The academic genre in question

a social-rhetorical analysis of master's theses in Teletandem Brazil project

Authors

  • Maisa de Alcântara Zakir UNESP ##default.groups.name.author##
  • Ludmila Belotti Andreu-Funo UNESP ##default.groups.name.author##

Keywords:

Discourse communities, academic genre, social-rhetorical perspective

Abstract

The goal of this paper is to investigate the academic genre abstract of master's thesis in the context of the research project Teletandem Brasilforeign languages for all. Taking as starting point the concepts of genre from the social-rhetorical perspective we analyzed ten abstracts of theses (a genre which is already legitimized) related to that project (which is a relatively new context). As a result of the analysis, we noticed the occurrence of a phenomenon that we called "reduction of rhetorical effort", which consists in erasing rhetorical units that justify the validity of the research described in the abstracts analyzed. Among the contributions of this paper, we can highlight relevant reflections not only to the discourse communities that support the academic genre but also to the researchers who aspire to a place in this niche.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARANHA, S. A argumentação nas introduções de trabalhos científicos da área de Química. 1996. 104 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada ao Ensino de Línguas) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1996.

ARANHA, S. Além dos movimentos retóricos: os tipos de verbo como ferramenta de análise. Revista Intercâmbio, São Paulo, v. 14, 2005. Disponível em: <http://revistas.pucsp.br/index.php/intercambio/article/view/3961>. Acesso em: 6 maio 2011.

ASKEHAVE, I. A Functional Interpretation of Company Brochures - From Context to Text. PhD thesis. The Aarhus School of Business, 1998.

ASKEHAVE, I.; SWALES, J. M. Genre Identification and Communicative Purpose: A Problem and a Possible Solution. Applied Linguistics, v. 22, n. 2, p. 195-212, 2001. Disponível em: <http://files.ynada.com/archive/Askehave%20and%20Swales%20-%20Genre%20Identification%20and%20 Communicative%20Purpose.pdf>. Acesso em: 5 maio 2011.

BHATIA, V. K. Analysing Genre: Language Use in Professional Settings. New York: Longman, 1993.

BHATIA, V. K. The Power and Politics of Genre. World Englishes, v. 16, n. 3, p. 359-371, Nov. 1997. Disponível em: <http://www.lingue.uniba.it/dag/pagine/personale/falco/materiale%20didattico%202007-08/Bhatia_power_politics_genre.pdf>. Acesso em: 4 maio 2011.

BEX, T. Variety in Written English London: Routledge, 1996.

BIASI-RODRIGUES, B. Estratégias de condução de informações em resumos de dissertações 1998. [?] f. Tese (Doutorado em Linguística) - Centro de Comunicação e Expressão, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 1998.

BIASI-RODRIGUES, B. O papel do propósito comunicativo na análise de gêneros: diferentes versões. 2007. Disponível em: <http://linguagem.unisul.br/paginas/ensino/pos/linguagem/cd/Port/28.pdf>. Acesso em: 4 maio 2011.

BIASI-RODRIGUES, B.; ARAÚJO, J. C.; SOUZA, C. S. T. Análise de gêneros na abordagem de Swales: princípios teóricos e metodológicos. In: ______ (Org.). Gêneros textuais e comunidades discursivas: um diálogo com John Swales. Belo Horizonte: Autêntica, 2009. p. 17-32. (Leitura, Escrita e Oralidade).

BONINI, A. Gênero textual/discursivo: o conceito e o fenômeno. In: CRISTOVÃO, V. L. L.; NASCIMENTO, E. L. (Org.). Gêneros textuais: teoria e prática. Londrina: Moriá, 2004. p. 3-17.

CARVALHO, F. F. Padrões de organização textual e lexicogramatical do gênero acadêmico resumo de tese: um estudo de caso. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 49, n. 1, p. 115-128, jan.-jun. 2010. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/tla/v49n1/09.pdf>. Acesso em: 2 maio 2011.

DEMO, P. Complexidade e aprendizagem: a dinâmica não linear do conhecimento. São Paulo: Atlas, 2008.

HEMAIS, B.; BIASI-RODRIGUES, B. A proposta sócio-retórica de John M. Swales para o estudo de gêneros textuais. In: MEURER, J. L.; BONINI, A.; MOTTA-ROTH, D. (Org.). Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola, 2005. p. 108-129.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo Porto Alegre: Sulina, 2007.

MOTTA-ROTH, D. Análise crítica de gêneros: contribuições para o ensino e a pesquisa de linguagem. DELTA, São Paulo, v. 24, n. 2, p. 341-383, 2008. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/delta/v24n2/v24n2a07.pdf>. Acesso em: 5 maio 2011.

ORLIKOWSKI, W. J.; YATES, J. Genre Repertoire: Examining the Structuring of Communicative Practices in Organizations. Administrative Science Quarterly, v. 39, n. 4, p. 541-574, Dec. 1994. Disponível em: <http://sullivanfiles.net/WID/assignments/discourse_field/genre_repertoire_orli_yates.pdf>. Acesso em: 5 maio 2011.

SWALES, J. M. Genre Analysis: English in Academic and Research Settings. Cambridge (UK); New York: Cambridge University Press, 1990.

SWALES, J. M. Research Genres: Exploration and Applications. Cambridge (UK); New York: Cambridge University Press, 2004.

TELLES, J. A. Projeto Teletandem Brasil: Línguas Estrangeiras para Todos - Ensinando e aprendendo línguas estrangeiras in-tandem via MSN Messenger. 2006. Disponível em: <http://www.teletandembrasil.org/site/docs/TELETANDEM_BRASIL_completo.pdf>. Acesso em: 7 maio 2011.

Published

Sep-Thu-2013