Notes on Leisure, Adventure, and Education

Reflections Beyond Risk

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2447-6218.2025.59153

Keywords:

Leisure, Adventure, Education

Abstract

The relationship between leisure and adventure has received great attention from researchers for almost three decades. The objective of this work is to launch reflections on acting with adventure having different axes of orientation, without forgetting the dimension of risk, but without it becoming a unique element of the adventure. This is an essay that emerges from the research field and diving into academic production to carry out a doctoral thesis in Leisure Studies. The provocations that permeate this text bring considerations about different points and how they dialogue with adventure from a perspective connected to education not limited to school, public policies and other bridges with leisure. The central point of the debate is the perspective of seeking interfaces with adventure that are guided by the relationship between subject, society and practice.

References

BEAMES, Simon; MACKIE, Chris; ATENCIO, Matthew. Adventure and Society. Palgrave Macmillan Cham. Edição do Kindle. 2019.

BECK, Ulrich. Sociedade do risco: rumo a uma outra modernidade. 2 ed. Editora 34, 2011.

BESSA, Altamiro Sérgio Mol. Paisagens em mundos sensíveis: entre a sutileza e a usura. In: BESSA, Altamiro Sérgio Mol (Org). A unidade múltipla: ensaios sobre paisagem. Belo Horizonte: Escola de Arquitetura da UFMG, 2021.

BETRÁN, Javier Oliver; BETRÁN Alberto Olivera. Propuesta de una clasificación taxonómica de las actividades físicas de aventura en la naturaleza. Marco conceptual y análisis de los criterios elegidos. Apunts. Educ Fis Deporte, v.41, n.3, p.108-23, 1995.

BETRÁN, Javier Olivera; BETRÁN Alberto Olivera. Las actividades físicas de aventura en la naturaleza (AFAN): revisión de la taxonomía (1995-2015) y tablas de clasificación e identificación de las prácticas. Apunts. Educ Fis Deporte, v.124, n.2, p.53-88, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular, 2018.

BRUHNS, Heloisa Turini. Lazer e meio ambiente: corpos buscando o verde e a aventura. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. v.18, n.2, p.86-91, 1997.

GUTIÉRREZ, Carlos Muñoz. Justo una ideia: la aventura de pensar. In: Vários autores. La aventura: Justo una idea (Fuera de formato nº 1) (Spanish Edition) (p. 19). La Línea Del Horizonte Ediciones. 2016. Edição do Kindle.

LE BRETON, David. Condutas de risco: dos jogos de morte ao jogo de viver. Campinas – SP: Autores Associados, 2009.

LE BRETON, David. Para una antropología de la aventura. In: Vários autores. La aventura: justo una idea (Fuera de formato nº 1) (Spanish Edition) (p. 19). La Línea Del Horizonte Ediciones. 2016. Edição do Kindle.

MARCELLINO, Nelson Carvalho. Estudos do lazer: uma introdução. 5 ed. Campinas: Autores Associados, 2012.

RUBIN, Débora; GRILO, Rodrigo. Da sucata ao Everest: a saga de Aretha Duarte. Porto Alegre: Dialogar Editora, 2022.

SANTOS, Antonio Carlos. Simmel, tradução e aventura. Cadernos de tradução, Florianópolis, n.33, p.189-198, Jan/jun 2014.

SAVATER, Fernando. Leer, ler y ler. In: Vários autores. La aventura: justo una idea (Fuera de formato nº 1) (Spanish Edition) (p. 19). La Línea Del Horizonte Ediciones. 2016. Edição do Kindle.

SIMMEL, Georg. A Aventura. In: SOUZA, Jessé; ÖELZE, Berthold. Simmel e a modernidade. Editora UnB, 2005.

SIMMEL, Georg. Para una psicologia filosófica. La aventura. In: GUTIÉRREZ, Carlos Muñoz et al. La aventura: justo una idea. Madrid: La Línea del Horizonte, 2016.

TAHARA, Alexander Klein; CARNICELLI FILHO, Sandro. A presença das atividades de aventura nas aulas de educação física. Arquivos de Ciências do Esporte, v.1, n.1, p.60-66, 2013.

ZANON, Camila Aline. A Ilíada de Homero e a Arqueologia. 2008. 198f. Dissertação (Mestrado). Programa de pós-graduação em Arqueologia. Museu de Arqueologia e Etnologia, Universidade de São Paulo, 2008.

WARREN, Karen. Women's Outdoor Adventures: myth and reality. Journal of Experiential Education v.8, n.2, p.10-15, 1985. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/105382598500800203 Acesso em 10 de maio de 2023.

WARREN, Karen; MITTEN, Denise; LOTZ, Erin. The Gendered Hidden Curriculum of Adventure. Novembro 2018. Education. Journal of Experiential Education v.42, n.3. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1053825918813398 Acesso em 10 de maio de 2023.

Published

2025-05-20

Issue

Section

Artigos de Revisão

How to Cite

Notes on Leisure, Adventure, and Education: Reflections Beyond Risk. (2025). LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 28(1), 1-21. https://doi.org/10.35699/2447-6218.2025.59153