“Leisure?! For me?! ...”

Leisure Consumption by Low Income Women

Authors

  • Georgiana Luna Batinga Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
  • Pinto PUC Minas

Abstract

The relationship between leisure, culture and consumption is easily discernible, more than that, it is almost unlikely to dissociate them. The only problem is that it can be very interesting only for those who can get involved in this context. Therefore, this study reports the results of an empirical exploratory research that aimed to understand how low income women, heads of families, articulate, negotiate and construct the meanings related to leisure and leisure consumption in their daily lives, (of) associating it with consumption activities mediated by the market. Using a qualitative, ethnographic-based methodology, the conclusion was reached that there is a dimension of leisure consumption represented by activities mediated by the market, but there is also the presence of a subjective and socially constructed dimension in the defined leisure concept by these women.

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Author Biography

Pinto, PUC Minas

Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq nível 2 (2019-2021). Doutor em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais (2009), mestre em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais (2003) e graduado em Administração pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2000). Já coordenou cursos de graduação em Administração e pós-graduação lato sensu em Marketing. Desde 2012, faz parte do corpo docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Administração da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PPGA PUC Minas), atuando na linha de pesquisa Estratégia e Marketing. Atualmente, é coordenador do PPGA PUC Minas. Lidera o Grupo de Estudos em Marketing, Consumo e Sociedade - GEMACONS do PPGA PUC Minas desde 2013. É um dos coordenadores do track Marketing e Sociedade da área de Marketing da ANPAD. É líder do tema Consumo e Materialismo da área de Marketing e Comportamento do Consumidor do SEMEAd (Seminários em Administração da USP). Também é um dos líderes da área de Marketing do Encontro Nacional da ANGRAD. Tem interesse nos seguintes temas de pesquisa: Cultura e Consumo; Estudos do Consumo com ênfase na interseccionalidade (incluindo as variáveis gênero, raça e classe); Pesquisa Transformativa do Consumidor; Marketing e Sociedade; Métodos interpretativos de pesquisa em marketing.

Published

2020-06-02

How to Cite

Luna Batinga, G., & Rezende Pinto, M. . (2020). “Leisure?! For me?! .”: Leisure Consumption by Low Income Women. Revista Brasileira De Estudos Do Lazer, 6(3), 78–97. Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/19394