The Paideia Project

Teaching Ancient Greek in Blumenau – Brazil

Authors

Keywords:

Didactic of History, Classical Studies, Classical Languages, Teaching of Ancient Greek

Abstract

The Paideia project had the purpose of promoting an introductory course to the study of Ancient Greek Culture and Language in Blumenau, a city in Southern Brazil, where such activity had never been done before. It was elaborated considering the importance, relevance and effectiveness of the study of themes related to classical cultures to expand the historical, social and cultural repertoire, as well as the development of logical reasoning, critical thinking and the expansion of linguistic skills of its students. It also took into account the relationship among University, Basic Education and Community, something predicted by both the Brazilian Federal Constitution and it’s National Education Plan 2014-2024, and also by the Institutional Development Plan of the University of Blumenau. The course was born in the University of Blumenau and it was a partnership between its lab for Ancient and Medieval Studies and its High School. Using the method Reading Greek, of the JACT –Joint Association of Classical Teachers (edited and translated in Brazil as Aprendendo Grego)– the Paideia Project assembled undergraduate and graduate students from all areas of knowledge, High School students attached to the Institution and also from other High Schools from the region, members of the regional community and other people interested in learning the basic steps in Ancient Greek. Therefore, this article aims to analyze the project’s experiences and share some of the main results.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dominique Vieira Coelho dos Santos, Fundação Universidade Regional de Blumenau (FURB), Blumenau, Santa Catarina

Dominique Santos é Professor de História Antiga na FURB - Universidade de Blumenau, onde também coordena o LABEAM – Laboratório Blumenauense de Estudos Antigos e Medievais. E-mail: dvcsantos@furb.br.

Dyel Gedhay da Silva, Fundação Universidade Regional de Blumenau (FURB), Blumenau, Santa Catarina

Dyel da Silva é estudante de graduação do curso de História (Licenciatura) da FURB - Universidade de Blumenau e integrante do LABEAM – Laboratório Blumenauense de Estudos Antigos e Medievais. E-mail: dasilvadyel@gmail.com.

References

BAILLY, M. A. Dictionnaire grec-français. Paris: Hachette, 2000.

BALME, M.; LAWALL, G. Athenaze: An Introduction to Ancient Greek. 2. ed. Oxford: Oxford University Press, 2011. Book I

BLUMENAU terá curso gratuito de grego de março a novembro deste ano. Santa, Educação, 29 jan. 2019. Disponível em: https://www.nsctotal.com.br/noticias/blumenau-tera-curso-gratuito-de-grego-de-marco-a-novembro-deste-ano. Acesso em: 16 set. 2019.

BRASIL. MEC. Plano Nacional de Extensão Universitária: fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras e SESu, 2000/2001. Edição Atualizada. Disponível em: http://www.uemg.br/downloads/plano_nacional_de_extensao_universitaria.pdf. Acesso em: 16 maio 2020.

CARDOSO, O. Para uma definição de Didática da História. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 28, n. 55, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-01882008000100008.

CERRI, L. F. Didática da História: uma leitura teórica sobre a História na prática. Revista de História Regional, Ponta Grossa, v. 15, n. 2, p. 264-278, 2010. DOI: https://doi.org/10.5212/Rev.Hist.Reg.v.15i2.264278.

CERRI, L. F. Ensino de História e Concepções historiográficas. Espaço Plural, Marechal Cândido Rondon, n. 20, p. 149-154, 2009.

CLASSICS FOR ALL, c2015. Disponível em: https://classicsforall.org.uk. Acesso em: 7 set. 2018.

CLASSICS FOR ALL, c2015. Why classics?. Disponível em: https://classicsforall.org.uk/about/why-classics/. Acesso em: 26 abr. 2020.

COELHO, M. C. M. N. A vida de Helena de Tróia nos loucos anos 20 em Hollywood. Clássica, São Paulo, v. 26, n. 2, p. 191-223, 2013. DOI: https://doi.org/10.14195/2176-6436_26-2_11.

CORRÊA, P. C. et al. O projeto Minimus: latim e grego no ensino fundamental. Phaos, Campinas, n. 13, p. 93-117, 2013.

DGE en línea. Disponível em: http://dge.cchs.csic.es/xdge/ . Acesso em: 21 mai. 2020.

DICIONÁRIO Digital Grego – Português, [entre c2017-2020]. Disponível em: http://perseidas.fclar.unesp.br/2x/. Acesso em: 16 mai. 2020

ETEVI – Projeto Político Pedagógico. Blumenau, 2018. Disponível em: http://www.furb.br/_upl/files/etevi/2018/PPP%202018.pdf. Acesso em: 7 set. 2018.

FORTES, F. S.; FREITAS, F. A. S. O contato linguístico e cultural entre o grego e o latim: reflexos na constituição da disciplina gramatical em Roma. Veredas, Juiz de Fora, v. 19, n. 1, p. 3-13, 2015.

FURB oferece curso gratuito de língua e cultura grega. FURB Notícias, Blumenau, 29 jan. 2019. Disponível em: http://www.furb.br/web/1704/noticias/arquivo/2019/01/furb-oferece-curso-gratuito-de-lingua-e-cultura-grega/7523. Acesso em: 16 set. 2019.

FURBTV. Curso de língua e cultura grega. Youtube. Publicado em 25 fev. 2019. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=gMdFKhiC3Bk. Acesso em: 16 set. 2019.

