Public Policies of Leisure and the Impact in the Development of the Citizen

Authors

  • Maria Rita Bruel Universidad Católica de Nuestra Señora de La Asunción
  • Angelo Vargas Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2011.759

Keywords:

Leisure Activities, Public Policies, Impact Evaluation, Evaluation on Health

Abstract

The study based itself in the Theory of Ecologic Systems (Micro-Meso- Exo-Macrosystem) and has discussed leisure as a social right when analyzing the impact of the public policies in the development of the citizen. A descriptive analytical study on the content of semi-structured interviews. Sample (n=42) users of leisure activities (Micro); (n=6) managers of SMEL (Exo). In the interview with the Micro 202 reports were identified (F.a), equal to 100% (F.r), categorized in impacting elements. It has been concluded that there was impact of the ecological environments on Micro, prevailing interferences of Macro on Micro and minor interdependence among the systems although Micro has suffered interference of all levels. Exo is important in this network when provoking environmental interconnections that reflect on the development of man that searches leisure as a right for the preservation of life and citizenship exercise.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES JUNIOR, E.; de MELO, V. A. Introdução ao lazer. São Paulo: Manole, 2003.

AZEVEDO, J.M.L. A educação como política pública. Campinas: Autores Associados, 1997.

BEDIN, G.A. Cidadania. In: GONZÁLEZ, F.J.;FENSTERSEIFER, P.E.(Org.) Dicionário crítico de educação física. Ijuí: Unijuí, 2005, 62-65.

BVS. (Biblioteca Virtual da Saúde). Disponível em: http://itd.bvs.br/. Acesso em: Jul. 2010.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil, 1988. Brasília: Senado Federal, Centro Gráfico, 1988. 292p.

BRASIL. Resolução 196/96. Aprova as diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisa envolvendo os seres humanos. Disponível em: HTTP://conselho.saude.gov.br/resolucoes/reso_96.htm. Acesso em: 13 out. 2008.

BRONFENBRENNER U. A ecologia do desenvolvimento humano: experimentos naturais e planejados. Trad. Maria Adriana Veríssimo Veronese. Porto Alegre: Artmed, 1996/2002.

BRUEL, M. R.; VARGAS, A. The public politics of sport and leisure as macrosystem of the bio-ecological model of human development. FIEP BULLETIN. Anais. v.80, p. 726-729, 2010.

CASSOU, A. C. N. et al. Barreiras para a atividade física em idosos: Uma análise por grupos focais. Revista da Educação Física/UEM, v. 19, n. 3, p.335-360, 2008.

CURITIBA, P. M. Administração Regional. Disponível em: http://www.curitiba.pr.gov.br/Regionais.aspx?servico=8. Acesso em: 13 out. 2009.

CURITIBA, P.M. Educar para a cultura da paz. Cadernos Pedagógicos: IMAP, 2000.

CURITIBA, P. M. Equipamentos da SMEL. Disponível em: <http://www.curitiba.pr.gov.br/SMEL/equipamentos> . Acesso em: 12 ago.2009.

CURITIBA. Instituto Municipal de Administração Pública. Relatório de Gestão, 2005. Curitiba: Prefeitura Municipal de Curitiba, 2006. Relatório.

DE MASI, D. O ócio criativo. Tradução de Lea Manzi. Rio de Janeiro: Sextante, 2000. DUMAZEDIER, J. Lazer e cultura popular. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 2004.

FONTANELLA, B.J.B.; RICAS, J; TURATO, E.G. Amostragem por saturação em pesquisas qualitativas em saúde: contribuições teóricas. Cad. Saúde Pública, v. 24, n.1, p.17-27, 2008.

GOMES, C.L. Educação física, lazer e mundo do trabalho: desafios para a formação e para a intervenção profissional. In: XII CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DO ESPORTE, 12., 2001, Caxambu. Anais. Caxambu: 2001, 1 CD-ROM.

GUTIERREZ, G. Lazer e prazer: questões metodológicas e alternativas políticas. Campinas: Autores Associados, 2001.

KREBS, R. J. Novas tendências para o estudo do desenvolvimento humano. In: ENCONTRO INTERNACIONAL PARA ESTUDOS DA CRIANÇA, 5. Anais... Disponível em: http://www.fmh.utl.pt/mestradodc/textosruykrebs/novastendencias.pdf. Acesso em: 09 out. 2009.

MARCASSA, L.; MASCARENHAS, F. Lazer. In: GONZÁLEZ, F. J.; FENSTERSEIFER, P. E. (Org.). Dicionário crítico da educação física. Ijuí: Unijuí; 2005. p. 253-259.

MARCELLINO, N. Pedagogia da animação. Campinas: Papirus, 1990.

MATTOS, M. G.; ROSSETO JUNIOR, A. J.; BLECHER, S. Metodologia dapesquisa em educação física: construindo sua monografia, artigos e projetos. 3. ed. rev. e ampl. São Paulo: Phorte, 2008.

ONU.(1948) Declaração Universal dos Direitos do Homem. Artigos 22, 23, 24, 25, 26, 27, 1948.

PINTO, L. M. M. et. al. O lazer. In: BRASIL. Ministério do Esporte. Brincar, jogar, viver: lazer e intersetorialidade com o PELC. V.1, n.1, p. 45-67, 2008.

RICHARDSON, R. J.; PERES, J. (Colab.). Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. rev. ampl. São Paulo: Atlas, 2008.

SALLIS, J.F: OWEN, N. Physical Activity and Behavioral Medicine. California: SAGE publications, 1999 (Behavioral Medicine and Health Psychology Series).

VARGAS, A. Ética: ensaios sobre educação física, saúde social e esporte. Rio de Janeiro: Lecsus, 2007.

VASCONCELOS, F.P.; CORIOLANO, L.N.M.T. Impactos sócio-ambientais no litoral: um foco no turismo e na gestão integrada da zona costeira no estado do Ceará- Brasil. Revista de Gestão Costeira Integrada. V. 8, n. 2, p. 259-275, 2008.

VIEIRA, J. L. L. O processo de abandono de talentos do atletismo do estado do Paraná: Um estudo orientado pela teoria dos sistemas ecológicos Tese (Doutorado). Faculdade de Educação Física, Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria, 1999.

VIEIRA, L. F. O processo de desenvolvimento de talentos paranaenses do atletismo: Um estudo orientado pela teoria dos sistemas ecológicos. Tese (Doutorado). Faculdade de Educação Física, Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria, 1999.

Published

2011-09-20

How to Cite

Bruel, M. R., & Vargas, A. (2011). Public Policies of Leisure and the Impact in the Development of the Citizen. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 14(3). https://doi.org/10.35699/1981-3171.2011.759

Issue

Section

Artigos Originais