Sport of Leisure

A New Conception for the Education

Authors

  • Sérgio Stucchi Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2009.840

Keywords:

Leisure Activities, Quality of Life, Interdisciplinary Communication

Abstract

The sport is one of the elements of the universe of the man's physical activities and its finds great possibility of being remained and applied in a coherent and balanced way, for long time in everybody’s life if it was guided for that. The partnership among the family, the school and the offer organizations, they can promote longevity and sustainability of the sporting activities with coherent and reveal planning solving with more details the individual and collective needs, as well as the filling of the free time of each phase of the vital cycle. In post- modern conception of leisure, it is possible to create educational interdisciplinary relationships, with motivations for the learning of the movements in the beginning phases of the growth, showing limits in the use of the adult body for the conscience of the involvements in the spaces and contents of the leisure, making possible to extend the physical, emotional and social capacities with quality of useful and longtime life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BERMAN, Marshall. Tudo que é sólido desmancha no ar: a aventura da modernidade. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Lei nº 378, de 13 de janeiro de 1937, dá nova organização ao Ministério da Educação e Saúde Pública. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/L378.pdf . Acesso em: 30 abr. 2008.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia Para Assuntos Jurídicos. Medida Provisória nº 1.794-8 de 31 de dezembro de 1998. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/MPV/Antigas/1794-8.htm. Acesso em: 30 abr. 2008.

CAMARGO, Luiz Otávio Lima de O que é lazer. São Paulo: Brasiliense, 1986.

CAVALCANTI, Kátia Brandão. Esporte para todos: um discurso ideológico. São Paulo: Ibrasa, 1984.

CHIAVENATO, Idalberto. Introdução à teoria geral da administração. 7. ed. Rio de Janeiro: Falta Editora, 2004.

COSTA, L. P. Teoria e prática do esporte comunitário e de massa. Rio de Janeiro: PALESTRA, 1981.

DIECKERT, Jürgen Esporte de lazer: tarefa e chance para todos. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1984.

DUMAZEDIER, Joffre. Valores e conteúdos culturais do lazer. São Paulo: Biblioteca Científica SESC, 1980.

________. Lazer e cultura popular. São Paulo: Perspectiva, 1973.

GALLAHUE, David L. ; OZMUN, John C. Compreendendo o desenvolvimento motor de crianças, adolescentes e adultos. 3. ed. São Paulo: Phorte, 2005.

GONÇALVES, Aguinaldo; VILARTA Roberto. Qualidade de vida e atividade física. Barueri: Manole, 2004.

HUIZINGA, Johan. Homo Ludens. São Paulo: Editora Perspectiva, 1971.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2003.

ORLICK, Terry. Vencendo a competição. São Paulo: Círculo do Livro, 1978. PARKER, Stanley. A. Sociologia do lazer. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.

SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Hucitec, 1996.

SERGIO. Manoel. Algumas teses sobre o desporto. Lisboa: Compendium, 2003.

SANTOMÉ, Jurjo Torres. Globalização e interdisciplinaridade. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

TUBINO, Manuel José Gomes. Dimensões sociais do esporte. São Paulo: Cortez, 1992.

________. O que é esporte? São Paulo: Brasiliense, 1999.

Published

2009-12-20

How to Cite

Stucchi, S. (2009). Sport of Leisure: A New Conception for the Education . LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 12(4). https://doi.org/10.35699/1981-3171.2009.840

Issue

Section

Artigos de Revisão