Leisure and School
Spaces of Possibilities
DOI:
https://doi.org/10.35699/2447-6218.2009.875Keywords:
Leisure, Scholl, SocietyAbstract
This article concerns a teaching strategy that is aimed at comparing the fruition of leisure among students from two schools in the city of Uberlândia-MG, a public school belonging to the municipal school district, Escola Municipal Freitas Azevedo (EMFA); and a private school, Colégio INEI-RENASCENÇA. The purpose of the work is to identify how concrete leisure practices are accessed in such realities, assumed to be quite distinct from each other. After data collection and analysis, a discussion was promoted among EMFA students in order to evaluate the political and social aspects involved in leisure. In addition to that, these instruments were shared with Colégio INEI-RENASCENÇA staff.
Downloads
References
FOUCAULT, M. Vigiar e punir: O nascimento da prisão. 10. ed. Tradução de Lígia M. Pondé Vasallo. Petrópolis: Vozes, 1987.
______. Estratégia, poder-saber. Tradução de Vera Lúcia Avellar Ribeiro. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.
FRANÇA, J. L.; VASCONCELLOS, A. C. Manual para normalização de publicações técnico-científicas. 8. ed. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2007.
GUTIERREZ, G. L. Lazer e prazer: questões metodológicas e alternativas políticas. Campinas: Autores Associados, 2001.
LUCENA, R. F. O esporte na cidade: aspectos do esforço civilizador brasileiro. Campinas: Autores Associados, 2001.
MARCELLINO, N. C. Lazer e educação. 10. ed. Campinas: Papirus, 1987. MASCARENHAS, F. Lazer como prática da liberdade: uma proposta educativa para a juventude. 2. ed. Goiânia: Ed. UFG, 2004.
MELO, V. A.; ALVES JÚNIOR, E. A. Introdução ao lazer. Barueri: Manole, 2003.
SOARES, C. L. Corpo, conhecimento e educação: notas esparsas. In: ______ . (Org.). Corpo e história. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2006.
TEIXEIRA, S. As perspectivas de lazer na Comunidade Banco da Terra. Revista Educadores em Ação, Uberlândia, n. 7, p. 31-34, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.