The Contribution of Leisure in Process of Hospitalization

A Case Study about the Benefits of the Project Laughter Therapy

Authors

  • Fernanda Raphaela Alves Dantas Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
  • Luana Dayse de Oliveira Ferreira Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
  • Karine Álvares Wanderley da Silva Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
  • Josemery Araújo Alves Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2014.849

Keywords:

Laughter Therapy, Leisure Activities, Health Facility Environment

Abstract

The present Article intends to carry out a study on the contribution of playful activities in the minimization of the effects caused in case of hospitalization, that must not be taken into account only the physical implications, but also the side psychological, social and emotional every sick person. In a specific way, one of the goals is to identify the benefits generated by the performance of the Project in the city of dublin RisoTerapia-RN, also detect in accordance with the age ranges as is the level of satisfaction of patients who know the project. To achieve the goals, it was performed a bibliographic research where we obtained better understanding of the issues discussed, then a visit was held for observation of the actuation of the volunteers, this is because if he did need feel first as the members act, for thus, You can perform the construction of a form which endorsed the perception of patients in relation to RisoTerapia. After the implementation of the forms can be noted that the vast majority of patients view benefits and high satisfaction with the realization of the project, they cite that after the visit, enhance the mood, are more cheerful, the hospital routine is fantastic, improve self-esteem, Relieves pain and feeling of abandonment, increases the prospect of improvement, motivates the patient among other factors considered beneficial for a hospitalized person. It is observed that all age groups demonstrated in their majority a satisfaction level of high or medium and that in relation to the level of importance given to the project, it is considered very important or important. All 30 interviewees replied that the visit of volunteers softens the hospital routine which by many is considered tedious, painful, tiring and boring. Note-if so, the relevance of the project for the patients, the Great contribution of RisoTerapia, for the experience of these people in difficult times and suffering, by the disease itself and also by social aspects, psychological and emotional that surround people hospitalized. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, José Vicente de. Lazer – Princípios, tipos e formas na vida de trabalho. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

BACAL, Sarah. Lazer e o universo dos possíveis. São Paulo: Aleph, 2003. 144 p.

CAPRA, F. O Ponto de Mutação. São Paulo: Ed. Cultrix, 2001. Disponível em: <http://pt.scribd.com/doc/7309570/Fritijof-Capra-Ponto-de-Mutacao>. Acesso em: 02 ago. 2013.

DALBOSCO, Simone Nenê Portela. O idoso hospitalizado: perspectivas do próprio sujeito, a respeito de si mesmo, dos familiares e dos profissionais cuidadores. Porto Alegre, 2009, 136f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de educação, Programa de Pós Graduação em Educação, Porto Alegre, 2009.

DUMAZEDIER, Joffre. Sociologia Empírica do Lazer. São Paulo: Perspectivas, 1999.

FREITAS, H; et al. O método de pesquisa survey. Revista de Administração de empresas. São Paulo, v. 35, n. 3, p.105-112, julho/setembro 2000.

GODOY, Arilda Schmidt. Pesquisa Qualitativa Tipos Fundamentais. Revista de Administração de empresas. São Paulo, v. 5, n. 3,p.20-29,Mai./jun.1995.

LARIZZATTI, Marcos Fernando. Lazer e Recreação. Rio de Janeiro: Sprint, 2005. 223 p.

LEANDRO, Maurício. Educando o nosso lazer. Disponível em: <http://www.cdof.com.br/recrea17.htm>. Acesso em: 25 jan. 2014.

LIMA, Júlio de Oliveira. Conceitos e diferenças entre recreação, lazer, jogo e brincadeira. Porto Velho: 2003. Disponível em: http://artigocientifico.uol.com.br/pesquisadores/?mnu=2&smnu=5&id=21234. Acesso em: 17 jul. 2003.

MARCELLINO, Nelson Carvalho. Estudos do Lazer: uma introdução. 4. ed. Campinas: Autores Associados, 2006.

MARCONI, A.M; LAKATOS, E.M. Fundamentos de metodologia científica. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

MEDEIROS. Wilma Kalliane S. de. Lazer na brinquedoteca hospitalar: Um estudo acerca da contribuição das atividades lúdicas na recuperação da criança. Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN. Trabalho de conclusão de curso (Bacharelado em Turismo). Currais Novos, 2012. p. 104.

MELO, V. A. D; ALVES JUNIOR, E. D. D. Introdução ao Lazer. São Paulo: Manole, 2003.

MENEZES, E.M; SILVA, E.L. Metodologia da Pesquisa e Elaboração de dissertação. Florianópolis, 4. ed, 2005. 138 p.

OLIVEIRA, Gilson Lima de. Experiência de recreação com crianças portadoras de sofrimento psíquico. In: ENCONTRO NACIONAL DE RECREACAO E LAZER, 13., 2001, Natal. Anais... Natal: CEFET-RN, 2001.

PESSOA, A.C.B.; SOUZA, M. H . F.; FONTES, F.C.O. O lúdico no ambiente hospitalar: algumas reflexões. Campina Grande: REALIZE, 2012. 16 p.

PINTO, Gabriela Baranowski. O lazer em hospitais: Realidades e desafios. 195 f. 2009. Dissertação (Mestrado em Lazer) - Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional, 2009.

SACOOL, Camila; FIGHERA, Jossilene; DORNELES Letícia. Hospitalização infantil e Educação: Caminhos possíveis para a criança doente. VIDYA, Santa Maria, v. 24, n. 42, p. 181-190, jul./dez., 2004.

SANTOS, I. E. dos. Manual de Métodos e Técnicas de Pesquisa Científica. Rio de Janeiro: Impetus, 2010.

SEGASPINI, Fabíola Vieira. O brincar como um instrumento terapêutico no tratamento de crianças com câncer - a visão da família. universidade federal do rio grande do sul. Trabalho de conclusão do curso (educação física) porto alegre, 2009.

SILVA, Aline F. Felix; SANTOS, Ellen Costa M. dos. A importância do brincar na educação infantil. Universidade Federal Rural Do Rio De Janeiro – UFRRJ. Curso de Especialização “Desafios do trabalho cotidiano: a educação das crianças de 0 a 10 anos”. Mesquita, 2009.

Published

2014-06-30

How to Cite

Dantas, F. R. A., Ferreira, L. D. de O., Silva, K. Álvares W. da, & Alves, J. A. (2014). The Contribution of Leisure in Process of Hospitalization: A Case Study about the Benefits of the Project Laughter Therapy. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 17(2), 53–85. https://doi.org/10.35699/1981-3171.2014.849

Issue

Section

Artigos Originais