Leisure, Youth and Alcohol
An Analysis of Promotions and Events for Young People
DOI:
https://doi.org/10.35699/1981-3171.2013.652Keywords:
Leisure Activities, Adolescent., Alcoholic BeveragesAbstract
Objective, in this article, consider offering alcoholic beverages in printed material of parties and events geared for young audiences. The study was conducted with the combination of research literature and documents, the documents being considered folders party disclosure targeted at a young audience, we collected 103 folders randomly in the city of Piracicaba SP and region. The results show that the media resources are used images of the calls and offer alcoholic beverages as argumentative resource whose purpose is to seduce young people, interfering in their choices of leisure experiences, incorporating these virtual worlds of signs, from consumption the products and services advertised. Thus we see that: the offered spaces for leisure of young people are permeated by capitalist logic; leisure is placed by society as time consumption, the space for leisure is also seen as a place of consumption.
References
BETTI, M. A janela de vidro: esporte, televisão e educação física. Campinas: Universidade Estadual de Campinas/Faculdade de Educação, 1997.
BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente – Secretaria Especial dos Direitos Humanos; Ministério da Educação, Assessoria de Comunicação Social. Brasília: MEC, ACS, 2005.
CORTI, A; SOUZA, R. Diálogos com o mundo juvenil: subsídios para educadores. São Paulo: Ação Educativa, 2004.
FERNANDEZ, R. Medios de comunicación en masa: su influencia en la sociedad y en la cultura contemporánea. Madrid: Siglo XX, 1989.
GUATTARI, F.; ROLNIK, S. Micropolítica: cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes, 2005.
JOLY, M. Introdução à análise da imagem. Campinas: Papirus, 1996.
MARCELLINO, N.C. Estudos do lazer: uma introdução. Campinas: Autores Associados, 1996.
MARCELLINO, N.C. Lazer e educação. 2. ed. Campinas: Papirus, 1990.
MARTINS, R. A. Uso de álcool, intervenção breve e julgamento sócio-moral em adolescentes que bebem excessivamente. 2006. Tese (Livre-Docência em Psicologia da Educação) – Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, São José do Rio Preto, 2006.
PINSKY, I. (Org.). Publicidade de bebidas alcoólicas e os jovens. São Paulo: Fapesp, 2009.
ROLNIK, Sueli. Geopolítica da cafetinagem. 2006. Disponível em: http://www4.pucsp.br/nucleodesubjetividade/Textos/SUELY/Geopolitica.pdf: Acesso em: 14 jun. 2010.
ROMERA, L. A. Juventude, lazer e uso abusivo de álcool. 2008. Tese (Doutorado) - Faculdade de Educação Física da Unicamp, Campinas, 2008.
________. Lazer e Bebidas: a publicidade de cerveja e as festas universitárias. World Leisure Congress. Italia: Rimini, 2012.
SPOSITO, M. Algumas reflexões e muitas indagações sobre as relações entre juventude e escola no Brasil. In: ABRAMO, H.; BRANCO, P. P. (Org.). Retratos da juventude brasileira: análises de uma pesquisa nacional. São Paulo: Instituto da Cidadania/Fundação Perseu Abramo, 2005.