The The Leisure Conceptions of Physical Education Teachers in Basic Education in the Metropolitan Region of Goiânia (GO)
DOI:
https://doi.org/10.35699/2447-6218.2025.59203Keywords:
Physical education, Leisure, Free timeAbstract
This study intends to analyze the leisure conceptions and experiences of Physical Education (PE) teachers that work on Basic Education (BE) in the metropolitan region of Goiânia. The conducted study is considered an exploratory research with a qualitative approach. There were interviewed 22 PE teachers that work in the BE in Goiânia’s metropolitan region. They answered a questionnaire with open and closed answer questions. With the collected data, a content analysis was carried out to achieve the proposed objective. On the results, we observed that the majority of the interviewed comprehend leisure as a phenomenon attached to the practice of physical activities and the non-working time. We concluded that the recurring conception among the interviewed is of leisure in its functionalist sense, which states that the role of leisure is to recover, dichotomously, body and mind for the work.
References
BALDIN, Nelma; MUNHOZ, Elzira M. Bagatin. EDUCAÇÃO AMBIENTAL COMUNITÁRIA: uma experiência com a técnica de pesquisa snowball (bola de neve). REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, [S. l.], v. 27, 2012. DOI: 10.14295/remea.v27i0.3193. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/3193. Acesso em: 28 out. 2023.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução: Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.
BRAILE, Carlos Alberto. Lazer: o direito à preguiça ressurgente. Mediações-Revista de Ciências Sociais, v. 6, n. 2, p. 117-147, 2001. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9123. Acesso em: 31 mar. 2025.
BRITTO JÚNIOR, Álvaro Francisco de; JÚNIOR, Nazir Feres. A utilização da técnica da entrevista em trabalhos científicos. Revista Evidência, v. 7, n. 7, 2011. Disponível em: https://met2entrevista.webnode.pt/_files/200000032-64776656e5/200-752-1-PB.pdf. Acesso em: 25 jan. 2021.
DUMAZEDIER, J. Lazer e cultura popular. 3 ed. São Paulo: Perspectiva, 2000.
ELIAS, Norbert; DUNNING, Eric. A busca da excitação. Lisboa: Difel, 1992.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2019.
GOMES, Cristina Marques. Dumazedier e os estudos do lazer no Brasil: breve trajetória histórica. Seminário Lazer em Debate, v. 9, 2008. Disponível em: https://ufsj.edu.br/portal-repositorio/File/dcefs/Prof._Adalberto_Santos/1-dumazedier_e_os_estudos_do_lazer_no_brasil-_breve_trajetoria_historica_12.pdf. Acesso em: 18 fev. 2021.
MARCELINO, Nelson Carvalho. Lazer e educação. 6. ed. Campinas, São Paulo: Papirus, 2000.
MASCARENHAS, Fernando. Lazer e utopia: limites e possibilidades de ação política. Movimento. Revista de Educação Física da UFRS, v.11, n. 3, p. 155-182, set/dez de 2005. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/2876. Acesso em: 13 fev. 2025.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência & Saúde Coletiva, v. 17, p. 621-626, 2012. Disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/analise-qualitativa-teoria-passos-e-fidedignidade/8357?id=8357. Acesso em: 22 fev. 2025.
OLIVEIRA, Dalila Andrade; VIEIRA, Lívia Maria Fraga. Pesquisa trabalho docente na educação básica no Brasil: sinopse do survey nacional. Belo Horizonte: Faculdade de Educação UFMG/FaE/GESTRADO, 2010.
PARKER, Stanley. A sociologia do Lazer. Tradução de Heloisa Toller Gomes. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1978.
PIEPER, Josef. Leisure the Basis of Culture. Fontana Library, 1965.
RAMOS, Renata; ISAYAMA, Hélder Ferreira. Lazer e esporte: olhar dos professores de disciplinas esportivas do curso de educação física. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 23, n. 4, p. 379-391, 2009. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/16738/18451. Acesso em: 12 fev. 2025.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. São Paulo: Cortez editora, 2007.
TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.