Transdisciplinaridade no ensino de línguas
a perspectiva das Teorias da Complexidade
Abstract
This article starts from the assumption that the learning of a foreign language is too complex to be explained though one learning theory. In an attempt to solve this problem, a transdisciplinary approach is proposed, starting from complex theories and including Chaos Theory, Complex Thinking, and Activity Theory. The ideas of Nicolescu on transdisciplinarity is summarized, using a evolutionary perspective of science through the stages of disciplinarity, multidisciplinarity, interdisciplinarity, and transdisciplinarity. It is finally suggested, as an example of the transdisciplinary approach, that research be guided from the problem to the theory, and not the other way around, as it has usually been done.
Downloads
References
FAHNESTOCK, Jeanne. Accommodating Science: The Retorical Life of Scientific Facts. In: MCRAE, M. W. (Org.). The Literature of Science: Perspectives on Popular Scientific Writing. Georgia: The University of Georgia Press, 1993.
HAWKING, Stephen W. The theory of everything: the origin and fate of the universe. Beverly Hills, California: New Millennium Press, 2002.
HUEY, E. B. The psychology and pedagogy of reading. Cambridge, MA: MIT Press, 1968 (original de 1908).
LARSEN-FREEMAN, D. Chaos/complexity science and second language acquisition. Applied Linguistics, v. 2, n. 18, p.141-165, 1997.
MATURAMA, H. R.; VARELA, F. G. Autopoiesis and cognition: the realization of the living. Boston: Reidel, 1980.
MORIN, Edgar. Educação e complexidade: os sete saberes e outros ensaios. 3a ed. Trad. Edgard de Assis Carvalho. São Paulo: Cortez, 2005.
MORIN, Edgar. Terra-Pátria. Porto Alegre: Sulina, 1995 .
MORIN, Edgar. Introdução ao Pensamento Complexo. 2a ed. Trad. Dulce Matos. Lisboa: Instituto Piaget. Epistemologia e Sociedade, n.2, 1990.
MORIN, Edgard. Réforme de pensée, transdisciplinarité, réforme de l'Université. Trabalho apresentado no Congresso Quelle Université pour demain ? Vers une évolution transdisciplinaire de l'Université (Locarno, Suiça, 30 abril - 2 maio, 1997); texte publié dans Motivation, n. 24, 1997. Disponível em <http://nicol.club.fr/ciret/bulletin/b12/b12c1.htm>. Acesso em: 23/03/2005.
NICOLESCU, Basarab. O manifesto da transdisciplinaridade. Trad. Lúcia Pereira de Souza. São Paulo: Triom, 1999.
PAIVA, Vera Lucia Menezes de Oliveira e. Caleidoscópio: fractais de uma oficina de ensino/aprendizagem de língua inglesa (Memorial p/ concurso de Prof. Titular). Belo Horizonte: Faculdade de Letras da UFMG, 2002.
PARREIRAS, Vicente Aguimar. A sala de aula digital sob perspectiva dos sistemas complexos: uma abordagem qualitativa. 2005. Tese (Doutorado) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais.
RUSHDIE, S. Imaginary homelands. Londres: Granta Books, 1991.
TAGUIEFF, Pierre-André. Discussion or Inquisition: The Case of Alain de Benoist, Telos, n. 98-99, p. 47-64, Winter 1993-Spring 1994.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Revista Brasileira de Linguística Aplicada

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores de artigos publicados pela RBLA mantêm os direitos autorais de seus trabalhos, licenciando-os sob a licença Creative Commons BY Attribution 4.0, que permite que os artigos sejam reutilizados e distribuídos sem restrição, desde que o trabalho original seja corretamente citado.


