O lazer e a cidade: o olhar dos professores universitários no Pará e Amapá

Authors

  • Gustavo Maneschy Montenegro Universidade Federal do Amapá
  • Hélder Ferreira Isayama Universidade Federal de Minas Gerais

Abstract

This article aims to discuss the appropriation of leisure spaces in the city by university professors who work in the field of leisure studies in cities in northern Brazil, as well as to identify the limits found for this appropriation. We combined the use of bibliographic research with a semi-structured interview with 11 teachers, who teach leisure subjects in the states of Pará and Amapá. The limits indicated were scarcity of spaces and public policies; tendency towards privatization of spaces; concentration of spaces in the central areas of cities; few cultural programs; difficulty of transportation and locomotion in the cities; unequal use between genders; lack of accessibility for the elderly and disabled. We highlight the need for investments in relation to leisure policies, which implies better distribution of spaces, diversification of cultural practices, accessibility and gender equity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gustavo Maneschy Montenegro, Universidade Federal do Amapá

Doutor em Estudos do Lazer pela Universidade Federal de Minas Gerais. Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Pará. Licenciado em Educação Física pela Universidade do Estado do Pará-UEPA. É professor (Assiste II) da Universidade Federal do Amapá - UNIFAP e Membro do Laboratório sobre Formação e Atuação Profissional no Lazer - ORICOLÉ/UFMG. Também é pesquisador do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Educação Física, Esporte e Lazer - NEPEFEL/UNIFAP, atuando na linha de pesquisa Educação Física e Lazeres.

Published

2020-02-10

How to Cite

Montenegro, G. M., & Ferreira Isayama, H. (2020). O lazer e a cidade: o olhar dos professores universitários no Pará e Amapá. Revista Brasileira De Estudos Do Lazer, 6(1). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/15204