. O brincar & a realidade. Rio de Janeiro: Imago Editora, 1975.

Published

2012-09-20

How to Cite

Reverdito, R. S., Costa, S. V. C., Oliveira, E. J. de, Oliveira, S. A. de, & Tolocka, R. E. (2012). Available Playground Areas and Playground Equipment: Access of Children to Recreation in the City of Hortolândia-SP . LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 15(3). https://doi.org/10.35699/1981-3171.2012.714

Issue

Section

Artigos Originais