Sports and Social Inclusion

Study of the Program “Pintando a Liberdade e Cidadania”, Feira de Santana, Bahia – Brasil

Authors

  • Renildo Rossi Junior Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (UTAD)
  • Roselene de Alencar Universidade Federal da Bahia (UFBA)
  • André Reis Universidade de Brasília (UNB)
  • Mary Liao Calgary West Soccer Club (CWSC)
  • Antonino Pereira Instituto Politécnico de Viseu (IPV)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2014.978

Keywords:

Sports, Leisure Activities, Cultural Anthropology

Abstract

This study sought to understand what the role of the program "Pintando a Liberdade e Cidadania" meant to social inclusion in Feira de Santana. This ethnographic study used the technique of content analysis to examine the remaining data in all document analysis, participant observation, and interviews. Most of the data highlights the power to transform and unite people as the main reason for using sport as the central theme of the program. Among its main objectives, this program focuses on creating job opportunities, incomes, and solidarity. The strategies used focused primarily on providing assistance and better opportunities to needy families, as well as on formalizing agreements. As a result, professionalism and employability were identified as the main results achieved. Leadership, organization, community recognition, and the quest to overcome limits are greatly highlighted among the core reasons for this program’s success.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALKIRE, S.; DENEULIN, S. The human development and capability approach. In: DENEULIN, S.; SHAHANI, L. (Ed..), An Introduction to the Human Development and Capability Approach: freedom and agency. London: Eartscan, 2009.

ALVES, J.A.; PIERANTI, O.P. O Estado e a formulação de uma Política Nacional de Esporte no Brasil. RAE-eletrônica, v. 6, n.1, jan/jun 2007.

AZEVEDO, P.H.; BARROS, J.F. O nível de participação do Estado na gestão do esporte brasileiro como fator de inclusão social de pessoas portadoras de deficiência. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, v.12, n.1, p.77-84, 2004a.

________. A necessidade de administração profissional do esporte brasileiro e o perfil do gestor público, em nível federal, que atuou de 1995 a 2002. Revista Digital Educacion Física y Desportes, Buenos Aires, ano 10, n. 74. 2004b.

BALLEY, R. Physical Education and Sport in schools: a review of benefits and outcomes. The Journal of School Health, v. 76, n. 8, p. 397-401. 2006.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2008.

BELEI, R.A. et al. O uso de entrevista, observação e videogravação em pesquisa qualitativa. Cadernos de Educação, n.30, p. 187-199. 2008.

BENTO, J. Desporto. Discurso e substância. Porto: Campo das Letras; Editores, S.A., 2004.

________. O outro lado do desporto. Porto: Campo das Letras ; Editores, S.A, 1995.

________.; CONSTANTINO, J.M.. O Desporto e o Estado - Ideologias e Práticas. Porto: Edições Afrontamento, 2009.

BRASIL. Constituição. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal; 1988. Art. 217.

COLLINS, M. Social Exclusion from High-Performance Sport Are all Talented Young Sports People being given an Equal Opportunity of Reaching the Olympic Podium? Journal of Sport and Social Issues, v.27, n.4, p. 420-442. 2003.

COMISSÃO DAS COMUNIDADES EUROPÉIAS. Livro Branco Sobre o Desporto. Bruxelas, 2007.

CONSELHO NACIONAL DE JUSTIÇA (CNJ) (Brasil). Resolução n. 96 de 27 de Outubro de 2009. Dispõe sobre o Projeto Começar de Novo no âmbito do Poder Judiciário, institui o Portal das Oportunidades e dá outras providencias.

CONSTANTINO, J.M. Desporto: geometria e equívocos. Lisboa: Livros Horizonte, 2006.

CORTIS, N. Social Inclusion and Sport: Culturally Diverse Women's Perspectives [online]. Australian Journal of Social Issues, v.44, n.1, p. 91-106. 2009.

COSTA, L.Da. Cenário de tendências gerais dos esportes e atividades físicas no Brasil. Atlas do Esporte no Brasil. Rio de Janeiro: CONFEF, 2006.

COSTA, A.M.da.; SOUZA, S.M. Educação Física e esporte adaptado: historia, avanços e retrocessos em relação aos princípios da integração/inclusão e perspectivas para o século XXI. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v.25, n.3, p. 27-42. 2004.

CRESPO, J. A história do corpo. Lisboa: Difel, 1990.

DISHMAN, R.K.; Washburn, R.A.; Heath, G.W. Physical Activity Epidemiology. Champaign: Human Kinetics, 2004.

ELLING, A. Mechanisms inclusion and exclusion in the Dutch sports landscape: Who can and wants to belong? Sociology of Sport Journal, v.22, n.4, p. 498-515. 2005.

FETTERMAN, D.M. Finding your way through the forest: analysis. In: Fetterman, D.M. Ethnography, step by step. 2. ed. Thousand Oaks CA: Sage, p. 88-103, 1998a.

________. Recording the miracle. In: Fetterman, D.M. Ethnography: step by step. 2. ed. Thousand Oaks CA: Sage, p. 104 – 119, 1998b.

FRAGOSO, A.; GUIMARÃES, P. Is there still a place for social emancipation in public policies? Envisioning the future of adult education in Portugal. European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, v.1, n.1-2, p.17-31. 2010.

GARCIA, D.M.; DEVIS, J.D.; SPARKES, A.C. Deporte entre rejas. ¿Algo más que control social? Revista Internacional de Sociologia (RIS), v.67, n.2, p.391-412. 2009.