GARRAFFONI, R. S.; FUNARI, P. P. A.; FUNARI, P. P. A. The uses of Roman heritage in Brazil: Traditional reception and new critical approaches. Heritage and Society, Reino Unido, v. 5, p. 53-76, 2012. DOI: https://doi.org/10.1179/hso.2012.5.1.53

GHANDOUR, S. A recepção das tragédias de Eurípides no Teatro de Antunes Filho. Codex, Rio de Janeiro, v. 6, n. 2, p. 181-195, 2018. DOI: https://doi.org/10.25187/codex.v6i2.21700

GINGRICH, F. W.; DANKER, F. W. Léxico do Novo Testamento Grego/Português. Tradução de J. P. T. Zabateiro. São Paulo: Vida Nova, 1993.

GRALHA, J. Mundo Antigo no Rio de Janeiro: Arquitetura e Iconografia nas relações de poder. In: Seminário Nacional de História: política, cultura e sociedade, III., 2011, Rio de Janeiro. Caderno de Resumos (Semana de História Política, Seminário Nacional de História Política). Rio de Janeiro: UERJ-PPGH, 2011. v. 1. p. 87-88.

HANSEN, H.; QUINN, G. M. Greek: An Intensive Course. Nova York: Fordham University Press, 1992.

HIPPOCRATES. Hippocrates Collected Works I: Hippocrates. W. H. S. Jones (ed.). Cambridge: Harvard University Press, 1868.

JACT. Aprendendo Grego. São Paulo: Odysseus, 2017.

JOÃO. Apocalipse. In: BÍBLIA. Novo Testamento: Apóstolos, Epístolas, Apocalipse. Tradução de F. Lourenço. São Paulo: Companhia das Letras, 2018. v. 2

LIDDELL, H. G.; SCOTT, R. A Greek-English Lexicon. Oxford: Claredon, 1996.

MASTRONARDE, D. J. Introduction to Attic Greek. Berkeley; Los Angeles; Londres: University of California Press, 1993. p. 6-14.

MURACHCO, H. G. Língua Grega: visão semântica, lógica, orgânica e funcional. – Teoria. São Paulo: Discurso Editorial / Vozes, 2007a. v. 1

MURACHCO, H. G. Língua Grega: visão semântica, lógica, orgânica e funcional.– Prática. São Paulo: Discurso Editorial / Vozes, 2007b. v. 2

NESTLE-ALAND. Novum Testamentum Graece. 28. ed. Stuttgart: Deutsche Bibelgesellschaft, 2012.

PLATO - The Allegory of the Cave - (The Matrix) Animated. Narração: Orson Welles. (8:18min). Youtube. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=UQfRdl3GTw4&t=22s. Acesso em: 2 out. 2019.

PROJETO MINIMUS. Projeto Minimus, ano II: O grego e o latim no Ensino Fundamental Projeto de Cultura e Extensão da PrCEU da USP. Programa de Pós Graduação em Letras Clássicas (FFLCH-USP), c2019. Disponível em: http://ppglc.fflch.usp.br/node/390. Acesso em: 12 abr. 2020.

RAGON, E. Gramática Grega. São Paulo: Odysseus, 2012.

ROCCI, L. Vocabolario Greco-Italiano. 37 ed. Roma: Società Editrice Dante Alighieri, 1993.

SADDI, R. Didática da História como sub-disciplina da Ciência Histórica. História & Ensino, Londrina, v. 16, n. 1, p. 61-80, 2010. DOI: https://doi.org/10.5433/2238-3018.2010v16n1p61

SANTOS, D.; HEMKMAIER, C. M. N.; SANTOS, L. G dos; GAYO, C. E. “Tá Falando Grego Professor (a)?”: Reflexões sobre o Ensino de História da Grécia Antiga na Educação Básica a partir das Experiências do PIBID da FURB na E.E.B. Frei Policarpo. Labirinto, Porto Velho, ano XIV, v. 21, p. 88-103, 2014.

SILVA, G. J. da. História Antiga e usos do passado: um estudo desapropriações da Antiguidade sob o regime de Vichy (1940-1944). São Paulo: Annablume, 2007.

TAVARES DA SILVA, R. G. Repetir para inventar: a recepção dos clássicos na França Ocupada. Temporalidades, Belo Horizonte, v. 9, n. 1, p. 119-142, 2017.

THE Gospel of Mark in Biblical (Koine) Greek - LUMO Project Film - CHAPTER ONE - with Greek captions. Produção: The LUMO Project. Narração: Faith Comes by Hearing; KoineGreek.com. Youtube. 13 jun. 2019. (9m23seg). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=DjoNWOwXVqM. Acesso em: 2 out. 2019.

WIKCIONÁRIO, o dicionário livre, 2020 Disponível em: https://pt.wiktionary.org/wiki/Wikcion%C3%A1rio:P%C3%A1gina_principal. Acesso em: 21 fev. c2020

YARZA, F. I. S. (dir). Diccionario Griego-Español. Barcelona: Editorial Ramon Sopena, 1998. 2 Volumes.

Published

2020-06-01

How to Cite

Santos, D. V. C. dos, & Silva, D. G. da. (2020). The Paideia Project: Teaching Ancient Greek in Blumenau – Brazil. Nuntius Antiquus, 16(1), 193–218. Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/nuntius_antiquus/article/view/19417