Recreation at Hotels
The Opinion of Customers and Counselors
DOI:
https://doi.org/10.35699/1981-3171.2011.757Keywords:
Recreation, Leisure Activities, TourismAbstract
The aim of these mix methods (qualitative and quantitative) research was to compare the opinion of customers and counselors about recreational activities in hotels, as well as to verify the motivations that influence both actors to work or to lodge in such location. A sample of 80 clients and 25 counselors answered an open questionnaire and the data was analyzed via the technique of Thematic Content Analysis. The data is shown through frequency and tables in order to simplify the interpretation and comprehension.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. 3. ed. Lisboa: Edições70, 2004. CAMARGO, L. O. L. Educação para o lazer. São Paulo: Moderna, 1998.
CAVALLARI, V. R.; ZACHARIAS, V. Trabalhando com Recreação. 9. ed. São Paulo: Ícone, 2007.
COSTA, G. et al. Recreational services in resort hotels: customer satisfaction aspects. Journal of Sport & Tourism, Londres, v. 9, n. 2, p. 117-126, may, 2004.
CRESWELL, J. W. Projeto de Pesquisa: Métodos qualitativo, quantitativo e misto. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.
DELGADO, M. Lazer em Colônia de Férias e Hotéis. Revista Mineira de Educação Física, Viçosa, v. 12, n. 2, p. 7-27, 2004.
GALLEGO, J. F. Dirección estratégica en los hoteles del siglo XXI. Madrid: McGraw-Hil Interamericana, 1996.
HERNÁNDEZ, J. L.; CANO, D. M. S.; MORALES, Y. V. Actividades físicas recreativas para clientes de la tercera edad en instalaciones hoteleras. Lecturas: Educación Física y Deportes, Buenos Aires, v. 14, n. 131, abr., 2009. Disponível em: <http://www.efdeportes.com/efd131/actividades-recreativas-tercera-edad-en- instalaciones-hoteleras.htm> Acesso em: 09 fev. 2010.
ISAYAMA, H. F. Atuação do Profissional de Educação Física no âmbito do Lazer: a Perspectiva da Animação Cultural. Motriz, Rio Claro, v. 15, n. 2, p. 407-413, abr./jun., 2009.
MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas; amostragens e técnicas de pesquisa; elaboração, análise e interpretação de dados. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
MATTOS, M. G.; ROSSETTO JÚNIOR, A. J.; BLECHER, S. Teoria e prática da metodologia da pesquisa em educação física: construindo sua monografia, artigo científico e projeto de ação. São Paulo: Phorte, 2004.
NEGRINE, A.; BRADACZ, L.; CARVALHO, P. Recreação na Hotelaria: o pensar e o fazer lúdico. Caxias do Sul: EDUCS, 2001.
OLIVEIRA, S. L. Tratado de metodologia científica: projetos de pesquisas, TGI, TCC, monografias, dissertações e teses. 2. ed. São Paulo: Pioneira, 2000.
PIMENTEL, G. G. de A. Lazer: fundamentos, estratégias e atuação profissional. Jundiaí: Fontoura, 2003.
RIBEIRO, O. C. F. A atuação do profissional do lazer nos hotéis: proporcionando o prazer ou a obrigação? Licere, Belo Horizonte, v. 5, n. 1, p. 93-100, set., 2002.
RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1999.
RODRIGUES, L. G. C.; MARTINS, J. L. Recreação: trabalhando sério e divertido. São Paulo: Ícone, 2002.
TAHARA, A. K. Atividades recreativas em hotéis. In: SCHWARTZ, G. M. Atividades Recreativas. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2004. p. 56-71.
TAHARA, A. K.; SCHWARTZ, G. M. As emoções da prática lúdica nos hotéis de lazer: atuação do profissional recreacionistas. Corpoconsciêcia, Santo André, n. 12, p. 71-84, jul/dez, 2003.
THOMAS, J. R.; NELSON, J. K.; SILVERMAN, S. J. Métodos de pesquisa em atividade física. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.