O ensino de línguas estrangeiras e a sociedade
Abstract
This study aims at discussing the relationship between foreign language teaching and society through three political and philosophical approaches: a) education as the redemption of society, which sees it as a solution to all social inequalities; b) education as the reproduction of the social relations of production, which aims at keeping the status quo; c) a transformative approach to education, which attributes an important political and emancipatory role to education and takes into account the needs and ambitions of the dominated classes. This study analyzed some official documents issued by the Ministry of Education, which guide the educational process in this country, in the light of the three perspectives. The documents revealed traces of redemption and transformation as key elements in the learning/teaching of foreign languages, a result that translates the struggles of an unequal society.
Downloads
References
ALTHUSSER, L. Aparelhos ideológicos de Estado: nota sobre os aparelhos ideológicos de Estado. Rio de Janeiro: Graal, 2001.
BIANCHETTI, R. G. Modelo Neoliberal e Políticas Educacionais. 4. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2005.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino do ensino fundamental: língua estrangeira/Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.
______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos: apresentação dos temas transversais /Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.
______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros curriculares nacionais: ensino médio. Brasília: MEC/SEMTEC, 1998.
BUTLER, E. Hakey: as idéias políticas e econômicas de nosso tempo. Rio de Janeiro: Nórdica, 1987. Apud BIANCHETTI, R. G. Modelo Neoliberal e Políticas Educacionais. 4. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2005.
CANALE, M.; SWAIN, M. Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing. In: Applied Linguistics, 1(1), 1980.
CHAGAS, R. V. C. Didática especial de línguas modernas. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1967.
CARVALHO, C. O trabalho educativo no contexto das reformas do ensino médio na década de 1990. CONGRESSO INTERNACIONAL EDUCAÇÃO E TRABALHO: REPRESENTAÇÕES SOCIAIS, COMPETÊNCIAS E TRAJETÓRIAS PROFISSIONAIS. Anais... Aveiro, Portugal, 2005, v. 1, p.35-58.
CHOMSKY, N. Aspectos da Teoria da Sintaxe. In: SAUSSURE, F.; JAKOBSON, R.; HJELMSLEV, L. T.; CHOMSKY, N. Textos Selecionados / Coleção Os Pensadores. 3. ed. São Paulo: Abril Cultural, 1985.
FERREIRA, N. S. C. Políticas de ensino e políticas de formação: compromissos da gestão da educação. In: ROMANOWSKI, J. P.; MARTINS, P. L.; JUNQUEIRA, J. P. (Org.). Conhecimento Local e conhecimento universal. Curitiba: Champagnat, 2004. v. 4, p. 257-268.
FRANCA, Leonel. O método pedagógico dos jesuítas. Rio de Janeiro: Agir, 1952. Apud LEFFA, V. J. O ensino de línguas estrangeiras no contexto nacional. Contexturas, APLIESP, n. 4, p. 13-24, 1999.
FRIGOTTO, G. Prefácio. In: BIANCHETTI, R. G. Modelo Neoliberal e Políticas Educacionais. 4. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2005.
GADOTTI, M. LIÇÕES DE FREIRE. Rev. Fac. Educ. [online ]. Jan./Dec. 1997, v.23, n.1-2. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-25551997000100002&script=sci_arttext&tlng=pt>. Acesso em: 13 Jul. 2006.
GIMENEZ, T. Línguas Estrangeiras Modernas - Questões para Debate. In: Diretrizes Curriculares da Educação Fundamental da Rede de Educação Básica do Estado do Paraná. Curitiba: Secretaria do Estado do Paraná, 2005. p. 168-173.
GISI, M. L. Acesso e permanência na educação superior: as políticas educacionais em questão. In: ROMANOWSKI, J. P.; MARTINS, P. L.; JUNQUEIRA, J. P. (Org.). Conhecimento Local e conhecimento universal. Curitiba: Champagnat, 2004. p. 257-268.
LEFFA, V. J. O ensino de línguas estrangeiras no contexto nacional. Contexturas, APLIESP, n. 4, p. 13-24, 1999.
______. O professor de línguas estrangeiras: do corpo mole ao corpo dócil. In: FREIRE, M. M.; ABRAHÃO, M. H. V.; BARCELOS, A. M. F. (Org.). Lingüística Aplicada e contemporaneidade. São Paulo: ALAB/Pontes, 2005. p. 203-218.
LIMA FILHO, F. das C. O Estado Social: modelo espanhol e modelo brasileiro. Revista O Trabalho, Curitiba, ano 24, p. 3094, jan. 2006.
HYMES, D. On Communicative Competence. In: PRIDE, J. B.; HOMES, J. (Org.). Sociolinguistics. Harmondsworth: Penguin, 1972.
LUCKESI, C. C. Filosofia da Educação. São Paulo: Cortez. 1994.
MOITA LOPES, L. P. de. A nova ordem mundial, os parâmetros curriculares nacionais e o ensino de inglês no Brasil: a base intelectual para uma ação política. In: BARBARA, L.; RAMOS, R. C. G. (Org.). Reflexão e Ações no Ensino-aprendizagem de Línguas. São Paulo: Mercado de Letras, 2003. p. 29-57.
PALMA FILHO, J. C. A Política nacional de formação de professores. In: BARBOSA, R. L. L. (Org.). Trajetórias e perspectivas da formação de educadores. São Paulo: Editora UNESP, 2005.
SAVIANI, D. Escola e Democracia. São Paulo: Cortez Editora, 1986.
SHIROMA, E. O.; MORAES, M. C. M. de. Política Educacional. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.
SILVA, W. C. da. Formação de Professores para a educação básica na universidade e as políticas neoliberais. In: LINHARES, C. F. S. (Org.). Formação continuada de professores: comunidade científica e poética – uma busca de São Luís do Maranhão. Rio de Janeiro: DP&A, 2004. p. 113-132.
SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Revista Brasileira de Linguística Aplicada

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores de artigos publicados pela RBLA mantêm os direitos autorais de seus trabalhos, licenciando-os sob a licença Creative Commons BY Attribution 4.0, que permite que os artigos sejam reutilizados e distribuídos sem restrição, desde que o trabalho original seja corretamente citado.


