Leisure, Growing Old and Social Participation
DOI:
https://doi.org/10.35699/1981-3171.2012.739Keywords:
Leisure Activities, Aging, Social ParticipationAbstract
I propose a reflection on the theme of leisure seeking a discussion that interlace the notions of old age, growing old and social participation. The sense of social advertised aligns the design proposed by British anthropologist Tim Ingold (2011, p.44), in which social life is not split into a separate plan of nature, but formed as a texture in which they reveal contexts, practices and relationships. The notion of aging is advertised as a condition of being alive. The Leisure more than a concept or object is taken as a process, as a wayfaring, emphasizing the art, the body, co-responsibility and sensitivity to the life and the centrality of relationships in the world. Announce a reflection on the practices of Leisure establishing relations with the different times of life, in particular, understanding the journey of life recognized as a development path of wisdom, the formation of life skills.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. 4. ed. São Paulo: Hucitec, 1988.
BARTHES, Roland. Aula. São Paulo: Cultrix, 2004 [1978].
BAZILIO, Luiz; KRAMER, Sonia. Solidariedade em tempos de violência: apontamentos e inquietações. In: BAZÍLIO; KRAMER. Infância, educação e direitos humanos. São Paulo: Cortez, 2003. p. 71 – 84.
BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas. Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1987. v.1
BENJAMIN, Walter. Reflexões: a criança, o brinquedo, a educação. São Paulo: Summus, 1984.
BOFF, Leonardo. A águia e a galinha: uma metáfora da condição humana. Petrópolis: vozes, 1997.
BOSI, Ecléa. Memória e Sociedade: lembranças de velhos. São Paulo: Companhia das Letras, 1979.
CALVINO, Ítalo. As Cidades Invisíveis. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.
CHAUI, Marilena. Apresentação - Os trabalhos da memória. In. BOSI, Eclea. Memória e Sociedade: lembranças de velhos. São Paulo: Companhia das Letras, 1979.
ESCÓSSIA, Liliana da. Relação homem-técnica e processo de individuação. Sergipe: UFS/Fundação Oviêdo Teixeira, 1999.
FRAGA, Alex Branco. A boa forma de João e os estilo de Fernanda. In. LOURA, Guacira et al. Corpo, Gênero e Sexualidade: um debate contemporâneo na educação. Petrópolis: Vozes, 2003.
GOMES, Christianne. Lazer. Concepções. In. GOMES (Org.) Dicionário Crítico do Lazer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
GOMES, Christianne. Lazer, Trabalho e Educação. Belo Horizonte: UFMG, 2008. INGOLD, Tim. Being Alive. London: Routledge, 2011.
INGOLD, Tim. Lines: a brief history. London: Routledge, 2007.
INGOLD, Tim. A evolução da sociedade. In. FABIAN, A. C (Org.) Evolução: sociedade, ciência e universo. Bauru: EDUSC, 2003.
ISAYAMA, Helder. Formação Profissional. In. GOMES (Org.) Dicionário Crítico do Lazer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004. p. 53 – 96.
LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência ou o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, n.14, jan-abr, 2002. p. 20 a 28.
LAVE, Jean. The practice of learning. In. CHAIKLIN, S; LAVE, J. (Eds.). Understanding in practice: perspectives on activity and contex. Cambridge: Cambridge University Press, 1993.
MARCELINO, Nelson. Lazer e Humanização. Campinas: Papirus, 1995. MARCELINO, Nelson. Lazer e Educação. Campinas: Papirus, 1987.
MARCELINO, Nelson. Estudo do Lazer: uma introdução. 3.ed. Campinas: Papirus, 2006.
MASCARENHAS, Fernando. Lazer e utopia: limites e possibilidades de ação política. In. SUASSUNA; AZEVEDO (Org.). Política e Lazer: interesses e perspectivas. Brasília: Thesaurus, 2007. p. 181 – 210.
MELO, Victor. A animação cultural: conceitos e propostas. Campinas: Papirus, 2006.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da Percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1999 [1945].
SARLO, Beatriz. Cenas da vida pós-moderna: intelectuais, arte e videocultura na Argentina. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 2000.
TODOROV, Tzvetan. O homem desenraizado. Rio de Janeiro: Record, 1999.
WELLING, Simone M. Eu, velho? Velhice e Imagens corporais. Dissertação ( Mestrado ) - Programa de Pós-Graduação em Psicologia da PUC-Minas, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, 2009.