GILLING, D. Community safety and social policy. European Journal on Criminal Policy and Research, v.9, n.4, p. 381-400. 2001.

GREEN, B.C. Sport as an agent for social and personal change. In: Girginov, V. (Ed.), Management of Sports Development. London: Butterworth-Heinemann, p. 130-45. 2008.

HAYES, S.; STIDDER, G. Social Inclusion in Physical Education and Sport: themes and perspectives for practitioners. In: Equity and Inclusion in Physical Education: contemporary issues for teachers, trainees and practitioners. London: Routledge, 2003. p. 1-13.

HODGKINSON, I.R.; HUGHES, P. A level playing field: social inclusion in public leisure. International Journal of Public Sector Management, v.25, n.1, p. 48-63. 2012.

JACKSON, N.W. et al. Policy interventions implemented through sporting organizations for promoting healthy behavior change. Cochrane Database of Systematic Reviews, v.18, n.2. 2005.

KELLY, L. Social inclusion through sports-based interventions. Critical Social Policy, v.31, n.1, p.126-150. 2010.

LIU, Y.D. Sport and Social Inclusion: Evidence from the Performance of Public Leisure Facilities. Social Indicators Research, v.90, n.2, p.325–337. 2009.

MARIVOET, S. O desporto como meio de inclusão social nos estabelecimentos prisionais. Horizonte, v. 20, n.119, p. 30-33. 2005.

MENDES, A.D.; AZEVÊDO, P.H. Políticas Públicas de Esporte e Lazer & Políticas Públicas Educacionais. Promoção da Educação Física dentro e fora da escola ou dois pesos e duas medidas? Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v.32, n.1, p. 127-142. 2010.

OLIVEIRA, E.de. et al. Análise de conteúdo e pesquisa na área da educação. Revista Diálogo Educacional, v.4, n.9, p.11-27. 2003.

PEGG, S.; COMPTON, D.M. Creating opportunities and ensuring Access to leisure and recreation services though Inclusion in the Global Community. Leisure. Loisir, v.28, n.1,5, p. 5-26. 2003.

PEREIRA, A.M.; LEITÃO, J.C. Metodologia de investigação em Educação Física e Desporto: introdução à análise de conteúdo. Vila Real: UTAD. 2007.

PERKINS, D.F.; NOAM, G.G.. Characteristics of sport-based youth development programs. New directions for youth development, n. 115, p. 75-84, 2007.

PIRES, G. L. Breve Introdução ao estudo dos processos de apropriação social do fenômeno esportivo. Revista da Educação Física/UEM, v.9, n.1, p. 25-34. 1998.

QUICK, K.S.; FIELDMAN, M.S. Distinguishing participation and inclusion. Sage publication. Journal of Planning Education and Research, v.31, n.3, p. 272-290. 2011.

RIBEIRO, J.S. Métodos e Técnicas de Investigação em Antropologia. Lisboa: Universidade aberta, 2003.

SANTIAGO, L.V.; FUMES, N.L.F. Diferentes olhares sobre a Educação Física na Escola. Maceió: EDUFAL, 2005.

SILVA, C.A.F.da; TERRA, B.R.C.; VOTRE, S.J. O modelo da hélice tríplice e o papel da Educação Física, do Esporte e do Lazer no desenvolvimento local. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v.28, n.1, p. 167-183. 2006.

TEDLOCK, B. Ethnography and ethnographic representation. In: DENZIN, N.; LINCOLN, Y. (Ed..), The handbook of qualitative research. 2. ed. Thousand Oaks, CA: Sage, 2000. p. 455-486.

TIMPKA, T. et al. Meeting the Global Demand of Sports Safety. Sports Medicine, v.38, n.10, 2008. p. 795-805.

TOLEDO, R.M.; BEGA, M.T.S. Políticas de esporte e lazer no Paraná - um estudo comparado. Paraná: Universidade Federal do Paraná UFPR, 2009. p. 1-18.

TUBINO, M.J.G. Uma visão paradigmática das perspectivas do esporte para o início do século XXI. In: GEBARA, A.; MOREIRA, W.W. (Org.), Educação Física & Esportes: perspectivas para o século XXI. Campinas: Papirus, 1992. p. 125-140.

________. Estudos brasileiros sobre o esporte: ênfase no esporte-educação. Maringá: Eduem, 2010.

UNITED NATIONS (UN). Sport and the Millennium Development Goals. International Year of Sport and Physical Education. 2004. Disponível em: <http://www.un.org/sport2005/a_year/mill_goals.html> . Acesso em: 07 ago. 2013.

VIANNA, J.A.; LOVISOLO, H.R. A inclusão social através do esporte: a percepção dos educadores. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v.25, n.2, 285-296, 2011.

WARING, A.; MASON, C. Opening doors: promoting social inclusion through increased sport opportunities. Sport in society, v.13, n.3, p. 517-529, 2010.

WHITNEY, B. Social inclusion in schools: improving outcomes, raising standards. London: Routledge, 2007.

WILSON, J. J. et al. Substance abuse and criminal recidivism: a prospective study of adolescents. Child Psychiatry and Human Development, v.31, n.4, p. 297-312, 2001.

Published

2014-09-30

How to Cite

Rossi Junior, R., Alencar, R. de, Reis, A., Liao, M., & Pereira, A. (2014). Sports and Social Inclusion: Study of the Program “Pintando a Liberdade e Cidadania”, Feira de Santana, Bahia – Brasil. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 17(3), 224–251. https://doi.org/10.35699/1981-3171.2014.978

Issue

Section

Artigos Originais